MojElektromobil

Po dvoch týždňoch sme opäť navštívili pražské výstavisko PVA Expo, tentokrát však za iným účelom než výstavou E-Salon 2024. Už tradične sa približne v polovici novembra koná aj výstava CzechBus, okrem nej sme sa zúčastnili aj konferencie s názvom Cesta k bezemisní veřejné dopravě: Strategie elektrifikace autobusů ve střední a východní Evropě. Tú zorganizoval EIT Urban Mobility za účelom prezentácie štúdií a výmeny informácií z oblasti nasadzovania a prevádzky autobusov na elektrický pohon v regióne strednej Európy.

Na konferencii okrem zástupcov ministerstiev, či záujmových združení najmä z Česka, Poľska a Slovenska však dostali priestor aj poskytovatelia nabíjacej infraštruktúry, či dopravcovia, ktorí prezentovali svoje skúsenosti s prevádzkou takýchto vozidiel. Okrem toho zasiahla aj do segmentu vodíkových autobusov, či technológie výmeny batérií, s ktorou sa možno v budúcnosti stretneme práve v autobusoch.

Aké elektrické autobusy sme našli na výstave Czech Bus 2024?

Elektrobusy mali na výstave relatívne silné zastúpenie, a to najmä v segmente mestských autobusov. Prinášame prehľad zoradený v abecednom poradí, pri čom najviac exponátov priviezol domáci výrobca Iveco Bus (Vysoké Mýto).

Iveco Crossway LE Line Elec

Najtypickejší autobus na Slovensku, Iveco Crossway obdržal v uplynulom roku výrazný facelift. Model vyrábaný od roku 2006 a inovovaný v roku 2014 tak prešiel po desiatich rokoch ďalšou masívnou modernizáciou, ktorá sa okrem vzhľadu najviac dotkla najmä nových asistenčných systémov.

Iveco Crossway LE Line Elec
Iveco Crossway LE Line Elec | Zdroj: Iveco Bus

Teraz však výrobca predstavil aj elektrickú verziu čiastočne nízkopodlažného prímestského autobusu Iveco Crossway LE. Tento elektrobus je dostupný v dĺžkach 12 a 13 metrov. Energiu zabezpečuje NMC batéria s voliteľnou kapacitou 346 kWh, 416 kWh alebo 485 kWh pre dojazd až 400 kilometrov. Nabíjanie môže prebiehať prostredníctvom CCS konektora alebo voliteľne pantografu (smerom hore alebo dole).

Iveco eDaily

Možno to na prvý pohľad tak nevyzerá, no tento čierny matný midibus s výraznými žltými prvkami a logami kapely Metallica poháňa výlučne elektromotor. Vozidlo s celkovou dĺžkou 7,6 metra dokáže previezť 19 cestujúcich na kratšie aj dlhšie vzdialenosti.

Iveco eDaily czech bus 2024
Iveco eDaily | Zdroj: Tomáš Meňuš

Dojazd Iveco eDaily s tromi batériovými modulmi výrobca uvádza na približne 300 kilometrov. Batériu s kapacitou 111 kWh je možné nabíjať jednosmerným (DC) prúdom výkonom až 80 kW, prípadne 22-kilowattová palubná AC nabíjačka ju dokáže nabiť z 0 na 100 % kapacity za 5 hodín.

Iveco E-Way

Pri tejto značke ešte zostaneme, no tentokrát sa z oficiálneho stánku výrobcu presunieme do haly servisnej techniky. Tu nás čakal štandardný 12-metrový nízkopodlažný mestský elektrobus Iveco E-Way.

Iveco E-Way czech bus 2024
Iveco E-Way | Zdroj: Tomáš Meňuš

Ten pre taliansku značku vyrába francúzska karosáreň Heuliez aj v dĺžkach 9,5 m; 10,7 m; a kĺbovú 18 m verziu. Je vybavený batériou NMC (nikel, mangán, kobalt) s kapacitou 350 kWh. Pred časom sa na okruhu uskutočnil test, kedy takýto pasažiermi plne naložený elektrobus najazdil na jedno nabitie až 527 km v kontrolovaných podmienkach.

MAN Lion’s City 12 E LE

Tento čiastočne nízkopodlažný prímestský autobus len pred nedávnom rozšíril portfólio elektrických autobusov výrobcu. Od svojich východiskových mestských modelov sa odlišuje tým, že síce v prednej časti zostal plne nízkopodlažný, zadná časť interiéru sa nachádza na vyvýšenej podeste. Nájdeme tu až 41 sedadiel pre cestujúcich.

MAN Lion’s City 12 E LE czechbus 2024
MAN Lion’s City 12 E LE | Zdroj: Tomáš Meňuš

Vozidlo je možné vybaviť akumulátormi s celkovou kapacitou až 480 kWh, ktoré podľa výrobcu zaručia dojazd až 350 kilometrov. MAN Lion’s City 12 E LE taktiež pred pár týždňami získal ocenenie Sustainable Bus of the Year 2025 v kategórii prímestských autobusov.

SOR NS 12 Electric

Tento plne nízkopodlažný mestský elektrobus dobre poznáme aj z ulíc Bratislavy, kde ich jazdí až 16 kusov (ešte pod názvom SOR ENS 12). Štandardné 12-metrové vyhotovenie nedávno dostalo aj odvodenú kĺbovú verziu s dĺžkou 18 metrov. Prvé kusy budú jazdiť v českom Kladne, o čom sme pred časom informovali. Batérie umiestnené pozdĺžne na strechy môžu poskytovať kapacitu buď 242, alebo 388 kWh.

SOR NS12 electric czechbus 2024
SOR NS12 Electric | Zdroj: Tomáš Meňuš

Nemali by ste prehliadnuť:

Tremonia City 75 Electric

Ak je vám dizajn tohto midibusu známy, nejde o déjà vu. Nezávislý výrobca Tremonia totiž na stavbu svojho mestského elektrobusu použil základy z dodávky Mercedes-Benz Sprinter, ktorú sme nedávno testovali v najväčšej úžitkovej verzii s vyše 400-kilometrovým dojazdom.

mercedes-benz sprinter electric city bus Tremonia City 75 Electric
Tremonia City 75 Electric | Zdroj: Tomáš Meňuš

Ten dokonca získal pred pár týždňami ocenenie Minibus of the Year 2025. Batériu s kapacitou 126 kWh je možné nabíjať výkonom až 120 kW pri rýchlonabíjaní (DC), alebo 13,2 kW pri AC nabíjaní. Tá má poskytnúť elektrickému autobusu dojazd až 300 kilometrov. Celková obsaditeľnosť činí 33 osôb; nízkopodlažná stredná časť umožní aj nástup cestujúcich na invalidnom vozíku.

Výstavy a konferencie o elektromobilite organizujeme aj na Slovensku

V priestoroch x-bionic® sphere v Šamoríne sa 16.10.2024 uskutočnilo významné stretnutie e-mobility komunity – najväčšia slovenská konferencia venovaná elektromobilite eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van. Stretli sa tu desiatky odborníkov z oblasti dopravy, logistiky a energetiky. Cieľom podujatia bolo diskutovať o najnovších trendoch a výzvach spojených s elektrifikáciou nákladnej a autobusovej dopravy. Témou konferencie boli predovšetkým výhody bezemisnej dopravy, optimalizácia nákladov na nabíjanie a skúsenosti zo zahraničia.

Náš tip
10. výročie prevádzky elektrobusov na Slovensku. Koľko je u nás elektrobusov a aké modely sú dostupné na trhu?
26. novembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+