MojElektromobil

Tesla pri predaji svojich ojazdených elektromobilov v Nórsku používa nekalé, ba priam možno až podvodné praktiky. Na základe informácií od niekoľkých majiteľov elektromobilov tejto značky o tom informuje portál InsideEVs.

Konkrétne ide o to, že ojazdené vozidlá, ktoré mali technické závady či dokonca mali nehodu, Tesla po spätnom odkúpení predáva ďalším zákazníkom bez toho, aby ich na tieto skutočnosti upozornila. Elektromobily síce prejdú opravou, no zákazník je pri predaji uvádzaný do omylu, nakoľko nie je oboznámený s nešťastnou históriou vozidla.

V automobilovom priemysle má ísť, bohužiaľ, o pomerne bežnú prax, no v prípade Tesly je táto téma citlivejšia, pretože dochádza k priamemu predaju bez sprostredkovateľa. Za „obchodnú taktiku“ tak má byť zodpovedná priamo Tesla.

Dlhotrvajúce problémy

Portál InsideEVs vyspovedal trojicu majiteľov elektromobilov Tesla, ktorí sa údajne stali obeťami tejto praktiky. Jedným z nich je Ola Spakmo, u ktorého to začína a ktorý má byť kvôli svojim problémom v Nórsku pomerne známy. Koncom septembra 2013 sa stal hrdým majiteľom Modelu S, no už o mesiac na to, 23. októbra 2013, od Tesly žiadal opravu viacerých poškodených častí svojho elektromobilu.

Malo ísť o prasklinu v plastovom kryte na spodnej časti vozidla alebo poškodenie predného disku. Objavili sa aj problémy s príjmom rádia či vodou vtekajúcou do kufra s chybného tesnenia strešného okna. Bohužiaľ, v jeho prípade išlo iba o začiatok päť rokov trvajúcej nočnej mory. Tá zahŕňala aj tri dopravné nehody kvôli opakovaným problémom s funkčnosťou brzdeného systému v chladnom počasí.

Problémy sa objavovali opakovane a Tesla ich zjavne nebola schopná korektne opraviť (dokopy vraj prebehlo približne 60 servisných zásahov), preto Spakmo požiadal o odstúpenie od zmluvy a vrátanie peňazí, na čo mal podľa nórskych zákonov plné právo. Nakoľko toto Tesla odmietla, ako poškodená strana sa obrátil na nórsku organizáciu pre ochranu práv spotrebiteľa, ktorá rozhodla, že poškodenému prináleží finančné odškodnenie. Tesla sa po ťahaniciach rozhodla elektromobil odkúpiť späť.

Dvojicu spojil jeden elektromobil

Tu ale príbeh nekončí, práve naopak. Vstupuje doňho Jens Petter Lund Sommerlade ako dlhodobý záujemca o kúpu Modelu S. Po tom, čo si kúpil jazdenku, zistil, že pri pokuse o vypnutie režimu „Valet Mode“ musí zadať PIN kód, ktorý nemal. Kontaktoval preto pôvodného majiteľa, a ako asi tušíte, bol ním práve Ola Spakmo.

Jens Petter Lund Sommerlade, ako nový majiteľ Modelu S s hrôzou zistil, že elektromobil, ktorý mu mal robiť radosť, má neskutočne pestrú servisnú históriu a za sebou aj tri dopravné nehody. O tejto skutočnosti pritom nebol oboznámený pri kúpe a údajne o tom nebol informovaný ani autopredajca Kbil AS. Ten vozidlo od Tesly na ďalší predaj zakúpil v aukcii. Nórske zákony pritom majú vyžadovať, aby predávajúci kupujúceho oboznámil o nehodovej histórii vozidla.

Autopredajca sa našťastie zachoval správne. Po zistení skutočnosti o troch nehodách Sommerladovi vrátil peniaze a obrátil sa na Teslu. Detaily známe nie sú, no Tesla pristúpila k plnému odškodneniu a aj firma Kbil AS získala svoje peniaze späť. Ani tu to však nekončí. Celé to dokonca začína byť čoraz horšie. Tento „hororový“ Model S sa po čase totiž opätovne objavil v predaji u istého autopredajcu a nešťastie tak môže ďalej pokračovať.

tesla praktiky

Opätovný predaj chybného kúsku

Podobnú skúsenosť s nekalými obchodnými praktikami má aj Marius Andrè Langø. V novembri 2018 si zakúpil Tesla Model S 75, na ktorom po čase začalo dochádzať k problémom. Najskôr sa to pokúšal vyriešiť cez servis, keď ho však navštívil ôsmi raz a precestoval kvôli tomu 4000 kilometrov, došla mu trpezlivosť.

Opravy neprebiehali v stanovených termínoch a vozidlo sa zo servisu dokonca vracalo s rôznymi novými poškodeniami. Napríklad s poškodeným lakom. Situácia bola zlá a elektromobil bol viac v servise ako na cestách. Langø tvrdí, že v rozmedzí od januára do júna 2020 mohol vozidlo používať len 5 týždňov.

Ani v tomto prípade však Tesla nebola ústretová. Problémového elektromobilu sa nešťastnému majiteľovi podarilo zbaviť až po roku a pol snaženia, kedy ho Tesla odkúpila späť, pričom do hry musel vstúpiť právnik. Len niekoľko týždňov po tom sa predmetný model objavil na stránke Tesly ako predávané vozidlo. 

Potenciálni zákazníci, ktorí Teslu kontaktovali s otázkami o možnej problémovej histórii tohto konkrétneho elektromobilu dostávali negatívnu odpoveď. Zástupcovia spoločnosti dokonca odmietli poskytnúť servisnú históriu s odvolaním sa na GDRP. Po tom, čo portál InsideEVs zverejnil svoju reportáž, ponuka z webu náhle zmizla.

Podozrivé metódy v stajni Jaguar

Podobná prax údajne môže byť prítomná aj pri modeli Jaguar I-Pace. InsideEVs v samostatnom článku na základe tipov od čitateľov uvádza, že fórum, na ktorom sa bývalí majitelia tohto elektromobilu delia o svoje skúsenosti so spätným odkúpením vyžaduje, aby tu neboli zverejnené žiadne podrobnosti.

Dôvodom má byť to, že takéto informácie sú priamym porušením predajnej zmluvy. Objavujú sa tu aj informácie o tom, že pri odpredaji dochádza k podpisu zmluvy o mlčanlivosti medzi Jaguarom a niekdajším zákazníkom. Pre upresnenie, jedná sa o spätné odkúpenie problematických vozidiel, na ktorých sa objavovali vážne problémy. Preto vzniká obava, či sa takéto autá nedostávajú opäť do obehu bez zverejnenia histórie.

Automobilka na otázky portálu reagovala stanoviskom, ktoré uvádzalo, že k téme nemá čo povedať a nebude ju komentovať. Táto situácia teda nepoukazuje na to, že by zo strany automobilky dochádzalo k nekalým praktikám. Avšak to, že bývalí majitelia nemôžu hovoriť o svojich skúsenostiach a histórii svojich vozidiel rozhodne nevrhá dobré svetlo.

Treba však povedať, že portál nepredložil žiadne dôkazy. Dokonca priamo píše, že ani po rozhovoroch s právnikmi a organizáciami na ochranu práv spotrebiteľa nenarazil na žiaden konkrétny prípad, kedy by Jaguar pri predaji problematického vozidla zavádzal či zamlčal kľúčové informácie.

22. júla 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+