Maroš začínal s Citroënom, no nakoniec ho zlákal Opel. V čom vidí rezervy dnešnej elektromobility? | Rozhovor

Foto: Maroš Rakús

V rámci portálu MôjElektromobil.sk sa venujeme aj rozhovorom s majiteľmi elektromobilov, pretože tí najlepšie vedia triezvym pohľadom zhodnotiť aký je každodenný život s elektromobilom. Za ostatné roky sme publikovali množstvo skutočne zaujímavých rozhovorov s majiteľmi rôznorodých elektrických vozidiel, a naďalej v tom budeme pokračovať.

Na naše otázky v závere roka 2021 odpovedal aj Maroš Rakús, ktorý má bohaté skúsenosti so svetom elektromobilov. Na vlastnej koži si poriadne stihol vyskúšať viacero elektromobilov. Svoju elektrickú cestu začínal s modelom Citroën C-Zero a nakoniec sa prepracoval až k Opel Ampera-e, ktorý mu slúži dnes. Aké boli jeho začiatky? Ktorý model sa mu páčil najviac? A čo ho na svete elektromobily sklamalo? To všetko sa dozviete v tomto rozhovore!

Prečo ste sa rozhodli pre elektromobil? A prečo práve pre ten, ktorý ste ste si nakoniec kúpili?

Pre prvý elektromobil som sa rozhodol hlavne kvôli mojej manželke Lucke, ktorá 20 rokov nešoférovala. Kúpili sme 4-ročný Citroën C-Zero v máji 2016  za 10 300 € ako druhé auto do rodiny. Mal najazdených 12 150 km. Išlo mi hlavne o to, aby sa manželka ľahko vrátila k šoférovaniu (cca 50 km denne), čo sa aj podarilo. Autíčko to bolo šikovné, dobre sa s ním vďaka malým rozmerom parkovalo, a ľahko sa ovládalo. Keď som ho 19.9.2020 nechal rodine, malo najazdených 77 000 km. Ak počítame, že na 100 km autíčko ušetrilo 5 €, tak to bola za ten čas úspora na PHM vyše 3 200 €. Takisto sme ušetrili 1 200 € na dani z motorového vozidla, keďže bývame v Rakúsku. (ročná sadzba za 1,2 l motor s výkonom 63 kW je 290 €)

Ak by sme ho predali za cenu 5 900 €, tak sa dá povedať, že úspora pokryla stratu hodnoty auta. Náklady boli len na elektrickú energiu, ročné STK, pneumatiky a drobnosti. Problém je so slabým kúrením auta v zime. Nemá tepelné čerpadlo a kúrenie mu dosť uberalo z dojazdu. Teraz má auto cez 85 000 km a na bežné dochádzanie stále stačí. Ak zvážime, že má 16 kWh batériu, a teda na 100 000 km nájazd treba spraviť 1000 cyklov nabíjania, tak je to dobrá vizitka pre kvalitu batérie. Pri dnešných autách, čo majú batériu s 3 x takou kapacitou možno rátať s minimálnou životnosťou 300 000 km.

Neskôr v roku 2019 sme kúpili Nissan Leaf 2. generácie. Jazdí veľmi dobre, tichučko a komfortne. Mal som na ňom rád aj ProPilot systém. Pekne držal auto v strede pruhov, ak boli dobre viditeľné. Žiaľ do zákruty si auto nevedelo samo pribrzdiť.  Obstarávacia cena nebola už taká super ako pri Citroën C-Zero. Ani ten dojazd nie je slávny. Max. 230 km. Na bežné dochádzanie do mesta je to fajn, ale na diaľnici je to trápenie s prestávkami na nabíjanie a známym Rapidgate. Batéria nemá aktívne chladenie a pri nabíjaní na DC nabíjačkách sa prehrieva. Na to reaguje auto znižovaním rýchlosti nabíjania na 24 kW. Nepáčilo sa mi, že po krátkom čase od zakúpenia prestala Nissan appka ukazovať aktuálnu polohu auta. Nejaké choré bezpečnostné nariadenie z EÚ. Ako majiteľ auta a aj jeho GPS, nesmiem vedieť jeho polohu… Zato tajné služby sa k tejto informácii isto pohodlne dostanú. Choré.

V auguste 2020 sme kúpili krásny 2-ročný červený Renault Zoe z roku 2018. Mal 29 380 km. Vozila sa na ňom manželka. Komfortne aj priestorovo to bolo o triedu horšie vozidlo ako Nissan Leaf 2. Zato malo lepší dojazd: až 300 km. A vedelo sa nabíjať 22 kW na trojfázový striedavý prúd. Žiaľ nemalo DC nabíjanie. Príjemné bolo v zime alebo v lete tlačidlo na diaľkovom ovládaní na vykúrenie / vychladenie vozidla. Dalo sa to spustiť aj cez nejakú appku, ale to fungovalo tuším len prvé 3 roky, a potom za to chceli platiť.

Foto: Maroš Rakús

Chcel som si urobiť radosť silnejším autom a poškuľoval som po Opel Ampera-e. Preto som dal inzeráty na predaj áut. V podstate mi bolo jedno, ktoré auto sa predá. Či Nissan Leaf 2 alebo Renault Zoe. Každé malo svoje prednosti a nedostatky. Predal sa Renault Zoe, lebo bol lacnejší.

V júli 2021 som kúpil Opel Ampera-e. Má krásne zrýchlenie 7,3 s pri výkone 150 kW. Jazdím s ním radšej ako s Nissan Leaf 2. Je to zábava. Nevýhoda je, že nemá tepelné čerpadlo a kúriť začne o pár minút neskôr ako Nissan s TČ. Takisto sa mi nepáči, že nemá adaptívny tempomat. Udržiavanie v pruhoch je tiež slabšie ako pri LEAF-e. Priestoru je vnútri viac, lebo je auto vyššie. Aj dojazd okolo 320 km je krásny. Je tam však jedno ale: výrobca nedoporučuje nabíjať auto na 100%, nakoľko mu pri nabíjaní niekoľko áut zhorelo. Samozrejme pri tom počte vyrobených áut 142 000 je pravdepodobnosť požiaru malá.

Vždy nabíjam na 80%. Iba keď viem, že ma čaká dlhšia cesta, tak nabijem viac. Výrobca sľubuje vymeniť všetky batérie za nové. Tak uvidíme, či sa dočkám. Bolo by to krásne po pár rokoch mať zase novú batériu. 🙂 CCS nabíjanie je relatívne pomalé: 35 kW To je rozčarovaním oproti novým EV, ktoré podporujú výkon vyše 100 kW. Nevýhodou je tiež, že po prebratí značky Opel francúzskou PSA nefunguje appka Opel OnStar na diaľkovú správa vozidla. Na diaľkovom ovládači som zatiaľ neobjavil funkcionalitu, ako spustiť kúrenie z domu na diaľku.  Ani so záručným servisom som nepochodil. Nemajú vyškolených technikov ani v Rakúsku, a ani na Slovensku. Kvôli ročnej prehliadke by som musel ísť až do Nemecka. To som pri kúpe netušil. 🙁  V každom prípade je to veľmi silné a šikovné auto, na ktorom sa rád vozím.

Ako to máte riešené s nabíjaním? Nabíjate doma alebo len na verejných nabíjačkách, či ide o kombináciu týchto možností?

98% nabíjaní realizujem doma z obyčajnej zásuvky 230 V pri výkone 3,6 kW.

V prípade, že využívate verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program? Máte obľúbeného prevádzkovateľa?

Mesačný program zaplatený nemám. Zaplatím za kWh, ktoré nabijem na rýchlonabíjačkách.

Ste spokojný so súčasným stavom nabíjacej infraštruktúry?

Áno.

Súvisiacie články
Foto: Maroš Rakús

Máte nejakú zaujímavú príhodu zo svojich jázd? Museli ste riešiť nejakú kurióznu situáciu, napríklad nabíjanie netradičným spôsobom alebo niečo podobné?

Raz som musel C-Zero dotlačiť domov posledných 200 metrov :-).

Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie, a akú máte spotrebu?

Okolo 50 – 100 km denne. 17 kWh/ 100 km.

Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali? Chodíme s elektromobilom aj na dovolenky do zahraničia (ak áno, ktorá je vaša obľúbená destinácia, sú tam hoteli/ubytovatelia pripravený na elektromobily)?

Z Bratislavy do Popradu.

Aké sú vaše ročné/mesačné náklady na jazdenie?

Okolo 700 € na jedno auto a 20 000 km ročne.

Čo by ste poradili/odporučili človeku, ktorý seriózne uvažuje nad kúpou elektromobilu? Na čo ľudia zvyknú zabúdať alebo si to jednoducho neuvedomujú pri prechode zo spaľováku na elektrické auto?

Pokiaľ má človek kde nabíjať doma, keď sa vráti z práce, tak ako druhé auto do rodiny sa elektromobil výborne hodí. Len na ňom najazdiť čo najviac km, aby sa to rentovalo. Treba však povedať, že kúpiť nový elektromobil za 40 000 € je ekonomický nezmysel. Keď ho kúpite ojazdený za cca 20 000 €, tak za 10 rokov užívania a 200 000 km ušetríte minimálne 10 000 € na PHM. Samozrejme je to vykúpené pomalším rýchlonabíjaním starších modelov.

Aké máte skúsenosti so servisom? Museli ste už riešiť nejaké opravy? Ako to prebiehalo a koľko vás to stálo?

Zatiaľ sa mi žiadne komponenty špecifické len pre elektromobil nepokazili: trakčná batéria, meniče, elektromotor, všetko vydržalo. Ostatné veci, ako ložisko, dvere, pneumatiky, brzdy, stierače atď. vám vymenia aj v bežnom servise.

Foto: Maroš Rakús

Čo vám najviac vadí na súčasnom stave elektromobility. Čo vás vyslovene sklamalo?

Vadí mi, že ešte nie sú nasadené technológie na uskladnenie a obchodovanie elektriny v elektromobile za nízke ceny v noci, a jej predaj do siete v špičke. Resp. použitie auta ako zdroja elektriny pre dom v prípade výpadku elektriny. Nissan LEAF síce podporuje funkcionalitu V2G, ale na to by zas bolo treba špeciálne nabíjačky, čo umožnia obojsmerný tok elektriny. Volkswagen s tým práve začína.

Pre lepšie využitie obnoviteľných zdrojov elektriny z vetra a slnka bude mimoriadne dôležité uskladniť vyrobenú elektrinu na “horšie časy”, keď nebude fúkať vietor a svietiť slnko. EV dokáže už dnes s jedinou batériou z výroby prejsť vyše 300 000 km, Mnohým majiteľom ani taký nábeh nie je treba. Bolo by skvelé, mať pri každom rodinnom dome vo forme elektroauta aj batériové úložisko. Toto “úložisko” musia vedieť “spravovať” na diaľku distribučné firmy, a musia vedieť zaplatiť majiteľom áut za poskytnutú službu vyrovnávania zaťaženia energetickej siete. Toto by mohlo ďalej “zlacniť” prevádzku EV. Zároveň sa zavádzajú online elektromery, ktoré umožnia fakturovať zákazníkom reálnu cenu za elektrinu podľa toho, či je odobratá v špičke, alebo mimo nej. Je spravodlivé, ak má elektrina 3 násobnú cenu v špičke, nakoľko sú postavené elektrárne a väčšinou “špinavé” uhoľné zdroje, ktoré držia “pohotovosť”.

Preto by bolo spravodlivé odmeniť majiteľov EV za to, že umožnia uskladniť elektrinu počas prebytkov, a dodať elektrinu počas jej nedostatku. Znížili by sa emisie CO2. Stabilizácia elektrickej siete v Nemecku stála v roku 2017 až 1,4 miliardy €. Ak by sa podarilo vďaka EV ušetriť polovicu, tak zo 700 miliónov € by vedeli poslať ročne 700 000 majiteľom po 1 000 € za to, že dajú k dispozícii svoje batérie v autách. Pri 10 kW výkone na jedno auto je to disponibilných 7 GW výkonu. To je cesta. Z ceny auta 40 000 € sa vráti 10 000 € ako úspora počas životnosti na PHM, a ďalších 10 000 € ako príjem za stabilizáciu elektrickej siete. Auto by stálo 20 000 €, čo už by bola veľmi konkurenčná cena.

Foto: Maroš Rakús

Ktorý elektromobil predstavený za rok 2021 vás najviac zaujal a prečo?

Asi dvojičky Kia EV6 a HYUNDAI Ioniq 5. Krásne veľké autá so silnými motormi a perfektným rýchlonabíjaním.

Keďže tu aktuálne máme zimu, aké sú vaše praktické skúsenosti z prevádzky elektromobilu v zime? Pozorujete rozdiel v dojazde? Máte nejakú špeciálnu prípravu alebo tipy pre ostatných majiteľov elektromobilov?

Tak na toto si musí človek zvyknúť, že v mraze má EV dojazd nižší aj o tretinu (100 km). Nie je to však nič strašné, čo by sa nedalo prežiť. Vždy je v okolí mnoho ľudí, ktorí zrovna nepotrebujú spaľovák. Autá si môžu ľudia aj vymeniť, ak sa majiteľ EV bojí ísť na lyžovačku. :-).

Výber z rozhovorov, ktoré nájdete na MôjElektromobil.sk

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.