MojElektromobil

Keď sa spomína nabíjanie elektromobilov, tak sa v našich končinách poväčšine vybavujú prakticky len štyri najznámejšie mená. Je to celkom prirodzené. Práve oni majú pod palcom verejné nabíjanie osobných elektromobilov.

Ak by sme sa však posunuli zo segmentu osobných áut trošku vyššie, tak napríklad zistíme, že medzi lídrov v nabíjaní elektrických autobusov a kamiónov v Európe patrí Siemens. Stojí za nabíjacou infraštruktúrou pre elektrobusy v Ostrave, ale aj za nabíjacím depom v Budapešti.

Viac o nabíjacích riešeniach sme sa dozvedeli na nedávnej konferencii eFleetDay 2023 Truck&Bus. Ako naznačuje už samotný názov, konferencia žila elektrickými kamiónmi a autobusmi a nabíjacie stanice Siemens sa tu využívali priamo na nabíjanie vystavených a testovacích vozidiel.

Nabíjacie stanice, pantograf aj batériové úložiská

Siemens svoje riešenie nazýva SICHARGE UC. Ide o modulárny systém nabíjacích staníc určený pre všetky typy elektrických úžitkových vozidiel. Ponúka nabíjaciu kapacitu až do 800 kW a stanica je navrhnutá tak, aby spĺňala aj budúce požiadavky na nabíjanie a infraštruktúru.

Systém, ktorý možno rozšíriť o najnovšie štandardy optimalizuje spotrebu energie a ponúka rôzne možnosti pripojenia. Spoľahlivá a robustná konštrukcia technológie umožňuje použitie v interiéri aj exteriéri. Z jednej nabíjacej stanice možno postupne napájať až 5 nabíjacích automatov.

Okrem nabíjacích káblov (systém plug-in) je pritom možno použiť pantografy alebo nabíjacie konzoly (OppCharge). Flexibilná kombinácia nabíjania napríklad prostredníctvom káblového pripojenia a pantografu tak optimalizuje náklady a inštalačný priestor.

Nejde o jediné nabíjacie riešenie z ponuky Siemensu. Medzi vlajkové lode a najvýkonnejšie DC rýchlonabíjačky na trhu patrí nabíjacia stanica Siemens SICHARGE D, ktorá získala cenu iF DESIGN Award 2021 za dizajn používateľského rozhrania a služieb. Ponúka plnú modularitu a rozšíriteľnosť až do výkonu 300 kW, pričom môže kombinovať viaceré DC a AC nabíjacie body. SICHARGE D pritom umožňuje nabíjať viacero vozidiel súčasne.

Zdroj: Siemens

V kontexte nabíjania nákladných vozidiel a elektrických autobusov je dôležité poriadne plánovanie celého riešenia, s čím je úzko prepojená aj celková optimalizácia. Siemens na to má napríklad batériové úložiska Siestorage NEO.

Tie umožňujú balancovanie energetických výkyvov, keď si nabíjacia infraštruktúra vyžaduje vyššie zaťaženie, ako sa predpokladá pre pripojenie k sieti. Základná konfigurácia poskytuje výkon 184 kW s kapacitou 164 kWh. Možno ho rozšíriť až na výkon 368 kW a kapacitu 656 kWh a vybrať si rôzne možnosti prispôsobenia špecifickému projektu.

Prípadová štúdia priamo v Budapešti

To, že nabíjanie elektrických autobusov môže byť praktické Siemens prezentuje aj v praxi prostredníctvom takzvanej prípadovej štúdie. V Budapešti už od marca 2022 zastrešuje nabíjanie pre najväčšie depo elektrických autobusov v celom Maďarsku. Na tento účel bola dodaná 40-ka nabíjacích staníc SICHARGE UC100.

Slúžia na nabíjanie flotily 40-tich elektrických autobusov Mercedes-Benz eCitaro, ktoré prevádzkuje dopravca Volánbusz. Nabíjacie stanice celkom prirodzene predstavujú kľúčovú súčasť celého reťazca a starajú sa o zabezpečenie bezproblémového cestovania.

Nabíjacie stanice SICHARGE UC100 majú maximálny nabíjací výkon 100 kW. Reálne sú využívané na nabíjanie batérií s kapacitou 243 kW, čo majú z úrovne 10 na 100 % zvládať za 3 až 3,5 hodiny. Samotné elektrické autobusy potom zvládajú prejsť 150 až 200 kilometrov, v závislosti od počasia, prevádzky či dopravnej situácie. Budapešť vďaka svojej flotile elektrických autobusov dokáže znížiť ročnú produkciu emisií CO2 až o 1 867 ton ročne!

Zdroj: Siemens
21. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+