MojElektromobil

Začiatkom augusta mediálny svet obletela správa o šokujúcom incidente z Kórei, kde v podzemných garážach došlo k požiaru elektromobilu Mercedes-Benz EQE. Dôsledky boli obrovské. Poškodenie 140 vozidiel, masová evakuácia obyvateľov rezidenčnej budovy a hospitalizácia 23 osôb kvôli škodlivým výparom.

Predmetný elektromobil bol podľa dostupných informácií v garážach zaparkovaný približne 59 hodín a nenabíjal sa. Okamžite sa prirodzene rozbehlo vyšetrovanie príčiny požiaru. Podľa prvotných správ má byť na vine pravdepodobne jeden batériový článok v elektromobile, ktorý sa vznietil a tým spôsobil reťazovú reakciu, po ktorej vozidlo kompletne zhorelo. Napriek tomu sa ešte stále čaká na konečný záver oficiálneho vyšetrovania.

Akumulátor pre koncern Daimlerom dodáva čínska spoločnosť Farasis, ktorá už má na konte niekoľko problémov v súvislosti s bezpečnosťou svojich batérií. Batérie z východnej produkcie sa v elektromobiloch používajú úplne bežne. Kvôli podobným prípadom ale došlo k otvoreniu otázky o ich kvalite.

Aktuálne prebieha veľké vyšetrovanie, počas ktorého sa chcú odborníci poriadne pozrieť na zúbok batériovej produkcii z krajín ako Čína a Južná Kórea, ktoré patria medzi trhových lídrov. Výrobcovia CATL, Farasis Energy, SK On, LG Energy Solution a Samsung SDI dodávajú batériové články pre takmer každého výrobcu elektrických vozidiel.

Ako píše portál Electrive, juhokórejské ministerstvo pôdy, infraštruktúry, dopravy a priemyslu (MOLIT) v prvej fáze vyzvalo Mercedes-Benz, aby sa poriadne zameral na preskúmanie incidentu a transparentne zverejnil mená svojich dodávateľov batérií. K rovnakému kroku boli na dobrovoľnej báze vyzvaní aj ďalší výrobcovia elektromobilov, pričom štvorica BMW, KIA, Hyundai a Volkswagen už tejto požiadavke vyhovela.

Zástupcovia vlády argumentujú tým, že informácie o dodávateľov batériových článkov pre elektromobily nie sú štandardne dostupné pre verejnosť a prispeli by k riešeniu podobných incidentov, ako aj k prevencii ich vzniku.

Juhokórejsky Mercedes-Benz v súvislosti s prípadom pristúpil už k dvom krokom. Zákazníkom ponúkne bezplatnú kontrolu vozidiel s cieľom odhaliť prípadné problémy či zvýšené riziko vzniku požiaru. Spoločnosť sa súčasne zaviazala poskytnúť približne 3 milióny € na podporu ľudí zasiahnutých požiarom.

Mohlo by vás zaujímať:

Požiare elektromobilov v skratke

Podobné incidenty sú ostro sledovanou témou. Dostupné dáta ale ukazujú, že elektromobily nehoria častejšie ako vozidlá so spaľovacími motormi. Na 100 000 spaľovacích vozidiel pripadá približne 1530 požiarov, zatiaľ čo na rovnaký počet elektromobilov je požiarov len 25. Pravdepodobnosť vzniku požiaru je preto mnohonásobne vyššia pri autách so spaľovacími motormi.

Požiare elektromobilov sleduje podrobne aj Tesla pri svojich modeloch. V prehľadovej správe o bezpečnosti z roku 2022 uvádzala, že za sledované obdobie rokov 2012 až 2022 v Spojených štátoch pripadal jeden prípad požiaru elektromobilu Tesla na približne 130 miliónov najazdených míľ. To je sedemkrát menej, než priemerné vozidlo, kedy jeden požiar pripadá na 18 miliónov najazdených míľ.

Zdroj: Tesla Vehicle Safety Report

Na druhú stranu, je potrebné poznamenať, že horenie elektromobilu je vo všeobecnosti problematickejšie ako horenie spaľováku. Napriek tomu existujú rôzne technológie a postupy ako požiar elektromobilu dostať pod kontrolu. V tejto problematike sa vzdelávajú aj slovenskí požiarnici. Ak vás zaujíma téma hasenia požiarov, odporúčame článok Požiar elektromobilu v podzemnej garáži – ako prebiehalo hasičské cvičenie Firetest 2024, v ktorom sa mu venujeme podrobne.

Požiare elektromobilov na Slovensku

Elektromobily síce nehoria často, no ide o veľmi diskutovanú tému, pretože sa ňou zaoberajú nielen médiá, ale široká verejnosť. Na Slovensku upútal pozornosť nedávny požiar z marca 2024, hoci sa nakoniec ukázalo sa, že elektromobil niekto úmyselne podpálil. Navyše, batéria zostala podľa informácií nepoškodená aj napriek tomu, že vozidlo takmer kompletne zhorelo.

Ku koncu roka 2023 boli na Slovensku evidované 3 požiare elektromobilov, vyššie spomenutý prípad je štvrtým. Avšak minimálne v dvoch z prípadov išlo o úmyselné podpálenie. Pripomíname, že podľa štatistík k 30.6.2024 bolo na Slovensku registrovaných celkovo 12 893 batériových elektrických vozidiel (BEV) v kategóriách M1 a N1.

15. augusta 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+