Peugeot 508 SW: komfortný plug-in hybrid. Nechýba funkcia nočného videnia | TEST

Foto: Radovan Hlôška

Francúzsky Peugeot sa do elektrifikácie svojich aktuálnych modelov púšťa naozaj vo veľkom. Už teraz má v ponuke hneď dva čisto elektrické modely a rovnako dva plug-in hybridné. Ak sa však pozrieme na celý koncern PSA Group, situácia je ešte lepšia. Tentokrát sme ale dostali na test plug-in hybridný Peugeot 508 SW, ktorý síce patrí do strednej triedy, avšak o komfort sme rozhodne nemali núdzu.

Na testovanie plne elektrických modelov automobilky ešte stále čakáme, a tak sa zatiaľ zameriavame na ich plug-in hybridnú ponuku. Peugeot 508 SW je druhý plug-in hybrid od Peugeotu, ktorý sme mohli otestovať. Prvý bol Peugeot 3008 Hybrid4 a prekvapil nás najmä výkonom. Zatiaľčo sa ale 3008 zaraďuje medzi kompaktné SUV, 508 patrí medzi luxusnejšie kombi, ktoré sa snažia ponúknuť najmä pohodlnú jazdu aj na dlhších cestách. Zaujímalo nás najmä to, ako sa automobilka dokázala popasovať s elektrifikáciou v tomto segmente. Síce základnú predstavu nám dali už základné údaje uvedené v špecifikáciách, test v skutočných podmienkach je vždy niečo celkom iné.

Ak by vás predsa len zaujímali čisto elektrické modely koncernu PSA Group, môžete si prečítať náš aktuálny test elektrickej Opel Corsa-e.

Dominantný exteriér

Peugeot sa v súčasných modeloch prezentuje naozaj pekným dizajnom svojich áut. Na cestách pútajú pohľady okoloidúcich, aj keď stále sa dostávame k tomu, že vzhľad je veľmi individuálna záležitosť, ktorú rozhodne nie je možné hodnotiť objektívne. Každopádne, francúzskej automobilke sa v posledných rokoch určite darí ísť správnym smerom, nakoľko získava všeobecne pozitívne ohlasy. Výnimkou samozrejme nie je ani Peugeot 508 SW. A teraz nehovorím iba o mojom pohľade, nakoľko za týždeň testovania som stretol hneď niekoľko ľudí, ktorí sa k vzhľadu vyjadrili viac než pozitívne.

• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 778 x 1 859 x 1 420 milimetrov

• Motor: Benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra, výkonom 133 kW a krútiacim momentom 250 Nm + elektromotor s výkonom 81 kW a krútiacim momentom 337 Nm | Maximálny kombinovaný výkon 165 kW

Z kombi s veľkosťou necelých 4,8 metra je cítiť samotnú podstatu – teda mierny luxus a veľa priestoru. Viac o tom, ako sa miesto vo vnútri auta podarilo zúžitkovať vám poviem nižšie. Predná maska v nových Peugeote sa drží viac-menej tých istých stálych čŕt. Dopĺňaná je klasickými klami, ktoré sú viac po stranách a príjemne oživujú vzhľad. Osobne sa však nevyhýbam ani zadnej časti, ktorá má veľmi špecifické línie a vďaka tomu je dobre zapamätateľná.

Interiér nesklame

Pred testom som nevedel čo presne mám od 508 čakať, aj keď moje očakávania určite neboli nízke. Napriek tomu som bol príjemne prekvapený. Peugeot si viditeľne dal záležať aj na komforte. S autom som najazdil viac ako tisíc kilometrov a vzhľadom na danú triedu som bol určite spokojný. Samozrejme, nami testovaná verzia mala istú príplatkovú výbavu, a to najmä dekor palubnej dosky sivý dub, ktorý sa ťahá od dverí vodiča až k spolujazdcovi, kde je aj najvýraznejší. Totožný obklad je prítomný aj na dverách a stredovom paneli. Drevo dopĺňa koža, ktorá je tu zastúpená najmä na lakťovej opierke, volante, po bokoch stredového panela a samotných sedadlách.
Tieto dva materiály spája lesklý čierny plast, ktorý nevyzerá zle, no určite je veľkým magnetom na odtlačky prstov a aj následné nepekné jemné škrabance. Volant okrem spomínanej kože kombinuje aj plastové prvky a rovnako zapadá do súčasnej dizajnovej filozofie Peugeotu. Je teda menší a určite nesadne každému. Osobne však s takýmto tvarom nemám problém. Už z predchádzajúcich testovacích áut som si naň zvykol a nevadil mi teda ani tu. Ovládacie prvky sú tu len tie najpodstatnejšie, takže je možné ovládanie kokpitu či základné veci ako preberanie hovor alebo ovládanie hlasitosti, vrátanie voľby rádia.
Komfort značne dopĺňajú aj kožené sedačky, ktoré sú naozaj pohodlné. Obe predné sedadlá sme mali elektronicky ovládateľné, pričom v nami testovanej verzii bola dokúpená aj masážna funkcia. Tá ponúka viacero režimov, pri ktorých je rôzne nakombinované vytláčanie bodov v sedadle. Určite som však túto funkciu vítal a bol som za ňu rád. Najmä pri dlhších cestách vie spríjemniť jazdu. V teple by som však možno viac ocenil odvetrávanie. Peugeot dosť dobre vyriešil aj odhlučnenie v interiéri, avšak pri vyšších rýchlostiach sa objavoval celkom výrazný zvuk prefukujúceho vzduchu. Nepodarilo sa mi konkrétne lokalizovať miesto, avšak je možné, že bol spôsobený bez-rámovými oknami a niekde bola menšia vada na tesnení.

Dostatok priestoru pre štyroch

Stredový panel je masívny a skrýva najmä odkladací priestor a zopár ovládacích prvkov. K dispozícii je drevená otvárateľná priehradka, napríklad na okuliare alebo iné menšie veci. Prítomná je v nej aj 12 V zásuvka. Na vrchnej strane sa nachádza ešte miesto na dva klasické poháre. Z prvkov pre ovládanie je tu klasická riadiaca páka, ktorú dopĺňa tlačidlo pre elektronickú ručnú brzdu, štartovanie a voľbu jazdných režimov. Miesto pre mobil sa nachádza priamo pod doskou stredného panela, kde je možné nabíjať telefón bezdrôtovo – za príplatok – alebo cez dva prítomné USB konektory.
S odkladacím priestorom som tu problém nemal. Síce ho tu nie je vyslovene neštandardne veľa, no veci si môžete pohodlne odložiť do už spomínaného menšieho priestoru v stredovom paneli, pod lakťovú opierku alebo aj do dverí. Tu je ale miesto vhodné maximálne na jednu litrovú fľašu. Čiastočne priestor vpredu kompenzuje odkladacia priehradka, ktorá je značne objemná a viete tu odložiť aj viac drobností či menšiu tašku. Kde sa skrýva naozaj dosť miesta je kufor. Základný objem je 530 litrov, pričom po sklopení zadných sedadiel sa zvýši až na 1780 litrov. Čo sa týka jazdného komfortu z pohľadu priestoru, vpredu samozrejme nie je žiadny problém a tu je miesta dostatok.
Vzadu je možné počítať s podobným komfortom, avšak iba ak jazdíte maximálne vo štvorici. Auto je samozrejme päťmiestne, ale ak očakávate pohodlie, to dostanete iba ak sa medzi vami nebude tlačiť tretia osoba. Jazdu v pätici som si sám vyskúšal, a síce sa spolujazdci vzadu vyslovene nesťažovali, dlhšie trasy by už boli určite obmedzujúce. Ak sa vozíte len vo štvorici, stredné sedadlo má vyklápaciu opierku s držiakmi na nápoje. Vzadu sú tiež prítomné prieduchy klimatizácie, no teplotu si zvoliť nemôžete. Počítať môžete tiež s dvomi USB konektormi pre nabíjanie mobilného telefónu.

Infotainment a kokpit

Práve 508 SW nie je prvý Peugeot v našom teste, čo znamená, že o infotainmente sme toho už napísali naozaj dosť. Ten sa v aktuálnych modelov prakticky nemení a po softvérovej stránke je možné počítať viac menej s rovnakými funkciami. Spojenie telefónu s Bluetooth prináša štandardné handsfree a ak pripojíte podporovaný telefón aj cez kábel, môžete sa spoľahnúť na Android Auto. V posledných testoch som sa takmer vždy spoliehal výhradne na Android Auto. Prepojenie auta s telefónom je skrátka veľmi praktické, aj keď jednotlivé funkcie sú obmedzené a mohli by sa časom rozšíriť.

Kvalita 10 palcového dotykového displeja však bola výborná. Na ponúkané funkcie plne postačujúca. Vstavanú navigáciu som testoval už viackrát v rôznych modeloch a považujem ju za spoľahlivú. Síce nie je až tak vizuálne pôsobivá ako navigácie od iných výrobcov, nebál by som sa jazdiť iba s jej pomocou. Prepojenie na premávku v reálnom čase je samo o sebe veľkým plusom. Okrem dotykového displeja je infotainment možné ovládať cez tlačidlá pod ním. Tie slúžia najmä pre rýchlejšiu navigáciu medzi jednotlivými nastaveniami. Ešte nižšie sa nachádza ovládanie klimatizácie, ktoré už funguje cez dotykové tlačidlá.

Párkrát sa mi stalo, že som si omylom pustil vyhrievanie sedadla, čo najmä v letných teplotách určite nepoteší. Kokpit je v prípade Peugeot 508 SW taktiež aktuálny štandard kopírujúci ostatné modely. Vzhľad prehľadného virtuálneho kokpitu je veľmi jednoduché meniť výberom z viacerých režimov zobrazenia. Uprednostniť môžete informácie o toku energie, spotrebe, výkone alebo aj s dátami z navigácie. Tie však nevie vytiahnuť z Android Auto, ale iba zo vstavanej navigácie. Ďalšia vítaná funkcia, ktorú môžete zvoliť práve v kokpite veľmi úzko súvisí aj s dostupnými asistentmi.

Jazdné režimy a asistenti

Práve jazdných asistentov mal Peugeot 508 SW naozaj dostatok, vďaka čomu bola každá sekunda na ceste výrazne bezpečnejšia. Vo výbave sme mali asistenta udržiavania v jazdných pruhoch, a to aktívneho, takže auto dokázalo jazdiť samé v strede pruhu. Samozrejme, pri takejto jazde vyžadovalo ruky na volante. Adaptívny tempomat je rovnako samozrejmosťou a nemal som s ním žiadny problém. Klasické trasy po diaľnici tak pri dôraznom ľudskom dozore vedel Peugeot zvládnuť v podstate sám. Parkovací asistent tu prítomný taktiež bol, avšak auto nedokázalo parkovať samé.

Dostupné tu boli iba parkovacie kamery vzadu a vpredu, pričom cez softvér bol dostupný aj 360 stupňový pohľad. K nemu mám dlhodobo výhrady pri testovaných autách, nakoľko nie je natoľko prepracovaný a obraz okolo auta dokáže zobraziť často až po prechode daným miestom. Okolie teda postupne mapuje a vďaka tomu spracuje potrebný obraz. Navyše, niekedy nie je úplne plynulý, a tak vás môže mierne zmiasť. Treba ale stále myslieť na to, že ide iba o doplnkovú funkciu a stále je parkovanie primárne na vás a pozeraní sa aj do spätných zrkadiel.

Asistentov uzatvára veľmi vítaná funkcia nočného videnia. Práve toto je ďalší režim zobrazenia kokpitu, kedy za volantom vidíte okolie pred sebou, avšak v nočnom videní. Vozidlo navyše dokáže detegovať objekty na ceste, a to teda konkrétne autá alebo zvieratá či ľudí. Pri prejazde tmavšími oblasťami môžete mať oveľa lepší prehľad o okolí a aj prípadných zvieratách pri krajnici. Ide o naozaj dobrú vlastnosť, ktorá sa postupne dostáva stále do väčšieho počtu áut.

V jazdných režimoch plug-in hybridný Peugeot 508 SW až tak nevyniká, nakoľko prináša skôr bežne dostupný štandard. Ide teda o režim Sport, Hybrid, Komfort a Electric a ich účel je jasný z názvu. Vysoký výkon pri športovom režime je citeľný, režim Hybrid sa snaží optimalizovať spotrebu rozumným využívaním oboch pohonov, pričom Electric je dostupný iba pri dostatočne nabitej batérií. Vtedy môžete jazdiť výhradne na elektrickú energiu.

Súvisiacie články

Batéria a nabíjanie

Čisto elektrickú časť má Peugeot 508 SW zvládnutú s kompromismi. Výrobca sa rozhodol pre menšiu batériu, ktorá tak automaticky znižuje elektrický dojazd, najmä pri tak veľkom vozidle. Rozhýbať asi 2,3 tony ťažký kolos si vyžaduje naozaj veľké množstvo energie. V aute je ukrytá batéria s hrubou kapacitou 11,8 kWh, čo podla výrobca postačuje pre WLTP dojazd 44 kilometrov. Takýto nájazd v elektrickom režime je reálny, avšak iba v meste.

Pri pomalšej jazde sa vám túto hodnotu podarí dosiahnuť, no skôr počítajte s hodnotou 40 kilometrov. Ak sa rozhodnete ísť v elektrickom režime po diaľnici pri rýchlosti 110 – 115 km/h podľa GPS, batéria sa vám vybije po približne 35 kilometroch. To už možno trochu prezrádzam z údajov pri reálnych testoch. Každopádne, ďalší dôležitý bod je nabíjanie. Teší ma, že v súčasnosti sa už častejšie stretávam s palubnou nabíjačkou s výkonom 6,6 kW, respektíve 7,4 kW. Ide o naozaj výrazné zlepšenie využiteľnosti plug-in hybridu.

Skrátka, auto s 3,6 kW zvládne celkovo iba o tretinu vyšší výkon aký získate z klasickej zásuvky. Nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach je teda takmer nezmyselné. Samozrejme, ak auto stojí dlhšiu dobu, nie je to problém, no napríklad pri hodinových nákupoch nezískate dojazd 25 kilometrov (v prípade 7,4 kW nabíjačky), ale iba 12, prípadne ešte menej. Treba ale dodať, že Peugeot k svojim autám dodáva nabíjačku s odberom 8 A, teda asi 1,8 kW, čo je menej ako je štandard.

Test – smer Poprad

S Peugeot 508 SW som najazdil viac ako 1 200 kilometrov, pričom som ho preberal takmer ako úplne nové. Na tachometri totiž malo iba 534 kilometrov, a tak som s ním vlastne spravil prvé poriadne kilometre. Moje trasy boli naozaj rôzne, pričom asi nie všetky tu dopodrobna rozpíšem. Štandardne som na aute jazdil najmä kratšie trasy do Bratislavy, avšak po diaľnici. K tomu som pridal aj zopár trás po okresných cestách, avšak absolvoval som aj jednu viac ako 550 kilometrovú trasu z Trnavy do Popradu a späť. Auto som mal pred jazdou nabité, a tak som bol naozaj zvedavý, na konečnú spotrebu.

Takmer úplne nabitá batéria mala zabezpečiť elektrický dojazd 38 kilometrov. Vybral som si severnú trasu cez Žilinu, pričom rýchlosť som samozrejme držal na maximálnej povolenej podľa GPS – v rámci predpisov. Auto po príchode do Popradu ukazovalo prejdenú vzdialenosť 279 kilometrov pri priemernej rýchlosti 85 km/h. Priemerná spotreba bola pritom 6,7 l / 100 km. To nie je málo, aj keď beriem do úvahy hmotnosť auta a prevýšenie, avšak elektrický dojazd pri vzdialenosti takmer 280 kilometrov je skutočne malý zlomok, ktorý finálnu spotrebu dokáže ovplyvniť iba minimálne. V Poprade som strávil naozaj iba pár minút, takže auto som nestihol dobiť ani na pár kilometrov.

Pokračoval som teda naspäť do Trnavy, avšak teraz už cez Banskú Bystricu. Značné klesanie sa na spotrebe výrazne prejavilo, nakoľko po príchode do cieľa sa spotreba na celej trase zastavila na hodnote 6,5 l / 100 km. Priemerná rýchlosť pritom ešte stúpla na 89 km/h. Celková prejdená vzdialenosť bola 556 kilometrov, teda cesta naspäť bola o dva kilometre kratšia. Ak by vás zaujímala spotreba čisto na tejto trase, tak ide o 6,2 l / 100 km v prípade spaľovacieho motora a 0,3 kWh / 100 km spotreboval elektromotor.

Test – kombinované trasy

Časom si batéria zvykla na môj štýl jazdy a po plnom nabití sa udávaný elektrický dojazd zvýšil na 46 kilometrov. Otestoval som ho aj na kombinovanej trase z Trnavy do obce Orechová Potôň a späť. Časť trasy som absolvoval po diaľnici, konkrétne po Senec, a zvyšok som prešiel cez obce. Totožnú cestu som absolvoval aj naspäť. Nakoľko je ale Orechová Potôň vzdialená od Trnavy približne 60 kilometrov, už pri ceste tam som vedel, že s elektrickým dojazdom nebudem môcť dlho počítať. Batéria sa vybila pár kilometrov za diaľnicou, no finálna spotreba bola po príchode do cieľa priaznivá – iba 1,3 l / 100 km. Pred cestou naspäť už s vybitou batériou som sa rozhodol vynulovať počítadlo kilometrov, aby som videl spotrebu hybridného režimu s vybitou batériou. V cieli sa spotreba zastavila na hodnote 6,8 l / 100 kilometrov.

Nakoniec som si nechal ideálny scenár, kedy s autom odchádzate nabitý, v práci si ho môžete nabiť a domov sa vraciate opäť s plnou batériou. Jazdil som prevažne po diaľnici a v meste. Po príchode do Trnavy som za daný deň najazdil 152 kilometrov, pričom batéria bola nabitá dvakrát doplna. Okrem toho som na nabíjačke strávil dokopy asi 30 minút v Auparku, vďaka čomu som získal ďalších pár kilometrov navyše. Auto mi zobrazovalo priemernú rýchlosť 47 km/h a spotrebu 1,8 l / 100 kilometrov čo by takmer odpovedalo priemernej spotrebe podľa WLTP.

Záverečné hodnotenie

Z Peugeot 508 SW som mal skôr pozitívne dojmy. Nová 508 bol zážitok kombinovaný s komfortom. Skutočne pohodlné jazdenie aj pri dlhších trasách ešte vylepšuje prítomnosť plug-in hybridného pohonu. Ten citeľne znižuje spotrebu predovšetkým na kratších trasách, no iba keď dodržujete jedno dôležité pravidlo – poctivo dobíjate batériu. Po absolvovaní presne 1253 kilometrov sa moja priemerná spotreba zastavila na hodnote 4,9 l / 100 kilometrov, a to pri priemernej rýchlosti 63 km/h.

Ak by sa do toho nepočítala viac ako 550 kilometrová trasa do Popradu a naspäť, spotreba by bola určite výrazne nižšia. Ide ale o dobrú ukážku toho, kam sa s plug-in hybridnou 508 SW dostanete, ak ju budete používať na cesty do práce a raz za týždne sa preveziete napríklad aj na východ.

  • Plusy
    + veľmi podarený exteriér a spracovanie interiéru
    + komfortná jazda aj vďaka aktívnemu ovládaniu tlmičov
    + priestranný interiér a aj objemný kufor
    + výkon kombinovaného pohonu
    + prítomnosť výkonnejšej palubnej nabíjačky
  • Mínusy
    – menší elektrický dojazd
    – pri rýchlejšej jazde bol počuť nepríjemný zvuk prenikajúceho vzduchu
    – horší pomer veľkosti a vnútorného priestoru
    – prepínanie z elektrického na spaľovací pohon je naozaj citeľné

Tabuľka parametrov

Výkon spaľovacieho motora: 133 kW
Krútiaci moment spaľovacieho motora: 250 Nm
Výkon elektrického motora: 81 kW
Krútiaci moment elektrického motora: 337 Nm
Kombinovaný výkon: 165 kW
Udávaná kombinovaná spotreba: 1,2 až 1,7 l / 100 km (WLTP)
Dojazd WLTP: 44 km
Batéria: 11,8 kWh
Nabíjanie: 7,4 kW

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.