Takto vyzerá pokrytie ciest nabíjacími stanicami naprieč Európskou úniou

Foto: Redakcia

Nabíjacia infraštruktúra. Vec, o ktorej sa vášnivo diskutuje prakticky od momentu, kedy sa prvé elektrické autá dostali do premávky a začali pútať pozornosť. Je nabíjacích staníc dostatok alebo je sieť naopak podhodnotená? 

Tejto téme sa v ostatnej dobe venuje veľká pozornosť v laických aj odborných sférach. Jednotlivé pohľady sa pritom môžu líšiť. Na situáciu sa inak pozerá majiteľ elektromobilu, ktorý v čase núdze nenašiel dostupnú nabíjačku, a inak to vidí prevádzkovateľ nabíjacej infraštruktúry, ktorý sa pozerá na tvrdé dáta.

Líšia sa aj používané metriky. Niekedy sa spomína počet nabíjacích bodov v krajine, inokedy ide o počet nabíjačiek na 1000 elektrických vozidiel, a v neposlednom rade je tu aj prepočet počtu nabíjacích staníc na 100 kilometrov ciest. Práve na poslednú menovanú metriku nedávno upozornila Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA).

10 členských štátov nemá ani 1 nabíjačku na 100 km ciest

Vo svojej správe prichádza k záveru, že vo väčšine členských štátov Európskej únie nie sú cestné siete dostatočne pokryté nabíjacími stanicami pre elektrické vozidlá. Hneď desiatka krajín nemá v prepočte ani 1 nabíjaciu stanicu na 100 kilometrov cestnej siete. Vo všetkých týchto krajinách, s výnimkou Maďarska, majú elektrické vozidlá trhový podiel menší než 3%.

Súvisiacie články

ACEA ďalej uvádza, že 18 členských štátov EÚ má podľa prepočtu menej než 5 nabíjacích staníc na 100 kilometrov ciest. Len v 4 krajinách je počet nabíjačiek v prepočte na 100 kilometrov ciest väčší ako 10. Asociácia preto upozorňuje, že tieto priepastné rozdiely budú predstavovať veľký problém pri snahách o zníženie emisií CO2 z dopravy.

Uvádza, že pre spotrebiteľov prechod na bezemisné vozidlá jednoducho nebude možný, ak cesty, po ktorých jazdia, nie sú dostatočne pokryté nabíjacími stanicami. Najväčší problém to podľa aktuálnych dát bude predstavovať v Grécku, Litve, Poľsku či Rumunsku, ktoré sa ocitli na chvoste tabuľky.

Obrovské rozdiely

V niektorých prípadoch sú rozdiely skutočne hlboké. ACEA ako príklad uvádza porovnanie medzi Holandskom, absolútnym lídrom so 47,5 nabíjacími stanicami na 100 km ciest, a Poľskom, ktoré je 8-násobne väčšie a na 100 km ciest má 0,4 nabíjacej stanice.

Záver asociácie európskych výrobcov automobilov je celkom prostý. Naprieč Európskou úniou bude musieť vo veľmi krátkom čase prebehnúť masívny rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Primárne v krajinách z neslávneho konca rebríčka. V opačnom prípade sa boj pri emisiám z dopravy poriadne skomplikuje.

5 krajín s najväčším počtom nabíjačiek na 100 km

  • Holandsko – 47,5
  • Luxembursko – 34,5
  • Nemecko – 19,4
  • Portugalsko – 14,9
  • Rakúsko – 6,1

5 krajín s najmenším počtom nabíjačiek na 100 km

  • Litva – 0,2
  • Grécko – 0,2
  • Poľsko – 0,4
  • Litva – 0,5
  • Rumunsko – 0,5

Počet nabíjacích staníc na 100 kilometrov ciest

KrajinaPočet nabíjacích staníc na 100 km ciestTrhový podiel elektrických vozidiel
Rakúsko6,19,5%
Belgicko5,510,7%
Bulharsko0,8-
Chorvátsko2,31,9%
Cyprus0,50,5%
Česká republika0,92,5%
Dánsko4,416,4%
Estónsko0,71,8%
Fínsko3,318,1%
Francúzsko4,111,2%
Nemecko19,413,5%
Grécko0,22,6%
Maďarsko0,64,7%
Írsko17,4%
Taliansko5,14,3%
Lotyšsko0,52,7%
Litva0,21,1%
Luxembursko34,511,4%
Malta3,4-
Holandsko 47,525%
Poľsko0,41,9%
Portugalsko14,913,5%
Rumunsko0,52,2%
Slovensko21,9%
Slovinsko1,63,1%
Španielsko1,14,8%
Švédsko532,2%
Náš tip
Nabíjanie elektromobilov na Slovensku: Máme dostatok nabíjacích staníc? Čaká nás koniec bezplatného nabíjania? | VIDEO
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.