MojElektromobil

Automobilka Mercedes-Benz to v oblasti plug-in hybridov myslí naozaj vážne – len v marci nám pripomenula svoju širokú ponuku a teraz ju opäť rozširuje o tri ďalšie modely – CLA kupé, CLA Shooting Brake a GLA. Tie sľubujú pomerne slušný elektrický dojazd, nízku spotrebu paliva, no predovšetkým podporu rýchleho dobíjania akumulátora jednosmerným prúdom.

Elektrický dojazd takmer 70 kilometrov

EQ-Power divízia Mercedes‑Benz predstavila tri nové modely plug-in hybridných vozidiel, po dvoch z radu CLA a jeden z GLA. Konkrétne ide o CLA 250 e kupé, CLA 250 e Shooting Brake a GLA 250 e. Všetky modely sú pritom vybavené akumulátorom s kapacitou 15,6 kWh. Ten by mal postačovať na čisto elektrický od 53 do 69 kilometrov podľa normy WLTP, a to v závislosti od konkrétneho modelu. Totožná batéria vo všetkých modeloch bude poháňať taktiež rovnaký elektromotor s výkonom 75 kW a maximálnym krútiacim momentom 300 Nm. Kombinovaný – systémový krútiaci moment tak dosiahne 450 Nm.

Technologicky ide o synchrónny motor s permanentným budením. V rotore elektromotora je umiestnená mokrá oddeľovacia spojka motora s nízkymi stratami. Vďaka chladeniu statora a rotora je možné okamžité využitie špičkového a trvalého výkonu elektromotora. Kompaktné vozidlá značky Mercedes-Benz majú motory zabudované naprieč v kombinácii s dvojspojkovou prevodovkou 8G-DCT. V prípade spaľovacieho motora môžeme počítať s výkonom 118 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Zaujímavosťou novej série je, že pre štartovanie spaľovacieho motora nebude využívať 12 voltový štartér, ale elektromotor.

Podľa štatistík z aplikácie EQ Ready výrobca zistil, že až 90 % každodenných jázd bude možné prejsť iba na elektrický režim. Výsledky totiž ukázali, že až 90 % všetkých jázd je kratších ako 50 kilometrov, 96 % je kratších ako 100 kilometrov a 99 % je kratších ako 400 kilometrov.

Nabíjanie aj DC prúdom

Nabíjanie nových modelov by malo byť bezproblémové. Akumulátor s kapacitou 15,6 kWh a hmotnosťou 150 kg bude možné nabíjať palubnou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW, no taktiež jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 24 kW. Prvá možnosť s AC prúdom vám umožní nabiť akumulátor z kapacity 10 % na 100 % za približne 1 hodinu a 45 minút. Pri využití DC sa batéria dostane z kapacity 10 % na 80 % za 25 minút. Pozitívne tiež je, že batérie sú chladené vodou. Výrobcom batérii je nemecká Accumotive.

Nové kompaktné modely sú vybavené treťou generáciou hybridného pohonu, ktorého súčasťou je inteligentná prevádzka podľa trasy a údajov z navigácie. Podľa dát o maximálnych povolených rýchlostiach sa systém snaží odhadnúť, kedy bude efektívna jazda na čisto elektrický alebo spaľovací režim pre čo najnižšiu spotrebu a emisie. K dispozícii tiež budú dva nové jazdné programy – Elektrický a Úroveň nabitia.

Výrobca v Elektrickom režime sľubuje maximálny elektrický výkon, pričom spaľovací agregát sa zapojí len pri prudkom stlačení plynového pedálu. V tomto režime sa pomocou riadiacich páčok za volantom dá nastaviť jedna z piatich úrovní rekuperácie – Dauto, D+, D, D- a D- -. K dispozícii taktiež budú tri režimy jazdy – Komfort, ECO a Šport, vďaka čomu je možné uprednostniť dynamiku pred spotrebou a naopak.

6. mája 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+