Prinášame sériu rozhovorov so skúsenými majiteľmi elektromobilov, ktorí sa podelia o svoje reálne zážitky z každodenného používania elektrických áut. Chceme tak priniesť pohľad z prvej ruky. Bez marketingových fráz, zato s praktickými poznatkami o tom, čo elektromobilita v skutočnosti prináša.
Zistíte, ako sa elektromobil správa v rôznych situáciách, na čo sa pripraviť, aké výhody a nevýhody majitelia vnímajú, no dostanete aj tipy, čo si všímať pri výbere auta a čomu sa radšej vyhnúť. Veríme, že tieto skúsenosti pomôžu každému, kto o elektromobile uvažuje, rozhodnúť sa informovane a s realistickým očakávaním.
Svoje skúsenosti, tipy a postrehy majitelia elektromobilov zdieľajú aj v rámci našej komunity Nearcharger.sk. Jej cieľom je budovať aktívnu komunitu, ktorá sa podieľa na rozvoji elektromobility na Slovensku. Najnovšie svojim členom ponúka aj testovacie jazdy na elektromobiloch. Na stránke nájdete prehľadnú možnosť, ako si vybrať elektromobil, ktorý Vás zaujíma, a jednoducho si zarezervovať testovaciu jazdu. Registrácia aj samotná služba sú bezplatné.
Od spaľováku k Enyaqu: Ako sa z obdivu stala realita
Pán František, majiteľ Škody Enyaq iV 80 si elektromobil vybral po rokoch obdivu k značke Tesla a vďaka ideálnym podmienkam na jeho prevádzku – časté krátke jazdy, práca z domu a fotovoltická elektráreň na streche domu rozhodnutie len podporili. Enyaq ho oslovil priestrannosťou, výbavou a dostupným servisom. Nabíja prevažne doma, pričom väčšinu roka prakticky zadarmo.
S autom najazdí vyše 33 000 km ročne, často jazdí trasu Nitra–Bratislava a zvládol aj zimnú cestu do Prahy s dvoma krátkymi zastávkami na nabíjanie. Vďaka nízkej spotrebe a minimálnym servisným zásahom sú jeho prevádzkové náklady výrazne nižšie než pri spaľovacích autách. Každému, kto uvažuje o elektromobile, odporúča nebáť sa – podľa neho je dôležité najmä mať kde nabíjať, potom už elektromobil ponúka len výhody.

Prečo ste sa rozhodli pre elektromobil? Čím si vás získal model, ktorým práve jazdíte?
Mne osobne učarovala Tesla už keď vyšiel prvý Model S. Už vtedy som vedel, že raz si elektromobil kúpim. Keď nastal čas výmeny našej Octavie, padlo rozhodnutie ísť do elektrického auta. Hlavné dôvody boli časté krátke jazdy – aj 4x denne sa auto štartovalo na krátku trasu, práca z domu a podnikanie – a teda možnosť nabíjať kedykoľvek.
V posledom rade fotovoltická elektráreň na dome. Vybrali sme model Škoda Enyaq iV 80, hlavne kvôli priestrannému interiéru, veľkému kufru a širokej servisnej sieti. Auto sme si doviezli v 03/2024 z Česka, ako nový kus za veľmi výhodnú cenu. Vtedy za cca 39500 €.
Ako riešite nabíjanie? V prípade, že využívate verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program?
Nabíjanie riešime 95% doma, máme 20 kWp fotovoltickú elektráreň, 8 mesiacov v roku máme prevádzku auta skoro zadarmo. Sporadicky využívam nabíjacie stanice ZSE Drive alebo Greenway, bez mesačného programu.
Ste spokojný so súčasným stavom nabíjacej infraštruktúry? Kde vidíte najväčšie rezervy?
Zatiaľ som neprišiel do situácie, žeby som auto nemal kde nabiť. Dlhšiu trasu si vždy samo naplánuje tak, aby sa dalo nabíjať. Najväčšia nevýhoda verejného nabíjania je cena, ktorá mnohokrát prevyšuje náklady na benzín/naftu. Preto vonku nabíjame naozaj iba keď je to úplne nevyhnutné.
Máte nejakú zaujímavú príhodu zo svojich jázd?
Myslím že ani nie, s Enyaqom sa jazdí úplne rovnako a prirodzene ako s akýmkoľvek iným autom.
Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie, a akú máte spotrebu?
Väčšina našich trás je do 30 km, v okolí domu. Pravidelne tiež jazdíme trasu Nitra -> Bratislava -> Nitra, vždy na 1 nabitie pred cestou. Bežná spotreba v teplom počasí na okresných cestách je okolo 15 kWh / 100 km, v mraze okolo 21 kWh. Diaľnicu jazdím bežnou rýchlosťou 130+km/h so spotrebou od 23 do 27 kWh. Podľa počasia. Dlhodobá spotreba od kúpy auta je 19,5 kWh / 100 km Väčšinu jázd dáme na 1 nabitie doma.

Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali? Chodíte s elektromobilom aj na dovolenky do zahraničia?
Najdlhšia trasa bola Nitra -> Praha v -5 stupňoch a snežení, zvládli sme to s 2 zastávkami na nabitie, jedna v Brne a druhá tesne pred Prahou. Obe okolo 27 minút. Tento rok sa chystáme na dovolenku autom až na taliansku Sicíliu, verím, že to bude zážitok :-).
Aké sú vaše ročné/mesačné náklady na prevádzku vozidla?
Naše mesačné náklady na nabíjanie sú vďaka fotovoltickej elektrární priemerne asi 40 eur. Ročne najazdíme vyše 33 000 km, takže vcelku úspora na pohonných hmotách a servise. Enyaq má predpis servisu každé 2 roky, bez obmedzenia kilometrov.
Aké máte skúsenosti so servisom? Museli ste už riešiť nejaké opravy? Ako to prebiehalo a koľko vás to stálo?
Servisnú prehliadku sme absolvovali iba jednu, pri 31 000km, bežný servis a kontrola v cene 260 eur. Raz sme riešili škaredo buchnute dvere, servis bol ochotný objednať nové dvere, nalakovať ich a my sme prišli iba na výmenu. Nalakovaný diel prišiel za 3 dni a samotná výmena 4 hodiny. Vážnejšia porucha sa nevyskytla, 2x nám menili svetielko v spätnom zrkadle, raz zasvietila porucha airbagu. Všetko vyriešené na počkanie v rámci záruky.

Ktorý elektromobil vás doteraz najviac zaujal a prečo?
Moja srdcovka je Škoda Enyaq, verím že si ho kúpim znovu 🙂 Manželka je zamilovaná do Kia EV9.
Čo by ste poradili/odporučili človeku, ktorý seriózne uvažuje nad kúpou elektromobilu?
Neváhať a ísť do toho. Kto raz okúsi elektromobil, už iné auto nechce. Samozrejme za predpokladu, že ho má kde nabíjať. Dojazd dnes naozaj nie je žiadny problém, pokiaľ človek denne nejazdí cez celé Slovensko.
Nová verzia Príručky elektromobilistu!
Príbehy ľudí, ktorí prešli na elektromobilitu nájdete aj v najnovšej verzii Príručky elektromobilistu, ktorú sme vydali začiatkom roka.
Príručka elektromobilistu prichádza už vo svojej tretej verzii, ktorá reflektuje dynamický rozvoj elektromobility na Slovensku. Najnovšia verzia nadväzuje na predchádzajúce úspešné vydania a je prispôsobená potrebám tých, ktorí zvažujú alebo už aktívne využívajú elektromobil vo svojom každodennom živote. Ako vždy, aj tentokrát platí, že stiahnuť si ju môžete úplne zadarmo!
V príručke sú detailne rozobrané rôzne témy:
- Osobné skúsenosti používateľov elektromobilov: napríklad jazda elektromobilom v meste, bývanie v paneláku a možnosti nabíjania, ako aj skúsenosti s rôznymi modelmi elektromobilov.
- Porovnania spotreby elektromobilov a ich prevádzkové náklady v porovnaní s tradičnými vozidlami so spaľovacími motormi.
- Praktické rady, ako napríklad optimalizácia nabíjania elektromobilu pomocou fotovoltaiky, tipy na dlhé cesty a informácie o aktuálnom stave nabíjacej infraštruktúry na Slovensku.
- Ekonomické a legislatívne aspekty, vrátane možností úspory pri prevádzkovaní elektromobilu v rámci podnikania.
- A mnohé ďalšie…