BYD to myslí s príchodom na náš trh vážne. Po prvých modeloch, ktoré sme vyskúšali pred dvomi mesiacmi, sa medzi prvými v Európe dočkáme na Slovensku nového lacného plug-in hybridného sedanu BYD Seal 5 DM-i.
V niektorých ohľadoch ponúke prekvapivé prvky už v štandardnej výbave, na druhú stranu je zrejmé, že niekde sa muselo aj šetriť na nákladoch. Ako sa nám pozdával?
Karoséria a dizajn PHEV BYD Seal 5 DM-i
Zatiaľ čo dizajn prednej časti je už na prvý pohľad klasickým predstaviteľom značky BYD (Build your dreams), zadná časť prekvapí netradične dlhým zadným previsom.

Sedan s dĺžkou 4 780 mm, šírkou 1 837 mm a výškou 1 635 mm stojí na pomedzí nižšej strednej a strednej triedy. Rázvor dosahuje hodnotu 2 718 mm.
Na pohľad veľmi aerodynamický dizajn karosérie sa neprejavil do radikálne nízkeho koeficientu odporu vzduchu. Ten dosahuje hodnotu 0,29, čo je dnes adekvátne pre väčšie SUV. Len pre porovnanie, nová Škoda Superb má koeficient odporu vzduchu len 0,23.

Nemali by ste prehliadnuť:
- Ako ušetriť pri kúpe nového auta viac než 16-tisíc eur? Na skladoch sme našli zaujímavé kúsky
- Test Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC: Dá sa prísť elektromobilom k moru bez nabíjania?
- Ako sa vyhnúť drahému zahraničnému roamingu cestou na dovolenku? U susedov nabíjate za ich domácu cenu
Podvozok je naladený veľmi mäkko, čo zaručuje vysoký komfort aj pri rozbitých cestách. Spolu s jednoduchou zadnou nápravou a pneumatikami s vysokým profilom (215/65 R17) však od tohto auta nemožno očakávať akékoľvek športové ambície. Dlhé previsy ho pri ostrejšej jazde dokážu v pozdĺžnej osi rozkmitať.

Na druhú stranu má veľkú výhodu oproti autám, ktoré sa plug-in hybridmi stali až následne, z pôvodného spaľovacieho modelu. Tie častokrát nevedia dobre pracovať s vyššou hmotnosťou na zadnej náprave a radi odskakujú – tu je cítiť, že sa s baterkou počítalo od prvého momentu.
BYD Seal 5 DM-i: Interiér a asistenčné systémy
Koncept interiéru je rovnaký, aký poznáme z drahších modelov BYD. Palubnej doske kraľuje otočný 12,8-palcový dotykový displej umožňuje jednoduché ovládanie všetkých multimediálnych a komfortných funkcií.

Rovnako zabezpečí aj pravidelné aktualizácie cez OTA (over-the-air). K tomu sa pridávajú aj funkcie ako Apple CarPlay, Android Auto a bezdrôtová nabíjačka pre smartfóny.
BYD Seal 5 DM-i je vybavený kompletným balíkom asistenčných systémov, vrátane adaptívneho tempomatu, asistenta pre udržanie jazdného pruhu, a systému monitorovania únavy vodiča.
Počas jazdy nás však vyslovene otravoval systém sledovania pozornosti vodiča, ktorý nás počas polhodinovej jazdy upozornil niekoľko desiatok krát nepríjemným pípnutím a hlasovou výstrahou, aby sme sledovali cestu.
Nájsť si polohu za volantom je jednoduché, navyše súčasťou štandardnej výbavy je aj elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča. Vzadu je miesta pre pasažierov dostatok, potešia aj čalúnené lakťové opierky vo dverách.

Slabou stránkou v oblasti praktickosti môže byť malý vstup do relatívne veľkého batožinového priestoru, čo je už tradičným rysom vozidiel s karosériou sedan. V tomto sú praktickejšie liftbacky, kde sa s vekom batožinového priestoru otvára aj zadné sklo.

Objem batožinového priestoru BYD Seal 5 DM-i je solídnych 508 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel sa zväčší až na 1 295 litrov.
Plug-in hybrid BYD Seal 5 DM-i: Batéria, dojazd a nabíjanie
SEAL 5 DM-i využíva hybridnú technológiu Super DM, ktorá kombinuje elektrický pohon s efektívnym 1,5-litrovým benzínovým motorom. Kapacita akumulátora BYD Seal 5 DM-i je 18,3 kWh, pri čom ide o klasickú BYD Blade Battery s chémiou LFP (lítium-železo-fosfát).

V elektrickom režime (EV) ponúkne dojazd až 100 km bez lokálnych emisií, čo je ideálne pre mestské dochádzanie. Naopak v hybridnom režime (HEV) dokáže kombinácia elektromotora a spaľovacieho motora zabezpečiť celkový kombinovaný dojazd až 1 050 km. Výkon 156 kW a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy prinášajú dostatočnú dynamiku aj pri dlhších trasách.
Azda jedinú slabinu pohonu predstavuje jednofázová palubná AC nabíjačka s výkonom 6,6 kW. Tá teoreticky umožňuje nabitie z 15 na 100 % kapacity batérie za menej než tri hodiny. V realite 16 A wallboxov však nabíjanie zaberie dvojnásobok.

Naopak výhodou je, že už v štandarde tu nájdeme funkciu V2L, teda vehicle-to-load. Vďaka nej môžete z vozidla napájať externé zariadenie výkonom až 3,3 kW.
Najlacnejší plug-in hybrid na Slovensku: Cena BYD Seal 5 DM-i
Konečne sa dostávame aj k cene tohto modelu. Cena BYD Seal 5 DM-i v základnej verzii Comfort štartuje na sume 28 990 eur s DPH. Vyššia verzia Design potom za cenu 30 990 eur ponúkne napríklad bezdrôtové nabíjanie smartfónu, 360-stupňovú parkovaciu kameru, či detekciu mŕtveho uhla.

Po tom, čo z neho vypadla plug-in hybridná Škoda Octavia, je medzi cenovo dostupnými sedanmi/liftbackmi nižšej strednej triedy voľné miesto. K dispozícii je etalón medzi hybridmi Toyota Prius PHEV, tá však stojí v súčasnej akcii od 37 990 eur.

Podobné rozmery ponúknu aj prémiové sedany strednej triedy, ako napríklad Mercedes-Benz triedy C, Audi A5, či nedávno testované BMW 330e.