MojElektromobil

Najnovšie štatistiky spoločnosti ADAC ukazujú, ktoré autá sa v roku 2022 kazili najčastejšie. Porovnávalo sa až 155 modelových radov od 20 výrobcov automobilov. Ako sú na tom elektromobily v porovnaní so spaľovacími motormi? Informácie prináša ADAC.

Spoločnosť prvýkrát do svojej každoročnej analýzy poruchovosti automobilov zaradila v roku 2022 aj elektromobily. Odhliadnuc od toho, aký typ pohonu automobil používa, medzi najčastejšie problémy vozidiel patrila batéria. Zo všetkých komponentov vozidla je práve pri batérii najťažšie povedať, kde sa nachádza problém. Rovnako je veľmi ťažké posúdiť, či sa problém týka priamo batérie alebo zaň môže používateľ vozidla. Najčastejšie zaznamenali ako problém jej vybitie.

V celkovom porovnaní porúch najčastejšie robili problémy tieto komponenty:

  • Batéria – 42,2 %
  • Motor – 23,8 %
  • Generátor, štartér, elektrika a osvetlenie – 10,4 %
  • Pneumatiky – 8,4 %
  • Kľúč, zámok a imobilizér – 7,2 %
  • Iné – 7,0 %

Spoločnosť následne porovnávala jednotlivé modely áut a ich poruchovosť. Podmienkou pre zaradenie do porovnania bolo, že vozidlo musí byť vyrobené od 2013 až 2020 a jednotlivé modely musia mať v daných rokoch minimálne 5 000 registrácií. Do indexu sa nerátajú ani poruchy palivovej nádrže či pneumatík, ktoré si majiteľ mohol spôsobiť sám.

Vozidlá potom rozdelili do kategórií podľa tried ako napr. nižšia stredná trieda, stredná trieda alebo dodávky. Medzi najmenej poruchové modely patria napríklad Audi A4, BMW radu 1, 3 a X3, naopak najväčšiu poruchovosť má Fiat Ducato z roku 2013. Kompletné výsledky nájdete v tabuľke tu. Čo je však pre nás zaujímavé je porovnanie poruchovosti elektromobilov a spaľovákov.

BMW-ix1-xDrive30
Nové BMW iX1 | Zdroj: Filip Spevár

Pre problém s porovnateľnosťou sa zamerali len na porovnanie vozidiel s rokom registrácie 2020. Index poruchovosti sa udáva v počte poruchových vozidiel na 1 000 predaných kusov. Pri spaľovákoch vyrobených v roku 2020 bol v roku 2022 index poruchovosti 6,9. Pri elektromobiloch sa tento index zastavil na hodnote 4,9. Môžeme teda povedať, že novšie elektromobily sa kazia výrazne menej ako nové autá so spaľovacími motormi.

Prečo je tomu tak?

Pri mnohých komponentoch je poruchovosť takmer identická u oboch skupín vozidiel, no pri niektorých elektromobily dosahujú lepšie výsledky. Napríklad také batérie, generátory, karoséria, brzdy a riadenie sa kazia (aj nekazia) pri oboch približne rovnako. Elektromobily však majú výrazne navrch v kategóriách pneumatiky a motor.

Stalo sa tak aj preto, lebo motor v elektromobiloch je jednoduchší, a teda má menej častí, ktoré sa môžu pokaziť. Elektrické automobily nemajú výfuk, prevodovku s viacerými prevodmi, spojku, štartér ani vstrekovanie paliva ži turbodúchadlo. Celkovo najväčšie problémy robí majiteľom elektromobilov batéria, kde “až” 2,5 automobilov z 1 000 má problém práve s ňou (rovnako ako spaľováky). Aj keď sa teda javia elektromobily menej poruchové, na úplné výsledky si musíme ešte počkať v ďalších rokoch. Teraz sa porovnávali len vozidlá vyrobené v roku 2020.

Náš tip
Elektromobily a smart technológie na školách: Takto to vyzeralo na ŠOŠ Modrý Kameň | FOTOgaléria
15. mája 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+