MojElektromobil

Už titulná fotografia napovedá, že ide o veselé farebné autíčko, ktoré svojim štýlom pohltí aj tých, ktorí sa o autá nezaujímajú. Ako nám v rozhovore (ďalej v článku) prezradil Fabien Goulmy, generálny riaditeľ Renault Group pre Cluster EAST, toto vozidlo má najmä svojim dizajnom ambíciu aj potenciál osloviť tých, ktorí o elektromobile doteraz možno ani neuvažovali.

Svojim retro dizajnom nadväzuje na pôvodný Renault 5, ktorý bol skutočnou legendou. Vyrábal sa od roku 1972 a svojho času bol jedným z najrozšírenejších západných áut v socialistickom Československu. V dobe ropnej krízy však bol úspešný aj na severoamerickom trhu, ktorý inak holduje skôr obrovským pick-upom, či sedanom.

Renault 5
Pôvodný Renault 5 a jeho duchovný nasledovník v podobe konceptu Renault 5 EV | Zdroj: Renault

Celosvetovo sa predalo vyše 9 miliónov kusov prvej a druhej generácie modelu Renault 5. Dokonca v roku 1974 sa v malom počte objavila aj čisto elektrická verzia s dojazdom okolo 100 kilometrov.

Novinka už stihla získať aj titul Európskeho Auta Roka 2025, ktorého vyhlásenie sa konalo na autosalóne v Bruseli. Týmto víťazstvom Renault 5 na pomyselnom tróne vystriedal svojho väčšieho súrodenca Renault Scenic, ktorý získal najvyššie európske ocenenie minulý rok.

Car of the Year 2025 Renault 5 E-Tech BEV
Titulom Car of the Year 2025 sa Renault 5 E-Tech hrdil aj pod Bratislavským hradom | Zdroj: Tomáš Meňuš

Stalo sa len druhýkrát v 62-ročnej histórii súťaže Car Of The Year, keď niektorá značka zaznamenala víťazstvo dva roky po sebe. Bolo to v rokoch 1995 a 1996 s modelmi Fiat Punto a Fiat Bravo. Odvtedy sa to opäť nestalo.

Podarí sa modernému elektromobilu so sľubným ocenením nadviazať na predajné úspechy jeho duchovného predchodcu? Prvé jazdy s novinkou odhalili jej silné aj slabé stránky.

Nová platforma ponúka výborné jazdné vlastnosti

Nový Renault 5 E-Tech electric je prvým vozidlom postaveným na novej platforme AmpR Small (predtým CMF-B EV). Prekvapivá je v tomto segmente aplikácia viacprvkovej zadnej nápravy, ktorá sa zvyčajne vyskytuje na vozidlách vyšších tried. Tá prispieva k lepšej ovládateľnosti a jazdným vlastnostiam, čo sme ocenili aj pri kľukatých úsekoch na bratislavskú Kolibu, či okolitých kopcoch. Príkladnú stabilitu pomáha docieliť aj akumulátor umiestnený v podlahe vozidla, ktorý váži približne 250 kg (v závislosti od verzie).

Renault 5 E-Tech Electric
Renault 5 E-Tech Electric | Zdroj: Renault

Zaujímavosťou je aj štandardné vybavenie 18″ kolesami pre všetky verzie modelu. Výrobca tým chcel dosiahnuť nielen jednoduchší proces homologizácie, ale aj dokonalé nastavenie podvozku bez kompromisov v podobe variantov s inými rozmermi kolies. Dizajn nových diskov má byť inšpirovanými kolesami pôvodného Renaultu 5 z minulého tisícročia. Pneumatiky budú mať skôr užší rozmer 195 / 55 R18 a v praxi práve tie sa ukazujú byť bližším limitom, než podvozok samotný.

Renault 5 E-Tech electric rozmery a hmotnosť

Dĺžka nového Renault 5 je 3,92 metra. Pre porovnanie ide o hodnotu tesne pod modelmi Clio (-13 cm) alebo Zoe (-16 cm). Nejde tak o úplného krpca, ale o plnohodnotné malé vozidlo. Vďaka novej platforme má vozidlo rovnú podlahu a dlhý rázvor až 2,54 m. Objem batožinového priestoru je 326 litrov.

2025 Renault 5 E-Tech BEV
Vo veselých farbách inšpirovaných pôvodnou „päťkou“ mu to svedčí azda najviac | Zdroj: Tomáš Meňuš

Hmotnosť vozidla je ešte nižšia než u modelu Zoe, nedosahuje ani 1 500 kg. Vozidlo dokonca ponúka možnosť ťahania prívesu s hmotnosťou až 500 kg.

Renault 5 E-Tech electric batéria a dojazd

S jeho rozmermi a zjavom bude síce zrejme najviac obľúbený v meste, ale najvyššia verzia s akumulátorom s kapacitou 52 kWh sľubuje dojazd až 400 km podľa WLTP. Táto batéria sa ponúka v kombinácii so 110 kW motorom, ktorý už poznáme z modelov Megane E-Tech a Scenic E-Tech. Výkon DC nabíjania sa pohybuje až na úrovni 100 kW.

Batéria a dojazd Renault E-Tech range kw dc kwh
Batéria a dojazd Renault E-Tech | Zdroj: Tomáš Meňuš

Batéria s nižšou kapacitou 40 kWh pribudla k dispozícii v priebehu roka 2025, a to s výkonovými verziami 70 kW (nie na Slovensku) a 90 kW. Pri nej môžeme počítať s DC nabíjaním výkonom až 80 kW. V prípade oboch akumulátorov výrobca sľubuje dobu nabíjania zo stavu 15 na 80 % kapacity do 30 minút.

Nový Renault 5 bude vybavený obojsmernou palubnou nabíjačkou s technológiou V2G (vehicle-to-grid) aj V2L (vehicle-to-load). V2G (zapojenie vozidla do siete ako poskytovateľa energie) však na Slovensku z legislatívnych dôvodov zatiaľ fungovať nemôže. Na druhú stranu, V2L umožňuje vozidlu cez adaptér napájať akékoľvek externé zariadenie energiou zo svojho akumulátora. Napájanie pri 220 V bude možné až do výkonu 3,7 kW.

Renault 5 E-Tech Electric
Renault 5 E-Tech Electric | Zdroj: Renault

Batéria je vybavená aj predohrevom, ktorý sa spúšťa automaticky cez navigáciu od Google. Tá je štandardom pre všetky modely Renault 5.

Interiér Renault 5 E-Tech

Zameranie na štýl pokračuje aj v interiéri. Horizontálne orientovaná prístrojová doska má pred spolujazdcom vertikálne prešívanie, ktoré opäť raz evokuje svojho historického predchodcu. Predné sedadlá sú ergonomicky tvarované, poťahy vybraných verzii pochádzajú zo 100 % recyklovateľných materiálov.

Priestoru v kabíne je pre dve osoby tak akurát, vzadu je to však skôr pre menšie deti. Miesto nad hlavou tu nechýba, no na nohy ho veľa nečakajte. Je to aj kvôli baterke umiestnenej v podlahe, ktorá znemožňuje vloženie chodidiel pod predné sedadlá. Na druhú stranu je podlaha rovná a stredový tunel tak nezasahuje do priestoru zadných cestujúcich.

Aj ako hot-hatch pod značkou Alpine

Bola by škoda nevyužiť tento retro potenciál aj pre fanúšikov rýchlosti. Produkčná verzia vozidla Alpine A290_ꞵ bude konštrukčne vychádzať práve z elektrickej novinky Renault 5. Hlavným rozdielom po stránke dizajnu sú prídavné svetlomety, ktoré majú LED usporiadané do vzoru písmena X inšpirované svetom rallye.

Alpine A290
Alpine A290 na podujatí e-Salon 2024 v Prahe | Zdroj: Tomáš Meňuš

Elektromobil Alpine A290 sa bude vyrábať s akumulátorom s kapacitou 52 kWh. Ten sľubuje dojazd približne 380 km. Alpine ponúka dve výkonové verzie ktoré sú spojené s variantmi výbavy. Verzie GT a GT Premium poskytujú výkon 130 kW, zatiaľ čo verzie GT Performance a GTS disponujú výkonom až 160 kW. Pohonu všetkých kolies sa však údajne nedočkáme.

Renault 5 E-Tech electric cena na Slovensku

Základná cena Renaultu 5 E-Tech electric podľa slov výrobcu mala štartovať na úrovni 25 000 eur, čo je porovnateľná suma s hybridmi v segmente B (malé autá). Slovenské ceny dlho neboli známe, no zahraničný zdroj prezradil informáciu ohľadom štartovacích cien na nemeckom trhu.

test renault 5 e-tech 2025 first impressions
Cena Renault 5 E-Tech | Zdroj: Tomáš Meňuš

Spočiatku tam predávali dva z piatich stupňov výbavy – s cenou od 32 900 EUR. Obe verzie – Techno a Iconic Five – však majú väčší akumulátor s kapacitou 52 kWh. Podľa Renaultu sa mala verzia menšou 40 kWh baterkou predávať od 24 900 eur, čím sa mala stať tým „elektromobilom za 25 000 eur“, ktorý francúzska spoločnosť sľubovala. Takýto model sa na domácom trhu očakáva, no bude vybavený základným 70 kW elektromotorom a nedostane napríklad ani rýchlonabíjanie.

Slovenský cenník zverejnený v januári 2025 potvrdil, že u nás začína približne o 10 % vyššie. Základná cena Renault 5 E-Tech electric na slovenskom trhu začína na úrovni 27 500 eur. Ide o verziu Evolution s výkonom 90 kW a menším akumulátorom s kapacitou 40 kWh.

Predaj Renault 5 E-Tech skladom slovensko
Predaj Renault 5 E-Tech na Slovensku | Zdroj: Tomáš Meňuš

Nemali by ste prehliadnuť:


Variant Comfort range, teda model s väčším akumulátorom (52 kWh) štartuje rovnako ako v Nemecku na sume 32 500 €. Ide o výbavový stupeň Techno, motor dodáva výkon 110 kW. Vrchol stálej ponuky predstavuje verzia Iconic cinq, z ktorej vychádza limitovaná edícia Roland Garros inšpirovaná svetom tenisu. Jeho odkaz nájdeme v detailoch vo farbe antuky, či na voliči smeru jazdy v dizajne rúčky tenisovej rakety.

Nový elektromobil sa začal predávať na niektorých trhoch už v roku 2024. Ku nám však prichádza práve teraz, na jar 2025. Renault dokonca avizoval, že nielen samotné vozidlo bude vyrábané vo Francúzsku, ale od marca 2025 sú vo Francúzsku vyrábané aj akumulátory pre tento model.

Konkurencia

Za najväčšieho konkurenta nového Renault 5 E-Tech electric možno považovať taliansku imidžovku Fiat 500e, ktorá však štartuje na cene 28 990 eur. V segmente malých áut mu konkurujú francúzske dvojičky koncernu PSA, Peugeot e-208 (cena od 33 500 eur) a Citroën ë-C3 (avizovaná základná cena 23 200 eur). Na Slovensku obľúbený Volkswagen sľubuje v blízkej dobe uviesť na trh nový model segmentu B s označením Volkswagen ID.2 s cenou pod 25 000 eur.

Náš tip
Nové Volvo S90 očarí dizajnom – no na Slovensku si ho pravdepodobne nekúpite
25. apríla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+