Cena povinného zmluvného poistenia auta bude aj v najbližšej dobe rásť. Ako upozorňuje SME.sk, stojí za tým viacero skutočností. Jedným z nosných faktorov sú ceny náhradných dielov, ktoré mali podľa prepočtov nemeckej asociácie poisťovní (GDV) počas ostatných desiatich rokov v niektorých prípadoch zdražieť až o 60 až 70 %. Príkladom má byť zadné svetlo (+79 %), veko kufra (+73 %), zadný nárazník (+60 %), predný nárazník (+56 %) či predné svetlo (+56 %).
Okrem ceny dielov používaných pri opravách áut hradených zo zmluvného poistenia mala citeľne narásť aj cena práce mechanikov. Spôsobené to má byť aj tým, že konštrukcia pri moderných autách je komplikovanejšia než v minulosti (senzory, kamery), kvôli čomu musí byť servis lepšie vybavený a práce trvajú dlhšie. Hovorkyňa poisťovne Uniqa, Beáta Lipšicová, pre SME.sk potvrdila, že na Slovensku sa mala cena práce v servisoch zvýšiť o 10 až 15 %.
Zdražovanie prác v servisoch má byť taktiež dôsledkom rastúcich prevádzkových nákladov ako sú ceny energií a náklady na mzdy. Všetko spolu sa to má prejavovať na tom, že poisťovne pri hradení škody z PZP vyplácajú čoraz vyššie sumy, čo celkom prirodzene prenášajú do cien poistiek. Cenám nepomáhajú ani vodiči, ktorí jazdia bez uzatvoreného PZP a nimi spôsobené škody hradí garančný fond, ktorého poisťovne odvádzajú príspevky.
Uniqa uvádza, že v roku 2023 cena poistenia auta narástla o 3 až 6 %, Union uvádza 6 až 7 % a analýza spoločnosti Brokeria hovorí, že ceny narástli maximálne o 10 %. SME.sk ďalej píše, že podobný vývoj sa očakáva aj v blízkej budúcnosti. Poisťovne napriek tomu majú uvádzať, že PZP je z dlhodobého hľadiska stratovým produktom – „z dlhodobého hľadiska poisťovne zaplatia za škody a ďalšie náklady viac, než vyberú na poistnom. Napríklad v roku 2018 to bolo viac o 11,5 percenta“ .
„Cena povinného zmluvného poistenia auta bude aj v najbližšej dobe narasť.“ Ale davate tomu slovencinovi po bokovi. 🙂
Díky, občas sa mi veru podarí…
Milé poisťovne, a čo tak dať zľavu na PZP tomu, čo havárie nespôsobuje a tomu, čo ich spôsobuje prirážku a za každú vážnu nehodu hoci aj o 100 %. Až ho nakoniec prestane baviť jazdiť a bude menej nehôd…
Nie. Prestane ho bavit platit PZP a bude jazdit dalej. Na Slovensku to bohuzial funguje takto, kedze nevedia davat ani pokuty za chybajuce PZP ani nasledne vymahat sposobenu skodu.
Áno, aj toto je označované za jeden z dôvodov, prečo sa pravidelne menia ceny PZP – nárast škôd, ktoré spôsobujú vodiči bez platného PZP a hradí to garančný fond. Na Slovensku vraj takto jazdí cca 60 tisíc áut…
A čo tak za takéto porušenie pravidiel zobrať vodičák a tiež auto? V takom prípade dotyčný definitívne dojazdil.
Uz by si konecne poistovne mohli kontrolovat skutocne naklady na opravy. Tam je zakopany problem s cenami dielov a oprav. Kamaratovi na Astre spravilo auto narazom zozadu sram, naraznik pukol, slabo sa oskrel – vymena naraznika 1400Eur. Skoda asi taka hrozna, ze neautorizovany servis by to lahko zalepil, zatmelil a nalakoval. To musi byt aj sprostemu jasne, ze cena opravy nemoze byt 1/12 ceny celeho auta. Samotny naraznik 250eur, cirkusy okolo toho zvysok. Mne ked opravovali auto z cudzieho PZP, cena opravy vyse 4200eur za riadenie, tlmic, disk, blatnik a dvere. Originalne diely si pritom kupim aj sam vsetky za cca 1300eur.
Cenu potom vyhanaju na nezmysloch – cena vrchnej farby 1/4 pixle je fakturovana tolko, ako stoji cele balenie na internete. Pritom oni ju nakupuju urcite este za nizsiu vo vacsom objeme. Cena materialu na lakovanie bola celkovo cca 650eur. Akoby isli lakovat cele auto nanovo. Pritom lakovali asi 1/4 plochy. Servis samozrjeme vyuctuje pri jednej oprave aj ceny kdejakych sprejov, akoby minuli 2 balenia, aj ked len odstreknu z jedneho.