MojElektromobil

Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) spustil nové vyšetrovanie spoločnosti Tesla v súvislosti s jej systémom „Full Self-Driving Supervised“ (FSD), po tom, čo úrad spojil 58 dopravných incidentov s touto technológiou. Vyšetrovanie sa zameriava na možné porušenia dopravných predpisov, ktoré systém údajne vykonal bez primeraného zásahu vodiča. Téme sa venoval portál Electrek.

Tesla a jej systém FSD zlyhal v nebezpečných situáciách

Tesla sa opäť dostala do centra pozornosti regulačných orgánov i súdov po sérii nehôd a rastúcej kritike jej pokročilých systémov asistencie vodiča. Americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) oznámil začiatok predbežného vyšetrovania (Preliminary Evaluation) systému FSD, známeho aj ako „Full Self-Driving (Supervised)“ či „FSD Beta“. Dôvodom sú obvinenia, že autonómny systém vykonával manévre, ktoré priamo porušovali dopravné predpisy – konkrétne prejazdy cez červenú a vjazdy do protismeru.

Tesla Model Y Standard | Zdroj: Tesla
Tesla Model Y Standard | Zdroj: Tesla

Podľa informácií zverejnených úradom bolo identifikovaných 58 incidentov, ktoré sa spájajú s používaním FSD. Tieto prípady si vyžiadali 23 zranení a 14 požiarov vozidiel. Vyšetrovanie sa zameriava najmä na dve nebezpečné situácie: prípady, keď vozidlo prešlo križovatkou na červenú, a prípady, keď systém FSD naviedol vozidlo do protismeru alebo na nesprávnu cestnú líniu.

V oznámení NHTSA sa uvádza, že úrad zaznamenal 18 sťažností a 1 mediálny report o situáciách, v ktorých Tesla nezastavila na červenú alebo nesprávne vyhodnotila stav semafora. V niektorých prípadoch sa problém zopakoval na tom istom mieste – konkrétne v meste Joppa, Maryland, kde sa podľa dostupných informácií do veci zapojila aj miestna polícia. Tesla údajne následne vydala softvérovú aktualizáciu, ktorá mala problém s detekciou semaforov na tomto mieste vyriešiť, no nie je jasné, či o tejto chybe informovala NHTSA včas.

tesla model y performance juniper 2026 facelift predaj skladom cena
Zdroj: Tesla

Ďalšia skupina incidentov sa týka situácií, keď vozidlo vybavené FSD prekročilo dvojitú žltú čiaru, vbehlo do protismeru alebo sa pokúsilo odbočiť na cestu v nesprávnom smere napriek prítomnosti značiek upozorňujúcich na jednosmernú premávku. V iných prípadoch systém podľa sťažností pokračoval priamo cez križovatku z pruhu určeného iba na odbočenie. Vodiči uvádzali, že systém často neposkytol dostatočné varovanie o pripravovanom manévri, čo im znemožnilo včas zasiahnuť.

Čo je cieľom vyšetrovania?

Cieľom vyšetrovania je určiť, či mal vodič dostatok času a informácií na zásah a či Tesla adekvátne reagovala na známe problémy. NHTSA zároveň oznámila, že vyšetrovanie sa môže rozšíriť aj na ďalšie rizikové situácie – napríklad jazdu v blízkosti protismerného pruhu či správanie systému na železničných priecestiach. Práve tieto prípady v posledných mesiacoch opakovane kritizovali médiá a niekoľko amerických zákonodarcov žiadalo, aby úrad situáciu dôkladne preveril.

Toto vyšetrovanie sa týka všetkých vozidiel Tesla vybavených systémom FSD (Supervised) alebo FSD (Beta), čo predstavuje približne 2,88 milióna áut v Spojených štátoch. Tesla sa pritom už niekoľko mesiacov nachádza pod tlakom nielen regulačných orgánov, ale aj súdov. V roku 2024 automobilka prehrala svoj prvý súdny proces o smrteľnú nehodu spojenú s jej systémom Autopilot, v ktorom bola uznaná za čiastočne zodpovednú. Odvtedy podľa dostupných správ Tesla uzavrela mimosúdne dohody aj v ďalších dvoch prípadoch.

Nemali by ste prehliadnuť:

Zároveň čelí tlaku Kalifornského úradu pre motorové vozidlá (DMV), ktorý tvrdí, že spoločnosť zavádza zákazníkov používaním označení ako „Full Self-Driving“ či „Autopilot“, keďže tieto systémy si aj naďalej vyžadujú aktívny dohľad vodiča. Rozhodnutie v tomto prípade sa očakáva v najbližších mesiacoch.

Nové vyšetrovanie NHTSA tak predstavuje ďalšiu významnú ranu pre reputáciu Tesly v oblasti autonómnej jazdy. Aj keď spoločnosť dlhodobo tvrdí, že jej technológie zvyšujú bezpečnosť na cestách, rastúci počet nehôd, súdnych sporov a regulačných zásahov naznačuje, že otázka plnej autonómie je stále ďaleko od vyriešenia.

Zatiaľ čo Elon Musk naďalej propaguje FSD ako budúcnosť dopravy, realita na cestách ukazuje, že systém má pred sebou ešte dlhú cestu – a NHTSA sa chystá zistiť, či je táto cesta stále bezpečná.

Náš tip
Elektrické nákladné vozidlá sa ešte vyhnú mýtu. Rozhodol o tom Európsky parlament
10. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+