Jednou z oblastí, kde je možné efektívne využiť elektrické autobusy, je letectvo. Na letiskách môžu premávať modely, ktoré nepotrebujú obrovskú batériu na to, aby prešli dlhé vzdialenosti. Jazdia ekologicky, potichu a môžu sa kedykoľvek rýchlo dobiť. Presne takto by to malo fungovať a uvedomuje si to aj letisko v Mníchove.
Nová vozovňa s nabíjačkami priamo na letisku
Spoločne so svojou dcérskou spoločnosťou AeroGround, ktorá sa zaoberá pozemnou obsluhou, oficiálne otvorilo novú vozovňu pre elektrobusy. Podľa vedenia letiska ide o významný krok k dosiahnutiu prevádzky s nulovými emisiami na odbavovacej ploche letiska.

Tlačová správa uvádza, že vo vozovni sa nachádza 37 nabíjacích staníc a ďalších 13 bude spustených do prevádzky koncom leta tohto roka, a to v rámci ďalšej fázy výstavby. Tretia fáza rozširovania je plánovaná v rámci nasledujúcich dvoch rokov a v rámci nej pribudne ďalších 22 nabíjačiek.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Bude 30-tisícový elektrický pickup od Fordu koncom populárnych benzínových SUV?
- Na Slovensku sa vyrába ďalší elektromobil. Boli sme pri štarte výroby Kia EV4, poznáme slovenskú cenu
- Pri nabíjačkách elektromobilov je vraj horší vzduch než na čerpacích staniciach. Ide o skutočný zdroj znečistenia?
Spomínaná stratégia „Net Zero 2035“ má za cieľ zabezpečiť, aby prevádzka letiska v Mníchove nezanechávala žiadnu uhlíkovú stopu najneskôr do roku 2035. Flotila elektrobusov letisku v súčasnosti ušetrí viac ako 2000 ton oxidu uhličitého ročne. Pri úplnom prechode na elektrické vozidlá vzrastie úspora na 4000 ton ročne.
„S touto vozovňou budujeme potrebnú infraštruktúru pre plne elektrifikovanú pozemnú prevádzku na odbavovacích plochách. Polovica našej súčasnej pozemnej flotily už jazdí na batérie. Tento projekt je ďalším veľkým krokom vpred v našej stratégii Net Zero 2035, ktorá nás približuje k prevádzke ako uhlíkovo neutrálne letisko.“
Lost Lammers, riaditeľ letiska v Berlíne
Elektrická flotila sa bude rozrastať
Od mája tohto roka prevádzkuje spoločnosť AeroGround 37 vozidiel s nulovými emisiami. Konkrétne ide o 20 elektrobusov v štandardnej dĺžke a 17 kĺbových autobusov. Do konca roka by sa mala rozšíriť o ďalších 18 vozidiel. Dlhodobým cieľom je mať flotilu 72 vozidiel, a zároveň aj dostatočnú nabíjaciu infraštruktúru.

Okrem kyvadlovej dopravy pre cestujúcich sa obmieňajú aj všetky pozemné manipulačné zariadenia na. V roku 2024 bolo pridaných 173 nových vozidiel s nulovými emisiami, vrátane transportérov, dopravných pásov, schodísk, zdvíhacích vozíkov a osobných automobilov.