MojElektromobil

Peugeot svoju ponuku rozšíril o nový model PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen, čím sa zaradil medzi prvých výrobcov, ktorí ako štandard ponúkajú elektrickú dodávku poháňanú vodíkovým palivovým článkom.

Pri svojej novinke vyzdvihuje skutočnosť, že palivový článok umožňuje rýchle dobíjanie, čo otvára možnosť intenzívneho využívania bez emisií. Argumentuje tým, že na doplnenie vodíka potrebného na prejdenie niekoľkých stoviek kilometrov v plne elektrickom režime stačia iba tri minúty.

Peugeot spomína niekoľko medzinárodných projektov, najmä v Európe, ktoré smerujú do rozšírenia ekosystému okolo využitia vodíka v doprave – investície od Európskej aliancie pre čistý vodík sa odhadujú na približne 60 miliárd €. Automobilka do svojej ponuky preto zaraďuje aj novú vodíkovú dodávku PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen, aby si zákazníci mohli vybrať aj z tohto typu pohonu. Dokonca sa chce sa stať lídrom v oblasti využitia vodíkovej technológie pre mobilitu.

PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen
PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen | Foto: Peugeot

Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen využíva technológiu novej generácie, nazvanú „Next gen e-Van Hydrogen efficiency“. Stojí na multienergetickej platforme EMP2 (Efficient Modular Platform), ktorá kombinuje dva zdroje elektrickej energie – batériu, ktorú je možné dobíjať z elektrickej siete s palivovým článkom poháňaným vodíkom obsiahnutým v nádržiach pod podlahou vozidla. Efektívne ide o plug-in hybridný elektrický systém s využitím vodíkových palivových článkov.

PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen
PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen | Foto: Peugeot

Automobilka pripomína, že toto riešenie spĺňa z hľadiska znižovania emisií CO2 tie najprísnejšie požiadavky. Palivový článok je sústava niekoľkých na seba nadväzujúcich článkov vyrábajúcich prúd. Práve táto sústava vytvára „batériu“. Článok umožňuje chemickú reakciu medzi dvoma prvkami: vodíkom (palivom, nachádzajúcom sa v nádržiach) a kyslíkom (obsiahnutým v okolitom vzduchu). Palivový článok je zložený z niekoľkých častí, ktoré dodávajú elektrickému motoru energiu potrebnú na pohon vozidla. Táto technológia zaručuje nulové emisie CO2 vďaka reakcii, pri ktorej vzniká elektrický prúd, pričom sa uvoľňuje iba voda.

Palivový článok vozidla PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen je napájaný z nádrže, tvorenej tromi samostatnými zásobníkmi s kapacitou 4,4 kg vodíka, ktorý sa v nich nachádza pod tlakom 700 barov. Nádrž je umiestnená pod podlahou v zadnej časti vozidla a nezasahuje do jeho batožinového priestoru. Klasická batéria má kapacitu 10,5 kWh, na jej nabíjanie slúži palubná nabíjačka s výkonom 11 kW. Tieto dva zdroje energie spoločne poháňajú elektromotor s permanentným magnetom, ktorý má výkon 100 kW a maximálny krútiaci moment 260 Nm. Dojazd dodávky má dosahovať až 400 km, podľa cyklu WLTP.

Kombinovaný systém funguje nasledovne:

  • Pri rozjazde a pri nízkej rýchlosti: vysokonapäťová batéria sama poskytuje elektromotoru výkon potrebný pre trakciu
  • Pri stabilnej rýchlosti: palivový článok dodáva energiu priamo elektromotoru
  • Pri zrýchľovaní, predbiehaní alebo stúpaní do svahu: palivový článok a vysokonapäťová batéria spoločne dodávajú energiu elektromotoru
  • Pri brzdení a spomaľovaní: elektromotor dobíja vysokonapäťovú batériu
PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen
PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen | Foto: Peugeot

Nakoľko ide o úžitkové vozidlo, prezentované sú aj vlastnosti z tejto oblasti. Konkrétne objem batožinového priestoru až 6.1m³, užitočné zaťaženie až 1100 kg a ťažná kapacita až 1000 kg. Kvôli bezpečnosti chodcov v meste sa do rýchlosti 30 km/h ozýva zvukový signál upozorňujúci na prítomnosť vozidla, a to pri jazde vpred aj vzad. Na vysokonapäťovú batériu je poskytovaná záruka na 8 rokov alebo 160 000 km.

Náš tip
Má vodík v doprave budúcnosť? Odborník sa vyjadril jasne. Všetko, čo potrebujete vedieť | VIDEO
4. júla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+