MojElektromobil

Škodovka vylepšila obľúbený a na Slovensku najpredávanejší elektromobil Enyaq a podarilo sa jej to tak, že dizajn sa na prvý pohľad vôbec nezmenil. Pribudla najvyššia výbava Laurin&Klement s typickými prvkami aj v exteriéri, ale všetko podstatné sa odohráva pod kapotou a v interiéri na palube.

Elektromobil dostal väčšiu batériu. Zlepšil sa dojazd, vyšší je aj výkon či maximálna rýchlosť. Naopak znížila sa spotreba.

Dokázali pridať jednu otravnú vec (lebo je to povinná výbava zo zákona), ktorá však vodiča otravuje minimálne. A na dva kliky ju dokážete vypnúť. Oproti iným značkám je to citeľný rozdiel a za toto si zaslúži Škodovka pochvalu. O čo ide? Čítajte dojmy z prvej jazdy na Škoda Enyaq 85 L&K.

Enyaq 85x: ešte rýchlejší

Nové verzie Enyaq 85 a 85x majú zvýšenú maximálnu rýchlosť až na 180 km/h, čo bolo doteraz výsadou verzie RS. Taktiež sú vybavené výkonnejším pohonným ústrojenstvom v podobe synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom umiestneným na zadnej náprave.

Označenie “x” znamená, že ide o model s pohonom 4×4.  Verzia Enyaq 85x s pohonom všetkých kolies má výkon 210 kW, čo je o 15 kW viac ako predchádzajúca verzia.

Enyaq 85x: rýchlejšie nabíjanie

Maximálny nabíjací výkon pri verziách s pohonom všetkých kolies dosahuje hodnoty až 175 kW. Veľmi poteší novinka aj pre manuálne spustenie zohriatie batérie.

Vodič dokonca vidí, aký je aktuálne možný nabíjací výkon či za koľko sa batéria zohreje na maximálny možný výkon pri aktuálne nabitej batérii. Táto funkcia pochopiteľne funguje iba pri zapnutom vozidle.

Vďaka novému, účinnejšiemu elektromotoru a prevodovému pomeru prispôsobenému vyššiemu krútiacemu momentu sa dojazd predĺžil až o 24 km. Enyaq 85 môže na jedno nabitie v režime WLTP prejsť viac ako 560 km, zatiaľ čo dojazd modelu Enyaq Coupé 85 je teraz v režime WLTP viac ako 570 km.

Optimalizovaná 82 kWh vysokonapäťová batéria s vylepšeným chemickým zložením článkov a správou batérie umožňuje aj vyšší maximálny nabíjací výkon pri verziách s pohonom všetkých kolies, čo vedie ku kratším zastávkam na nabíjanie.

Na rýchlonabíjacích staniciach jednosmerného prúdu sa teraz batérie verzií Enyaq 85x a Enyaq RS s pohonom všetkých kolies dajú z 10 % na 80 % kapacity nabiť len za 28 minút, čo je o 8 minút alebo 22 % rýchlejšie ako predtým, a to s nabíjacím výkonom až 175 kW.

Enyaq 85x: vačší dojazd a nižšia spotreba

Počas testu sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu na úrovni 20,5 kWh/100 km po prejdení skoro 300 km, pričom časť trasy išla aj po diaľnici. Vonku bolo nula stupňov, miestami aj mínusové teploty. Reálny dojazd v takýchto podmienkach bol cca 400 km.

Enyaq 85x L&K: najdrahšia verzia

Najvyššia výbava Škoda Enyaq Laurin & Klement je dostupná vo verziách 85 a 85x (s pohonom všetkých kolies). Hlavným rozdielom oproti štandardným verziám je bohatá základná výbava, ktorá obsahuje napríklad vyhrievané a ventilované kožené predné sedadlá s masážnou funkciou (zadné sú vyhrievané).
Nechýba head-up displej s rozšírenou realitou a audiosystém CANTON s dvanástimi reproduktormi. Líši sa aj exteriérovými doplnkami, či dizajnom kolies.

Enyaq 85x: lepší softvér a nové funkcie

Vďaka novej verzii softvéru vozidla teraz rad Enyaq podporuje funkciu predhrievania batérie. Tá ohrieva batériu pri príprave na nabíjanie jednosmerným prúdom aj v chladnom počasí, čím sa rýchlosť nabíjania optimalizuje až o 22 %.

Nové rozhranie má tiež intuitívnejšiu štruktúru menu v infotainmente. Vodič si tak môže nastaviť tlačidlá na rýchle spustenie najčastejšie používaných nastavení vozidla a aplikácií. Infotainment s navigáciou disponuje väčšou plochou a novou grafickou podobou máp.

Medzi ďalšie novinky v tejto verzii softvéru patrí nový bezkľúčový systém Kessy. Ten teraz automaticky zamkne dvere vo chvíli, keď sa majiteľ s kľúčom vzdiali od vozidla.

Stupeň výbavy sa dodáva s bohatou štandardnou výbavou, ktorá zahŕňa predné svetlomety Matrix-LED a zadné svetlá Top LED s animovanými smerovkami, ako aj prednú masku Crystal Face s chrómovým rámčekom osvetleným 131 LED diódami.

Enyaq L&K sa dodáva s exkluzívnymi 20 alebo 21-palcovými diskami z ľahkých zliatin. Predný a zadný nárazník, ako aj difúzor a vonkajšie spätné zrkadlá, majú detaily v sofistikovanej farbe sivá Platinum. Bočné prahy sú lakované vo farbe karosérie.

V interiéri sa Enyaq L&K môže pochváliť elektricky ovládanými, vyhrievanými a ventilovanými prednými sedadlami s pamäťovou a masážnou funkciou a logom L&K vyšitým na opierkach hlavy.

Elegantné upozornenie na prekročenie rýchlosti

Inteligentný asistent rýchlosti zvyšuje bezpečnosť a komfort. Systém rozpoznáva dopravné značky a využíva navigačné údaje na to, aby v prípade potreby automaticky predvídal a omnoho plynulejšie upravoval rýchlosť vozidla.

Napríklad pred vjazdom do zastavanej oblasti priebežne a plynulo znižuje rýchlosť vozidla na maximálnu povolenú rýchlosť 50 km/h. Nechýba ani zvukový výstražný signál pri prekročení povolenej rýchlosti. Je to povinná výbava pre všetky nové vozidlá, Škodovka nie je výnimka.

Čo si však zaslúži pochvalu je prevedenie v novom Enyaqu. Výstraha je jemný tón, ktorý zbytočne vodiča nevyrušuje počas jazdy. Aj intenzita je v porovnaní s konkurenciou na príjemnej úrovni. A čo viac – dá sa elegantne vypnúť na dve tlačidlá. Priamo v menu na displeji alebo kliknutím na fyzické tlačidlo “Asist”.

 

Cenník Enyaq 85

Výkonnejší Enyaq 85 ponúka navýšený výkon 210 kW a štartuje na cene 52 030 eur, čo znamená, že oproti predchodcovi (Enyaq iV 80) sa predajná cena znížila o 3 220 €.

Variant Enyaq 85x s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 210 kW štartuje od 54 300 eur. Aj v tomto prípade je cena v porovnaní s predchodcom (iEnyaq V 80x) nižšia o 3 220 €.

Športovo ladený model RS s navýšeným výkonom na 250 kW štartuje od 61 670 eur. Prevedenie Laurin & Klement s výkonom 210 kW začína na cene 61 840 eur.

31. decembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+