Mýty vs fakty 2. časť: Nedostatočný počet nabíjacích staníc

Mýty okolo elektromobilov majú mnohé témy. V tomto článku by som rád vyvrátil nezmysel o nedostatočnej nabíjacej infraštruktúre pre batérie elektromobilu. Pri väčšine rozhovorov dostávam totiž ako druhú, maximálne tretiu otázku: „A kde mám nabíjať?” alebo „Nabíjacích staníc je málo, čo keby teraz všetky autá boli na elektrinu?“. Je teda nabíjanie nedomyslená téma budúcnosti, alebo skôr problém, ktorý problémom nikdy nebol? Pre ucelené informácie pripomínam, že každý osobný alebo ľahký úžitkový elektromobil predávaný v Európe má hneď viac možností nabíjania. V skratke si ich pripomeňme.

TIP: Prečítajte si prvú časť seriálu Mýty a fakty: Elektromobil má malý dojazd

Možností je hneď niekoľko

AC (striedavé) nabíjanie. Ide o základné, pomalé nabíjanie vhodné pre najdlhšiu životnosť batérie i najnižšiu sumu za platbu elektriny. Nabíjanie auta touto formou je možné všade, kde je privedená elektrina ukončená klasickou domácou 16 A Schuko zásuvkou na 220 V. Z takéhoto zdroja si auto berie v priemere okolo 2000 W za hodinu. Je to presne toľko ako rýchlovarná kanvica, podlahové vykurovanie väčšej miestnosti, indukčná doska v kuchyni alebo cirkulárka na dvore v sobotné dopoludnie.

Asi nemusím písať, že pri týchto činnostiach doma nikdy nerobíte naraz len jednu a iné spotrebiče nevypínate. Reálne teda elektromobil nabíjate v každom dome, radovej zástavbe, kempe, reštaurácii či v hoteli. V porovnaní s čerpacími stanicami všetkých značiek, ktorých je niečo cez 1000 v našej krajine, je prevaha bodov pre elektromobil jednoznačne drvivo v prevahe.

AC nabíjanie cez wallbox. Ide o čoraz rozšírenejšie nabíjanie, ktoré skracuje nabitie auta o asi polovicu času. Možnosť nabíjať opäť na väčšine miest, kde je dovedená bežná sieť. Vyžaduje väčší istič a auto schopné čerpať watty rýchlejšie.

DC (jednosmerné) nabíjanie. Stojanov schopných nabiť elektromobil za niekoľko desiatok minút je dnes na Slovensku približne 100. Líšia sa prevádzkovateľom, značkou a niektoré aj rýchlosťou nabíjania či cenou za túto službu. Okrem väčších miest sa stavajú popri hlavných ťahoch a na diaľniciach. Ich výstavba napreduje priam raketovo, a tak už teraz máme relatívne veľkú rezervu voči počtu registrovaných elektromobilov u nás.

 

Nabíjacie miesto, v tomto prípade hub umožňuje rýchlonabíjanie niekoľkým autám súčasne. V rovnakom čase je umožnené aj AC (pomalé) nabíjanie ďalším autám.

Najrýchlejší spôsob nabíjania

Ak to zoberiem odzadu, tak vďaka hustej sieti DC nabíjania môžeme cestovať krížom krážom po celej republike. Nemusíme čakať niekoľko hodín na nabitie auta ani sa vracať do mesta, aby sme auto opäť nabili. S pribúdajúcim počtom áut jazdiacich na elektrinu budú poskytovatelia týchto služieb postupne dopĺňať ďalšie stojany. Ani sa nenazdáme, o pár rokov budú tieto miesta vyzerať podobne ako dnešné čerpacie stanice s mnohými stojanmi. Vďaka dobrým lokalitám s ich umiestnením sa dá pol hodina nabíjania využiť rozumne. Pri aute totiž na rozdiel od tankovania nemusí majiteľ zostávať.

 

Súvisiacie články
Už rok je v prevádzke na Slovensku aj prvá UFT (ultra fast – 350 kW) DC nabíjacia stanica. Prevádzkuje ju najväčší slovenský poskytovateľ – ZSE. Nachádza sa pred Zvolenom a priamo na diaľnici. Aktuálne tu teda v priebehu pár minút už nabijete aj Porsche Taycan na svojej ceste na opačný koniec republiky.

Univerzálna voľba

Krabíc na stenách nazývaných wallbox pribúda tiež ako húb po daždi. S minimálnymi nákladmi na vybudovanie vznikne hneď zopár „čerpačiek“ vedľa seba. Už dnes sa tak deje v nákupných centrách, pred obchodmi či na stĺpoch verejného osvetlenia. Posledná možnosť funguje predovšetkým v zahraničí. Žiadne stavebné práce, žiadne nádrže s benzínom umiestňované pod zem a filtre na zachytávanie výparov.

Využitie existujúcej infraštruktúry káblov a malé zariadenie rozdeľujúce prúd podľa potreby, tak aby nápor na sieť nebol nadmerný. Práve toto sa javí ako jedno z riešení aj pre naše panelákové časti miest. Mestá sú vysvietené a lampy sú na každom rohu. Počas noci tak môže veľká časť majiteľov do rána dobiť menšiu či väčšiu kapacitu svojho miláčika.

Na druhú stranu, aktuálne ponuky elektromobilov dosahujú reálne hodnoty 400 – 500 km dojazdu v mestách. Z toho vyplýva, že nabiť auto stačí raz do týždňa počas pol hodinového nákupu v obchode. Viacero z nich to napríklad v hlavnom meste umožňuje. Aby som ale bol objektívny – možnosti nabíjania na sídliskách vnímam ja osobne ako jediný reálny problém, ktorý ešte bude vyžadovať čas a treba na ňom zapracovať. Riešenia sú a budú realizované, akonáhle bude viac majiteľov takéto služby požadovať.

Prvé lastovičky v rámci nabíjania elektromobilov z pouličného osvetlenia. V Bratislave na Železnej Studničke ich namontovala slovenská firma z východu hneď 4 kusy. Ako pri mnohých lokalitách aj tu nastáva problém s nedisciplinovanými vodičmi, ktorí takéto parkovacie miesta blokujú spaľovacími autami.

Každý má svoju nabíjaciu stanicu

Pozrime sa za hranice našich veľkých miest. Približne 43 % Slovákov totiž býva v rodinných domoch. K nim automaticky patrí garáž alebo státie na pozemku. A všade tam je dostupná práve spomínaná domáca zásuvka. V zahraničí je tento počet ešte vyšší. V Chorvátsku či Veľkej Británii žije v rodinných domoch podľa štatistík až 80 % ľudí. Pri tomto spôsobe nabíjania počas noci je navyše zaťaženie siete ešte na dlhé obdobie celkom zanedbateľné. Bude to tak aj mnoho najbližších rokov.

Ale aj plné parkoviská vďaka dotáciám pre elektromobily opäť prichádzajú s otázkou: Čo keď sa budú chcieť nabíjať všetci naraz? To predsa elektrická sieť nezvládne. Nie, nezvládne. Ani nemusí. Ani dnes netankujú všetky autá naraz a v skutočnosti väčšina z nich nečinne parkuje počas noci pred bydliskom, počas dňa v práci. Sieť sa pravdaže musí stále posilňovať a budovať. Nároky na energiu rastú a aj budú. No elektromobil je len diétny kúsok z tohto sladkého koláča. Omnoho náročnejšie na energiu sú rôzne obchody, centrá, samotné vybavenie budov a hlavne ťažba a spracovanie ropy!

A teraz. Stále si myslíte, že na Slovensku nie je dosť nabíjacích miest pre elektromobily? 

Sponzor seriálu Mýty a fakty o elektromobiloch je Škoda Auto.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.