MojElektromobil

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) pred časom avizovala plán na vytvorenie špeciálnych taríf pre nabíjanie elektrických vozidiel.

Ako dnes informuje agentúra TASR, veci sa v tejto oblasti dali do pohybu. SEVA na rokovaní s Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) predostrela svoj návrh na podporu elektromobility vo forme nových e-taríf pre nabíjanie elektrických vozidiel.

V pozadí navrhovanej novinky sa skrýva prínos pre majiteľov elektromobilov, ale aj pre prevádzkovateľov nabíjacích staníc.

Predseda úradu ÚRSO, Andrej Juris, sa teraz plánuje návrhom zaoberať a pristúpi k potrebným analýzam. Dôležitým však bude postoj distribučných spoločností, ako aj dostupné legislatívne možnosti.

Veci sa tak síce pohli, no od reálneho zavedenia navrhovaných „e-taríf“ sme ešte ďaleko.

Čo vlastne SEVA navrhuje?

Vytvorenie dvoch špeciálnych taríf, a to ako pre nízko napäťové siete (NN), tak aj vysoko napäťové siete (VN). Nízko napäťový e-tarif by bol určený pre domácnosti, ktoré vlastnia elektromobil, zatiaľ čo vysoko napäťový e-tarif by mal pomôcť prevádzkovateľom nabíjacích staníc.

  • Špecifická distribučná tarifa na úrovni NN pre domácnosti a firmy, ktoré nabíjajú elektrický automobil – NN e-tarifa
    • Navrhovaná tarifa je predpokladom pre zavedenie zmlúv s dynamickou cenou elektriny, ktorých zavedenie predpokladá
      nová legislatíva EÚ do konca roka 2020.
    • Vďaka nej je možné v najbližšej budúcnosti predísť potrebe vysokých investícií do distribučnej sústavy a trafostaníc.
    • Príslušná distribučná spoločnosť by mala mať povinnosť nainštalovať inteligentný elektromer pre každé odberné miesto s NN e-tarifou.
    • Dĺžka najvýhodnejšej ceny NN e-tarify by bola minimálne 6 hodín v priebehu dňa.
    • Dodávateľ elektriny by si mal možnosť zvoliť manažment časových pásiem (statický alebo dynamický)
    • Komoditná časť NN e-tarify by nemala byť regulovaná.
  • Jednozložková distribučná tarifa na VN strane pre pripojenie nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích bodov – VN e-tarifa
    • V súčasnosti, fixné náklady predstavujú viac ako dve tretiny nákladov na nabíjanie. Iba jednu tretinu predstavuje cena samotnej elektrickej energie.
    • Riešením je zavedenie tzv. jednozložkovej distribučnej tarify pre pripojenie na VN strane v prípade, keď je prípojné miesto využívané aj na účely nabíjania elektrických automobilov.
    • Zákazník by bol povinný hradiť iba jeden zvýšený variabilný poplatok za distribúciu a straty (EUR/kWh).
    • Presnú výšku poplatkov v jednozložkovej tarife je potrebné definovať tak, aby bola pre PDS výnosovo neutrálna.
    • Pre možnosť využitia jednozložkovej tarify je potrebné zabezpečiť, aby odberné miesto bolo zriadené primárne pre pripojenie nabíjacej infraštruktúry. Minimálne 75 % odobranej energie by malo byť využitých pre nabíjanie elektromobilov.
Náš tip
ZSE Drive, Greenway a ABB: Kam sa budú nabíjacie stanice posúvať v najbližšej dobe? Máme ich už dostatok? | VIDEO
18. septembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+