Elektromobily sa pomaly etablujú na svetových trhoch a ich predaje postupne stúpajú. V apríli 2025 sa ich predalo síce menej ako mesiac predtým, no medziročné čísla neustále ukazujú stúpajúcu tendenciu. V marci sa predalo 1,7 milióna elektrifikovaných vozidiel, v rámci celého prvého kvartálu 2025 ide o 4,1 milióna predaných kusov. Na tému upozornil portál Electrek.
Prvé 4 mesiace sú mimoriadne pozitívne
Ak sa pozrieme na predajné čísla v rámci celého roka 2025, tak celkovo sa predalo 5,6 milióna elektromobilov a plug-in hybridov. Najviac v Číne (3,3 milióna), nasleduje Európe (1,2 milióna) a Severná Amerika (0,6 milióna). Medziročne ide teda o 29-percentný rast, ak počítame s prvými štyrmi mesiacmi roka.

Graf vyššie síce ukazuje, že prelom roka bol náročný, keďže predaje medzimesačne výrazne stúpli. Avšak pri pohľade na rok 2024 je to úplne rovnaké, prvé mesiace sú už tradične najslabšie. Dokonca ani prepad z marca do apríla neznamená žiadnu pohromu, pretože presne to isté sa stalo aj rok dozadu.
Rast neprerušili ani clá
Najlepším mesiacom v roku 2025 zatiaľ zostáva marec, no do konca roka je ešte veľa času a najvyššie predaje opäť očakávame v novembri a decembri.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Virtuálna batéria od ZSE prechádza veľkou úpravou. Čo sa mení od 1.6.2025?
- Prvý diaľkový elektrický autobus už prechádza testami. Čoskoro predstavia elektrobus MAN Lion’s Coach E
- Elektromobil namiesto dieselu. DS 4 dostalo elektrický pohon, vylepšený plug-in hybrid a názov DS N°4
Trh sa však momentálne nachádza v mimoriadne ťažkých časoch. Karty zamiešali clá, a to nielen z Európskej únie. Do tohto všetkého sa vložil aj americký prezident Donald Trump, ktorý zaviedol nezmyselne vysoké dovozné clá na vozidlá z Číny. Tie boli neskôr upravené na znesiteľné hodnoty.
Európa mala zase ťažký rok 2024, kedy čísla medziročne klesli. V aktuálnom roku ale zaznamenáva významný rast, pričom v apríli sa tu predalo o 25 percent viac elektromobilov ako rok dozadu. Rast bol podporený aj rastúcim dovozom cenovo dostupných čínskych modelov značiek ako BYD, Zeekr, Nio či Xpeng. Tie sa pomaly dostávajú aj na slovenský trh. Naopak Tesle sa v poslednom období v Európe príliš nedarí.