MojElektromobil

Na výrobu pickupu Tesla Cybertruck bude potrebný ešte väčší a silnejší odlievací stroj Giga Press ako na Model Y. Tesla si už objednala prvý takýto stroj od talianskej firmy IDRA.

Giga Press pre Tesla Cybertruck

Talianska spoločnosť IDRA, ktorá tieto obrovské vysokotlakové odlievacie stroje vyrába, zverejnila video, kde oznámila objednávku na silnejší Giga Press. CEO firmy Riccardo Ferrario hovorí, že IDRA získala objednávku na odlievací stroj s upínacou silou 8 000 ton od “popredného svetového výrobcu novoenergetických vozidiel”. Tento stroj bude Tesla používať na odlievanie celej zadnej časti rámu Cybertrucku, ako to dnes robí pre crossover Model Y. Pre Model 3 musí Tesla aktuálne odliať a spojiť okolo 70 rôznych častí.

Odlievací stroj Gigapress na výrobu dielov pre Model Y je aktuálne v prevádzke vo fabrike Fremont aj Giga Šanghaj. Tie sú o niečo menšie s upínacou silou 6 000 ton. Ide však o momentálne najväčšie odlievacie stroje na svete. Tesla bude postupne inštalovať tieto stroje aj v európskej fabrike Giga Berlin.

Najväčší odlievací stroj sveta

Stroje Giga Press sú v ponuke spoločnosti IDRA Group od roku 2018. Prvú objednávku na ne dostala IDRA práve od Tesly a aktuálne operujú všetky Giga Pressy buď vo Fremonte alebo v Šanghaji. Ďalšie budú vo fabrike Giga Berlin a Giga Texas. Giga Press pre Tesla Cybertruck musí byť ešte väčší a silnejší jednoducho preto, že ide o väčšie vozidlo.

Vysokotlakové odlievacie stroje by mali eventuálne vyrábať aj jednoliate konštrukcie vozidiel Tesla rovnakým spôsobom, ako sa dnes vyrábajú hračkárske autíčka. Americká automobilka si zaregistrovala patenty, kde zobrazuje gigantické stroje na odlievanie unibody rámov vozidiel. Tieto stroje budú násobne väčšie ako aktuálny Giga Press.

Ako funguje Giga Press

Aktuálny Giga Press vo Fremonte/Šanghaji má rozmery 19,5 m x 5,9 m x 5,3 metra (d x š x v). Má hmotnosť asi 430 ton a upínaciu silu formy 55 000 až 61 000 kilonewtonov, resp 5 600 – 6 200 ton. Po upnutí prebiehajú 80 kg vstreky roztaveného hliníka do formy pri rýchlosti vstreku 10 m/s a pri teplote 850°C.

Po stuhnutí sa ochladzuje odliatok na 180°C a robot ho vyberá z formy na ďalšie opracovanie a vyčistenie. Cyklus stroja je 80-90 sekúnd, teda zvládne 40-45 odliatkov za hodinu a asi 1 000 odliatkov denne. Pozrite si jeho prevádzku na videu nižšie (od 05:22 min).

2. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+