MojElektromobil

Aj napriek tomu, že infraštruktúra pre elektromobily je relatívne v poriadku, v najrušnejších obdobiach alebo časoch sa stretávame s nedostatkom voľných nabíjacích bodov. Výborným príkladom je napríklad obdobie dovoleniek a cesta do Chorvátska, kedy je infraštruktúra využívaná absolútne naplno a je možné, že na nabíjanie si jednoducho počkáte.

Rady benzínových či dieselových áut pred benzínkou sú síce tiež bežné, no o nich sa tak často nepíše. Avšak pokiaľ na nabíjanie čaká v rade viac elektromobilov, ľudia si tieto situácie radi fotia a zdieľajú ich na sociálnych sieťach s komentárom, aké sú elektromobily zlé a že čakanie na nabíjanie je denno-denná súčasť každého majiteľa elektrických vozidiel.

Problém s nabíjaním v zime

Začínajú sa objavovať aj videá o tom, ako majiteľovi elektromobilu nabíjanie v poriadnej zime buď nefunguje vôbec alebo je nabíjanie extrémne pomalé. Tým myslíme výkon do 10 kW, častokrát aj podstatne menej. Bohužiaľ, aj toto je situácia, ktorá môže nastať. Ale prečo sa takéto videá neobjavujú v Nórsku? Na túto tému sa bližšie pozrel portál Insideevs.

test Mercedes-Benz EQE SUV
Nabíjací port CCS

Štatisticky sa práve v tejto krajine predáva najviac elektromobilov v prepočte na obyvateľa a spaľovacie vozidlá sú tu úplne v úzadí. Čo sa týka nových, tých je absolútne minimum, trhu doslova dominujú elektromobily. Ako je možné, že ich používatelia s nabíjaním nemajú problém, pritom Nórsko patrí medzi najchladnejšie krajiny na svete?

Problémy s dlhými čakacími dobami či nemožnosťou nabíjať v zime pramenia najmä z nedostatku vzdelávania v súvislosti s elektromobilitou. To sa o Nórsku povedať nedá, preto sam takéto problémy nevznikajú. Na internete sa objavujú videá o tom, ako niekto nechal Teslu 2 týždne v treskúcej zime, potom prešiel asi 20 metrov a začal nabíjať. Vozidlo vyzeralo, že sa mu veľmi nechce.

Mohlo by vás zaujímať:

Áno, problém je s nízkou teplotou. Poriadne vychladená batéria v extrémnej zime sa bude nabíjať veľmi pomaly, až kým sa nezohreje na teplotu, v ktorej je bezpečné prejsť na vyšší výkon. A to môže trvať niekoľko desiatok minút, kedy sa elektromobil prakticky tvári ako mŕtvy. Dôležité je preto batériu na nabíjanie pripraviť. V každom prípade, bežné používanie určite nepočíta s tým, že auto necháte niekoľko dní stáť na parkovisku vedľa nabíjačky úplne vybité. Pre účely testu to však môže byť zaujímavé, no v súvislosti s reálnym používaním takýto prípad asi nikdy nezažijete.

Nedostatok informácií a povedomia verejnosti

Vzdelávanie širokej verejnosti a samotných majiteľov elektromobilov je preto veľmi dôležité. Majitelia v Nórsku napríklad pred jazdou nechávajú svoje elektromobily predhriať a už vôbec nie je prvou vecou po naštartovaní návšteva nabíjačky. Tak, ako si nenechávate svoj mobil vybitý, keď ho budete celý deň potrebovať, neurobíte to ani s elektromobilom. To je základné pravidlo. Počas dlhšej trasy sa batéria jazdou dostane do stavu, kedy dokáže nabíjať aj v zime pomerne rýchlo. Lepšie modely ponúkajú aj možnosť plánovania trasy s nabíjaním, kedy automaticky niekoľko kilometrov pred nabíjačkou spustia predohrev batérie, aby bola na vysoké nabíjacie výkony pripravená čo najlepšie.

Nórsko má veľkú výhodu aj v tom, že až 90 percent obyvateľov býva v rodinnom dome, kde môžu veľmi jednoducho nabíjať napríklad v noci. Ani na Slovensku nie sme v tomto smere vôbec zle, približne polovica Slovákov býva v dome, takže má možnosť nabíjať priamo doma. Pre týchto by nebol okamžitý prechod na elektromobilitu absolútne žiadnym problémom.

Náš tip
Kamionisti a karavanisti sa môžu navigovať so Sygicom už aj cez Android Auto – ako na to? | Návod
23. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+