MojElektromobil

Aj keď skrz väčšiu spotrebu je náročné vyrábať veľké viacúčelové elektrické vozidlá, mnohé firmy to dokazujú robiť čoraz úspešnejšie. Dobrým príkladom je nové nákladné auto od Volva, ktoré bude dostupné už len v elektrickej verzii.

Severské krajiny, konkrétne Nórsko, patria k svetovým lídrom v snahe obmedziť autá so spaľovacími motormi. V krajine momentálne skúšajú, či bude plne elektrický odhŕňač snehu dostatočne efektívny. Informuje o tom internetový portál electrek.

Už sa o to raz pokúšali, no neúspešne

V roku 2021 prebehol podobný test s elektrickým odhŕňačom snehu. Zamerali sa iba na cyklotrasy a chodníky, ale výsledky aj tak neboli priaznivé. Kapacita batérie vozidla jednoducho túto namáhavú činnosť nezvládala. Momentálne testovanie zahŕňa znášanie náročného počasia a zisťovanie najlepších spôsobov nabíjania. Taktiež sa v Nórsku snažia zistiť, koľko energie spotrebuje odhŕňač v rôznych podmienkach.

K tejto snahe sa riaditeľ Správy verejných ciest, Bjørn Laksforsmo, vyjadril nasledovne: „Ak chceme dosiahnuť stanovené klimatické ciele, musíme výrazne znížiť emisie aj pri najťažších úlohách, ktoré dnes na cestách robíme.”

Ako zvláda elektrický odhŕňač snehu nórske podmienky?

Nasadenie odhŕňača s kapacitou batérie 1000 kWh na náročné horské priesmyky sa v Nórsku udialo prvýkrát. Svoju úlohu si zatiaľ plní na diaľnici E6, okolo hôr zvaných Dovrefjell. Aj napriek celodennému hustému snehu, mrazom a silným vetrom za jeden deň batéria odhŕňača klesne z 90 % na 28 %. Vozidlo teda nie je nabité doplna a dokonca mu časť energie na konci deviatich hodín práce ostane. V priemere využije 182 kWh na 100 kilometrov.

odhŕňač snehu v Nórsku | Zdroj: electrek.com

Jedná sa o prvé elektrické nákladné auto na svete, ktoré vyrobili so spomínanou kapacitou. Vytvorila ho švajčiarska firma Designwerk Technologies AG, na základe podvozku z Volva FH.

Existuje v dvoch konfiguráciách – pri hmotnosti 50 ton má dojazd 560 kilometrov a pri hmotnosti 42 ton ide až o 630 kilometrov. Práve prípad v Nórsku je ale dôkazom toho, že tieto hodnoty sa menia na základe závažnosti situácie so snehom na cestách.

Náš tip
23 elektromobilov v teste rýchlosti nabíjania v zime. Ako dopadli?
16. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+