MojElektromobil

Áno, je to pravda. V metropole Nórska, ktorá je takpovediac Mekkou elektromobility, výrazne zdraželo nabíjanie elektromobilov na verejných AC nabíjacích staniciach. Zatiaľ čo na Slovensku platíme za množstvo dobitej energie, v Osle elektromobilisti platia za čas, ktorý strávili na nabíjačke.

Cena za nabíjanie tu vzrástla dokonca až sedemnásobne, čo znie veľmi znepokojujúco. Portál norway.postsen.com uvádza, že po novom roku bude hodinová tarifa nabíjania nastavená na 35 NOK / 3,34 EUR v noci (od 20:00 do 09:00) a 45 NOK / 4,30 EUR cez deň. Niektoré médiá túto správu ihneď prevzali a všade sa spomína ten najhorší možný scenár – pri takýchto cenách obyvatelia Osla môžu zaplatiť aj 30 eur na 100 km. To síce môže byť pravdou, no vo svete to nefunguje tak priamočiaro.

Je naozaj jazdenie elektromobilom v Osle drahšie ako jazdenie spaľovákom?

Táto cena bola vypočítaná pre najhorší možný scenár pre vozidlo s 3,6 kW palubnou nabíjačkou. Ak by sme teda nabíjali v noci presne hodinu, zaplatili by sme 35 NOK (približne 3,34 €) a dobili by sme 3,6 kWh energie. 1 kWh energie by nás teda vyšiel 93 centov v noci a 1,19 € cez deň. Ak počítame so spotrebou 20 kWh/100 km, sto-kilometrová jazda by stála 18,60 € v prípade nočného nabíjania, respektíve 23,80 € pri nabíjaní cez deň (počítame s dnešným kurzom – 1 NOK = 0,095 EUR).

Mercedes-Benz E400e TEST
Mercedes-Benz C 400e. PHEV s 11 kW palubnou nabíjačkou | Zdroj : Radovan Hlôška

Bežným štandardom pri elektromobiloch je dnes 11 kW palubná nabíjačka, niektoré vybrané modely zvládnu dokonca dvojnásobok. 3 kW palubné nabíjačky je dnes možné nájsť už len v niektorých plug-in hybridoch, no aj v tomto prípade je dobrým štandardom aspoň 7,4 kW.

V prípade, ak vlastníte elektromobil s 11 kW palubnou nabíjačkou, za 4,30 EUR cez deň prijme 11 kWh energie. To znamená, že 1 kWh v tomto prípade stojí 39 centov. Pri spotrebe 20 kWh / 100 km by vás teda 100 km vyšlo 7,82 € pri dennom a 6,07 € pri nočnom nabíjaní. Pri 22 kW nabíjaní polovicu.

Renault Megane e-Tech 2022
Renault Megane E-Tech má 22 kW palubnú nabíjačku | Zdroj: Tomáš Kanálik

Dnešné elektromobily ale v meste vedia jazdiť v dobrých podmienkach pokojne so spotrebou 13-14 kWh / 100 km a nižšou, spomínaných 20 kWh / 100 km je už skôr diaľničná spotreba. V tomto prípade by bola cena za 100 km ešte podstatne nižšia.

Výhody a nevýhody hodinovej tarify nabíjania

Jednoznačnou výhodou hodinovej tarifikácie je to, že majiteľ elektrifikovaného vozidla nabíja len toľko, koľko potrebuje a na nabíjačke sa nezdržuje zbytočne dlho. To znamená, že využitie jedného verejného nabíjacieho bodu je efektívnejšie, pretože je predpoklad, že sa na ňom v priebehu dňa vystrieda viacero vozidiel. Nevýhodu majú majitelia starších elektromobilov alebo plug-in hybridov, ktorí za rovnaké množstvo energie zaplatia viac, lebo im nabíjanie trvá dlhšie.

Najväčší problém je tu práve s plug-in hybridnými vozidlami so spomínanou slabou palubnou nabíjačkou. Tieto vozidlá sa najviac oplatí nabíjať doma cez noc.

Podčiarknuté a zhrnuté

To, že po zvýšení cien je nabíjanie v Osle drahšie, je fakt. S tým neurobíme nič. Avšak pokiaľ nevlastníte plug-in hybridné vozidlo so slabou palubnou nabíjačkou, za 30 € na 100 km jazdiť určite nebudete. V porovnaní so spaľovacími vozidlami je elektrická jazda stále vo všeobecnosti lacnejšia.

Cez 500 koní a mestská spotreba 16 kWh/100 km | Zdroj: DriveTesla.sk

Tu si ale treba uvedomiť ešte jeden fakt. Pri porovnaní sa uvádzajú väčšinou len spaľováky so spotrebou okolo 5-7 l / 100 km. Ide skôr o menšie základné modely so slabým výkonom. Elektromobily ponúkajú výkon väčšinou podstatne vyšší a spaľováky s rovnakým výkonom si pokojne vypýtajú aj 15 – 20 litrov na 100 kilometrov. V tabuľke nájdete aspoň základné porovnanie, koľko zaplatia v Osle za 100 km jazdu spaľovákom a elektromobilom pri rôznych spotrebách.

Tabuľka: Porovnanie cien 100 km jazdy v Nórsku (prepočítané na €)

EV a PHEV Spotreba 1 (kWh/100 km) Spotreba 2 (kWh/100 km) Spotreba 3 (kWh/100 km) Cena za 1 kWh (deň) Cena za 1 kWh (noc) Cena za 100 km (denné nabíjanie) Cena za 100 km (nočné nabíjanie)
Plug-in hybrid s 3,6 kW palubnou nabíjačkou 13 16 20 1,19 € 0,93 € 15,47 € / 19,04 € / 23,80 € 12,09 € / 14,88 € / 18,60 €
Elektromobil s 11 kW palubnou nabíjačkou 13 16 20 0,39 € 0,30 € 5,07 € / 6,24 € / 7,80 € 3,90 € / 4,80 € / 6 €
Elektromobil s 22 kW palubnou nabíjačkou 13 16 20 0,20 € 0,15 € 2,60 € / 3,20 € / 4 € 1,95 € / 2,40 € / 3 €
Spaľovacie autá Spotreba 1 (l / 100 km) Spotreba 2 (l / 100 km) Spotreba 3 (l / 100 km) Cena za liter (zdroj) –  Cena za 100 km
Nafta 5 7 9 1,997 € 9,99 € / 13,97 € / 17,97 €
Benzín 6 8 10 1,907 € 11,44 € / 15,26 € / 19,07 €
Náš tip
Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov: Takto to v praxi funguje v Nórsku
Náš tip
Ako dlho sa vlastne nabíjajú elektromobily? Je to naozaj obmedzujúce? | Mýty a fakty
26. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+