MojElektromobil

Bratislavský parkovací asistent PAAS by mal priniesť lepšie parkovanie pre rezidentov a zároveň jasné pravidlá pre všetkých. Regulácia parkovania takto funguje už vo viacerých európskych metropolách a prináša pozitívne výsledky.

Samotná regulácia parkovania začala v hlavnom meste Slovenska platiť od 10. januára zatiaľ v troch zónach – Tehelné pole, Dvory 4 a Krasňany. Regulácia sa v meste zavádza úplne od nuly, predtým sa nič podobné neriešilo.

Situácia je komplikovaná a počet áut neustále narastá, čím sa zhoršujú parkovacie možnosti pre rezidentov – obyvateľov s trvalým pobytom v Bratislave. Systém PAAS má čo najlepšie slúžiť práve obyvateľom mesta a jedným z jeho hlavných cieľov je to, aby rezidenti ľahšie zaparkovali tam, kde bývajú. Zlepšiť sa majú aj podmienky pre chodcov a doprava v meste všeobecne.

Škoda Enyaq iV 80x Sportline TEST
Zdroj: Radovan Hlôška

Na to, aby to mohlo fungovať, je potrebné, aby bol systém kvalitný a zároveň používateľsky pohodlný. Taktiež je dôležité, aby nebolo potrebné nákup parkovacích kariet nijako dokladovať. Systém na základe údajov z katastra nehnuteľností skontroluje počet vydaných parkovacích kariet na konkrétny byt a po zadaní EČV overí váš vzťah k vozidlu.

Majú elektromobily nejakú zľavu?

Nárok na zľavu majú držitelia preukazu ŤZP a tiež aj zdieľané vozidlá registrované na magistráte mesta. Ak vlastníte elektromobil, zľavu dostanete aj vy.

A to konkrétne 50 percent z hodinového parkovného, aspoň tak je to uvedené na stránkach paas.sk. Kolegovia počas testovania možnosť zľavy z parkovného pre elektromobily nenašli. Dôvodov môže byť viacero. Napríklad aj ten, že zatiaľ je spustená len pilotná prevádzka a zľava bude pridaná v budúcnosti. V každom prípade, kompetentných sme sa na túto skutočnosť opýtali a čakáme na odpoveď.

Aktualizované:

Zľava na parkovné pre elektromobily už platí, avšak pre jej využitie je potrebná prvotná registrácia v systéme PAAS a požiadanie o zľavu pre elektromobily. Žiadosť sa podáva na konkrétne EČV. Pri platbe parkovného následne stačí zadať do aplikácie EČV vozidla a zľava z hodinového parkovného sa uplatní automaticky. Pre upresnenie, nakoľko je zľava za parkovanie elektromobilov podmienená registráciu v systéme PAAS, dostupná je v praxi len pre rezidentov BA.

PAAS parkovací automat | Zdroj: Radovan Hlôška

Nižšie v tabuľke môžete vidieť ceny parkovného za hodinu státia, pričom ceny pre elektromobily sú veľmi jednoducho vypočítané z bežných cien, ktoré boli oficiálne zverejnené. Výška platby závisí od tarifného pásma. konkrétne tarifné pásmo nájdete buď v Rezidentské parkovanie PAAS v Bratislave. Vyskúšali sme ho za vás, takto to funguje, prípadne priamo na mieste parkovania.

Tarifné pásmo Bežná cena / cena pre elektromobil (hodina)
Tarifné pásmo A 2,00 / 1,00 €
Tarifné pásmo B 1,50 / 0,75 €
Tarifné pásmo C 1,00 / 0,5 €
Tarifné pásmo D 0,50 / 0,25 €

Samotná rezidentská karta zvýhodnená podľa dostupných informácií nebude. Dôvodom je, že elektromobily zaberajú rovnaký priestor ako ostatné vozidlá. Túto informáciu sme si pre istotu ešte overili a odpoveď bola jednoznačná:

„O tejto možnosti zatiaľ neuvažujeme.“

Viac informácií o typoch rezidentských kariet a ich cenách, rovnako aj o spôsobe, akým je možné tieto karty získať, nájdete v teste na webe MôjAndroid.sk.

Musím platiť parkovné, ak nabíjam na verejnej nabíjacej stanici v platenej zóne?

Mnohým majiteľom elektromobilov určite napadla jednoduchá otázka. Čo ak budem chcieť nabíjať v spoplatnenom pásme na verejnej nabíjacej stanici? Odpoveď je jednoduchá. Parkovné platiť nebudete.

„Státie na mieste určenom ako nabíjacia stanica pre elektromobily nie je považované za parkovacie miesto za podmienky, že vykonávate/realizujete nabíjanie/dobíjanie elektromobilu.“

Z vyjadrenia je teda jasné, že počas nabíjania sa parkovné neplatí. Avšak do pozornosti dávame druhú časť odpovede – za podmienky, že nabíjate. Ak bude nabíjacie miesto blokované elektromobilom či spaľovacím vozidlom a nebude nabíjať, a zároveň nebude mať zaplatené parkovné, pokojne teda môže dostať pokutu.

„Na uliciach v mestských zaregulovaných zónach zatiaľ nemáme žiadne nabíjacie body pre elektromobily. Zároveň na mestských uliciach počítame s tzv. pomalým (nočným) nabíjaním, nie s rýchlo-nabíjačkami.“

Náš tip
Parkovanie na nabíjačke: Koľko zaplatíte za státie bez nabíjania?
22. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+