MojElektromobil

V decembri sa vďaka Milanovi Bahnovi z youtube kanála Elektromobil.tv podaril zrealizovať jeden dosť unikátny test. Dostal na porovnanie úplne nové Kia Niro EV 2023 64.8kWh s ročným Kia EV6 RWD 77.4kWh na trase Bratislava – Košice – Bratislava (815 kilometrov). Jeho podanie z testu si na Youtube pozriete tu.

Obe autá boli vybavené posledným updatom (BMS) pokročilého teplotného manažmentu batérie na predohrev akumulátora pred nabíjaním, podobne ako majú elektromobily TESLA už roky. Na autá si posvietili naše diagnostiky (evDash), ktoré zaznamenali všetky hodnoty v reálnom čase.

Kia Niro EV 2023 vs Kia EV6 RWD | Zdroj: Ľuboš P.

Kia EV6 RWD

Testovaný model je rok stará “zadokolka” s väčšou 77.4kWh batériou v základnej konfigurácií AIR. Auto malo na tento test nahratý nový príplatkový update BMS na podporu predohrevu batérie.

EV6 je postavené na platforme e-GMP s 800 voltovou architektúrou a super rýchlym až skoro 240 kilowattovým nabíjaním.

Kia NIRO EV 2023

Najnovší model na zdieľanej platforme K3 je vyrábaný ako hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. Ako majiteľ Kia e-Niro 2020 som sa na tento kompakt tešil aj keď jeho parametre už vopred avizovali rozdiel od platformy e-GMP.

Niro je zostalo na 400V architektúre s nabíjaním do 85kW. Interiér verzie GOLD s TECH packet je podarený v štýle EV6, displeje majú menšie 10.25″ uhlopriečky. Za príplatok sa dá prikúpiť HUD displej.

Vyššia verzia obsahuje V2D (3kW) 230V zásuvku. Pod kapotou sa nachádza menší box, tzv. frunk. 2023 model je od výroby vybavený funkciou predohrevu akumulátora pred nabíjaním.

Dojazd auta WLTP sa zvýšil iba mierne zo 455 na 460 kilometrov. Auto má nový 64,8 kWh akumulátor od čínskeho výrobcu CATL, namiesto pôvodného kórejského 64 kWh SK-On (SK-Innovation).

Začiatok testu D4

Autá sme priviezli na nové nabíjačky ZSE na obchvate D4, kde sme ich dobili do 100% SoC. Už tu sa e-GMP na EV6 nedalo zahanbiť a do 100% si držalo výrazne vyšší nabíjací výkon.

Do Košíc sme išli po D1/R1 a cez Zvolen spodnou trasou. Jazdilo sa na maximálnych povolených rýchlostiach s jedinou nabíjacou zástavkou na Budči.

Úsek D1/R1 – Budča

Interiér nového Niro EV mi páči. Prekážalo mi jedine, že displej za volantom nezobrazuje presné percentá batérie, ale ako v starom modeli iba “paličky”. Pritom Ioniq5/EV6 zobrazuje percentá už 1,5 roka.

Interiér Kia Niro EV 2023 | Zdroj: Ľuboš P.

Na oboch autách sme nastavili navigácie na Budču. Neskôr sme zistili, že sa predohrevy vôbec neaktivovali. Je totiž nutné vybrať v navigácií priamo ako nabíjačky, nie len zadať miesto cez adresu.

Hyundai/Kia žiaľ stále nevie rozplánovať celú trasu s viacerými nabíjačkami a neukazuje odhadované zostatky percent k nabíjačke.

Budča 350kW ZSE

Dva 350kW stojany ZSE boli voľné pre naše dve autá. EV6 prišlo na nabíjačku s 38% a Niro 26% SoC. Teplota akumulátora EV6 bola dosť nízka 9 až 17°C, Niro si na tomto úseku udržalo teploty vyššie od 19 do 25°C.

Obe autá mali podľa diagnostiky na úseku Bratislava – Budča (diaľnica s prevýšením) spotreby 25.2 kWh/100km. Pri nabíjaní excelovalo EV6, ktoré už od studeného 5°C akumulátora nabíja výkonom 70 kW a od 15°C cez 150kW.

Niro EV 2023 sa drží skôr krivky predchodcu a pre optimálnejší výkon požaduje mimálne 20°C na akumulátore. Aby sme prišli do Košíc, dali sme si za cieľ nabiť do 80%. EV6 aj bez predohrevu zvládlo túto hranicu za 23 minút. NIRO sa z 26 na 80% trápilo nekonečných 49 minút.

Okresky Budča – Košice

Na úseku do Košíc sme mali kvôli rekonštrukcií cesty medzi Bátkou a Tornaľou slušnú obchádzku až k maďarským hraniciam. Pred nabíjaním sa nám na oboch autách konečne podarilo aktivovať predohrevy akumulátora.

Indikácia predohrevu Kia Niro EV | Zdroj: Ľuboš P.

Predohrev sa spustil 40 až 60 kilometrov pred nabíjaním. Spotreby na “okreskovom” úseku boli 16,9 vs 17,9 kWh/100km v prospech Niro EV. EV6 dobilo rozsah 23-85% SoC za 22 minút. Na Niro sme si (14 – 80%) opäť počkali 45 minút.

Košice – Budča

Za volanty sa dostali naši “divokejší” parťáci. Dynamická jazda sa na okreskách prejavila v mierne vyššej spotrebe (18,8 vs 19,0kWh/100km). Obe autá dobre zrekuperovali všetku prebytočnú energiu aj pri takejto jazde.

Pred Budčou Niro EV nemalo v akumulátore dosť energie na spustenie predohrevu a prišlo len s 9% SoC. EV6 tým, že má väčší akumulátor a nabilo v Košiciach viac dorazilo s 27% a stihlo akumulátor pripraviť.

Nabíjanie EV6 bolo absolútne ukážkové. Výkon aj v zime vyletel prakticky hneď cez 200 kilowattov. Dobitie z 27 do 92% SoC trvalo 23 minút. Niro sme po 38 minútach (9-66% SoC) vzdali s tým, že dobijeme prípadne ešte na Beladiciach.

Budča – Beladice

80 kilometrový úsek diaľnice (130+) na Beladice autá zvládli s podobnými spotrebami 21,9 a 22,8 kWh/100 kilometrov, netradične v prospech ťažšieho EV6.

Na Beladiciach sme si spravili ešte poslednú nepovinnú prestávku, aby boli autá pred odovzdaním na ďalší deň dostatočne nabité. Do cieľa pri Bratislave sme išli od Serede po vedľajších cestách.

Zhodnotenie EV6 RWD a NIRO EV 23

Osobne ma potešila spotreba zadokolky EV6. Nečakal som zhodné hodnoty spotreby s menším Niro EV. Moje staré e-eNiro 2020 má na týchto úsekoch podobné čísla. Nové Niro EV si teda ani s novým motorom spotrebu nepolepšilo.

Veľký benefit EV6 na dlhých trasách je o viac ako 10 kWh väčší akumulátor. Nový akumulátor pre Niro od CATL už nemá ako staršie modely “hrb” pod zadnými sedačkami a vzniká tam pod karosériou zbytočná a nevyužitá diera.

Akumulátor Kia Niro EV 2023 | Zdroj: Ľuboš P.

Nabíjacia krivka NIRO 2023

Rýchlosť nabíjania Niro EV 2023 je veľký hendikep nie len oproti Kia EV6, ale aj celej zvyšej konkurencií. Tá už posledné roky rozsah 10-80% nabíja v časoch 28 až 35 minút a nabíja výkonom nad 100kW. Samotná krivka nabíjania sa viac podobá starému eNiro, ako platforme e-GMP.

Krivka nového Kia Niro EV 2023 | Zelená – výkon [kW], červená – teplota PTC [°C] | Zdroj: Ľuboš P.
Staré eNiro pritom používa technológiu, ktorú prvýkrát priniesol na trh model Hyundai Kona EV v roku 2018. Okrem pridaného predohrevu po piatich rokoch prináša nové Niro EV len malý posun vpred.

Nepomáha ani fakt, že v podobných cenách začínajú od Kie platformy e-GMP, ktoré sú s nabíjaním za 18-20 minút a 800 voltovou architektúrou už oveľa ďalej.

Zhodnotenie Niro EV 2023

Niro EV si nájde uplatnenie, kde je nutné mať kompaktné rozmery – mestá a miesta s menšími parkovacími miestami. Primárne využitie hlavne v rámci dojazdu auta a ojedinelými trasami na dlhšie vzdialenosti.

Ak vás zaujíma viac, pozrite si moje dve videá diagnostiky z tejto trasy – Niro EV 2023 a KIA EV6 RWD. Ak ste si ešte nepozreli, tak aj Milanovú video recenziu z tohoto testu.

29. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+