MojElektromobil

Elektrická rodina Mercedes EQ nie je tak úplne len o elektromobiloch. Jej súčasťou je aj kolobežka, ktorá má slúžiť na rýchly presun bez emisií na poslednom kilometri, takzvaný “last mile” presun. Toto je test kolobežky Mercedes-Benz eScooter.

TEST Mercedes-Benz S580e Plug-in hybrid jazdí za pár litrov a zadkom hodí na povel

TEST Mercedes-Benz EQA: Inteligentný a efektívny kompakt s dobrým dojazdom

TEST Mercedes-Benz EQV: Luxusná elektrická dodávka so skvelou dynamikou

TEST Mercedes-Benz eSprinter: Elektrická dodávka ideálna pre kuriérov

Ide o skvelého pomocníka na presúvanie sa po meste v prípade, ak bývate v paneláku a nabíjačka pre elektromobily nie je v tesnej blízkosti. Využiť sa ale dá napríklad aj na pravidelné dochádzanie do práce.

Mercedes-benz eScooter
Zdroj: Miroslav Schwamberg

Táto kolobežka sa nechce chváliť vysokými výkonmi alebo dlhým dojazdom, jej prednosti sú úplne inde. V jednoduchosti prenášania, nízkej hmotnosti a jednoduchej mobilite. Zamrzí však cena, na ktorej určite prejavila príslušnosť k značke Mercedes. Zakúpiť si ju môžete za oficiálnych 1080 eur.

Test Mercedes-Benz eScooter: Základné parametre

Hmotnosť12,5 kg
Rozmery (dĺžka x výška x šírka)980 x 1096 x 145 mm
Rozmery po zložení (dĺžka x výška x šírka)928 x 340 x 145 mm
Výkon motora500 W
Jazdné režimyChodec - 250 W, 6 km/h
Úsporný - 300 W, 20 km/h
Štandardný - 400 W, 25 km/h
Športový - 500 W, 25 km/h
Dojazd udávaný výrobcom30 km (pri teplote 20 °C, hmotnosť vodiča 75 kg, úsporný režim)
Maximálna rýchlosť25 km/h
Doba nabíjania3,5 hod.
Pneumatiky200 mm vpredu aj vzadu, bezdušové, gumené
BrzdyRekuperačná predná, bubnová zadná, nožná na zadnom blatníku
Pruženievpredu aj vzadu
Displejáno, ukazuje rýchlosť, pripojenie Bluetooth, jazdný režim a stav batérie
Aplikáciaáno, Micro Mobility (iOS aj Android)

Konštrukcia, dizajn, hmotnosť, displej, skladanie

Konkrétne ide o rebrandovanú kolobežku Micro Explorer. Konštrukcia sa môže v prvom rade pochváliť nízkou hmotnosťou, čo je pre “last mile” presuny veľmi dôležité. 12,5 kilogramu je naozaj málo. Problémy nebudete mať ani s menšími výťahmi, pretože kolobežka ako taká je kompaktná.

Poteší predné aj zadné pruženie, avšak pravdepodobne len na papieri. Pravdou je, že drsný povrch vozovky tieto tlmiče nezvládajú vôbec. Väčšie nerovnosti však dokážu v rámci možností účinne utlmiť, no ak by som to mal porovnať napríklad s veľkými čínskymi kolobežkami s cenou okolo 1000 eur, tie sú na tom podstatne lepšie.

Mercedes-benz eScooter
Predné pruženie I Zdroj: Miroslav Schwamberg

Kolesá sú plné, takže ani tie na pohodlnosti jazdy nijako nepridajú. Dobrou správou je, že sa nemusíte obávať defektu, pretože žiadny nedostanete.

Hlavnou výhodou kolobežky Mercedes-Benz eScooter je jej praktickosť a skladateľnosť. Riadidlá sú skladateľné taktiež, takže nie je problém vložiť ju do kufra, ktorý vôbec nemusí byť obrovský. Tyč riadenia je dokonca vysúvacia, takže po zasunutí získate ďalší priestor navyše. Najvyššia poloha je zase dostatočne vysoko, na nepohodlné ovládanie som sa sťažovať nemohol.

Mercedes-benz eScooter
Zdroj: Miroslav Schwamberg

Kolobežka ako taká vyzerá atraktívne. Palec hore dávam za prípravu na ŠPZ, ktoré či chceme alebo nechceme, raz na kolobežky určite prídu. Maximálna rýchlosť na úrovni 25 km/h a výkon 500 W je na jazdenie po slovenských cestách plne zákonných. Kolobežky s konštrukčnou rýchlosťou prevyšujúcou 25 km/h by na cestách jazdiť nemali, no v tomto sú slovenské zákony pomerne deravé a zatiaľ sa to nijako nerieši. V budúcnosti by sa to ale mohlo  zmeniť. Vrátim sa ale späť ku kolobežke.

Mercedes-benz eScooter
Príprava na ŠPZ: Zdroj: Miroslav Schwamberg

Obsahuje predné aj zadné svetlo. To zadné svieti neustále, predné je potrebné zapnúť. Na bokoch sa nachádzajú aj odrazky, ktoré zvyšujú bezpečnosť. Stojan je základný, svoju funkciu splní bez problémov, no nie je to nič extra.

Mercedes-benz eScooter
Odrazky sú na oboch stranách I Zdroj: Miroslav Schwamberg

Na riadidlách sa nachádza displej, ktorý je dobré čitateľný aj za pekného počasia, avšak len v tieni. Priame slnečné svetlo robí čitateľnosti problémy, no nie je to nič hrozné. Displej informuje o aktuálnom stave batérie pomocou piatich paličiek, pripojení kolobežky k smartfónu, aktuálnej rýchlosti a o jazdnom režime.

Test Mercedes-Benz eScooter: Batéria, nabíjanie, dojazd

Kolobežka obsahuje kvalitný akumulátor od LG, takže žiadna Čína. Kapacita je 280 Wh, čo podľa výrobcu vystačí na 30-kilometrový dojazd. Tieto dojazdy výrobcovia uvádzajú za ideálnych podmienok a v tomto prípade s hmotnosťou jazdca 75 kg. V reálnom svete je 30 km prakticky nedosiahnuteľných.

Mercedes-benz eScooter
Zdroj: Miroslav Schwamberg

Model, ktorý som testoval ja, mal najazdených už približne 800 km, čo sa na celkovom dojazde samozrejme mohlo podpísať. V každom prípade, očakával som približne 15 km. V tomto smere som sa veľmi nemýlil, no v ideálnych podmienkach som sa dokonca približoval aj k dvadsiatim kilometrom. Pripomínam, že vážim 85 kg.

Mercedes-benz eScooter
Stojan je síce len základný, no svoju funkciu splní I Zdroj: Miroslav Schwamberg

Takýto dojazd je na last-mile kolobežku absolútne postačujúci. Vzhľadom na jej veľkosť a príjemnú hmotnosť dokonca veľmi slušný. Každé navyšovanie dojazdu by malo za následok zväčšovanie batérie, čo by sa negatívne prejavilo nielen na celkovej hmotnosti, ale aj na cene, ktorá je už tak vysoká.

Test Mercedes-Benz eScooter: Jazda

Jazdenie je síce v porovnaní s kolobežkami bez odpruženia pohodlnejšie, no nič extra nečakajte. Na rýchle krátke presuny to však určite postačí. Ja som na kolobežke pravidelne chodil do práce, 6 km tam a 6 km späť. Sťažovať sa budem najmä na veľkosť nášľapnej plochy, ktorá je pre moje potreby trochu krátka.

Keby aspoň na konci nad zadným kolesom bol klasický foot-rest (miesto, o ktoré si môžem oprieť nohu), vôbec by mi to nevadilo. Ale namiesto toho je tu zadná nožná brzda, ktorú som nepoužíval. Pre brzdenie je totiž okrem nej možné využiť zadnú bubnovú brzdu, prípadne prednú elektronickú. Povrch nášľapu je pekne pogumovaný a noha sa z neho len tak ľahko nezošmykne.

Mercedes-benz eScooter
Deck je drsný a nešmýka sa I Zdroj: Miroslav Schwamberg

Akcelerátor sa nachádza na pravej strane riadidiel a k jeho používaniu výhrady nemám. Dávkovanie výkonu je pozvoľné, takže o bezpečnosť sa netreba obávať. Osobne by mi asi viac vyhovovalo riešenie akcelerátora vo forme klasickej páčky, ako majú napríklad kolobežky od Xiaomi, ale ani toto nie je zlé. Rekuperačné brzdenie aktivujem tak, že akcelerátor otočím do druhej strany. Je to pohodlné a bezproblémové.

Test Mercedes-Benz eScooter: Jazdné režimy

Kolobežka sa po zapnutí sama od seba nepohne. Prítomný je takzvaný kick to start, takže najskôr sa musím odraziť. Keď kolobežka deteguje pohyb kolies, aktivuje sa pohonné ústrojenstvo a ja môžem dávkovať výkon. Pokiaľ máte doma deti, ide o bezpečnostný prvok, ktorý sa hodí.

Maximálny výkon je rovných 500 W a je dostupný len v režime 4. Áno, kolobežka má 4 jazdné režimy. Prvý je režim chôdze, ktorý som nevyužíval vôbec, maximálna rýchlosť je v ňom len 6 km/h. Druhý je úsporný, výkon kolobežky je v ňom 250 W a maximálna rýchlosť 20 km/h.

Mercedes-benz eScooter
Zdroj: Miroslav Schwamberg

Najzaujímavejšie sú posledné dva režimy. V oboch je maximálna rýchlosť 25 km/h, no líšia sa výkonom. A to buď 400 W alebo 500 W. Úprimne, ja som pri testovaní rozdiel vo výkone nijako nebadal a bolo úplne jedno, ktorý z režimov som mal zvolený. V každom prípade, na rýchlosť vyššiu ako 23 km/h som sa na rovinke nedostal nikdy. Nie že by kolobežka nemala dostatok výkonu, jednoducho ma ďalej nepustí. Takže tých 25 km/h je potrebné brať s rezervou.

Mercedes-benz eScooter
Displej je dobre čitateľný v tieni, na slnku nič moc I Zdroj: Miroslav Schwamberg

Príjemne ma prekvapilo, že kolobežka celkom slušne ťahá do kopca. Rýchlosť 22-23 km/h som nemal problém dosiahnuť ani v miernom stúpaní. Rekuperácia funguje dobre, nie je príliš agresívna, no dokáže spoľahlivo kolobežku pribrzdiť tak, aby som z nej vedel pohodlne zosadnúť. Do nuly dobrzdím zadnou bubnovou brzdou.

Aplikácia ako príjemný bonus

Aplikácia Micro Mobility ponúka niekoľko základných vlastností, no je tu napríklad aj celkom schopná navigácia (pokiaľ vyriešite upevnenie smartfónu).

Vidím tu aj aktuálny dojazd, ktorý je vždy po plnom nabití automaticky nastavený na výrobcom udávaných 30 km. Očakával som, že dojazd sa bude priamo úmerne znižovať so zničujúcim sa percentom batérie, no nedeje sa tak. Aplikácia je navrhnutá logicky a dojazd vypočíta na základe predošlej jazdy, takže je o niečo reálnejší. Aj napriek tomu by som sa na túto informáciu extra nespoliehal.

Ale minimálne tu vidím presné percento nabitia batérie, čo je údaj, ktorý mi kolobežka na displeji nezobrazuje. Pomocou aplikácie dokonca viem prepínať jazdné režimy. Ako som už spomínal vyššie, sú štyri a dozvedel som sa aj ich názvy:

  • Sport
  • Standard
  • ECo
  • Pedestrian

Poslednou možnosťou medzi režimami je zamknutie kolobežky. takže prípadný zlodej by sa na nej ďaleko neodviezol. Ukradnúť ju ale samozrejme môže, preto určite odporúčam dokúpiť nejaký kvalitný zámok (ak ju plánujete nechávať bez dozoru, napríklad počas nakupovania).

Samozrejmosťou je zobrazenie aktuálnej rýchlosti a vľavo od tachometra sa nachádza aj indikátor teploty, ale presnú teplotu nezobrazuje. Ide len o akýsi informačný prúžok a tipujem, že ideálne podmienky na jazdu sú niekde v strede.

Test Mercedes-Benz eScooter: Záverečné hodnotenie

Kolobežka Mercedes-Benz eScooter sa môže pochváliť viacerými dobrými vlastnosťami. V porovnaní s podobne ťažkou konkurenciou je jej výhodou prítomnosť tlmenia, čo značne zvyšuje komfort jazdy, aj keď dokonalé to určite nie je. Batéria sa skladá z kvalitných článkov od LG, čo je len a len dobre.

Mercedes-benz eScooter
Zdroj: Miroslav Schwamberg

Pokiaľ vám neprekáža vysoká cena presahujúca 1000 eur, za ktorú je možné kúpiť aj desaťkrát výkonnejšiu čínsku kolobežku s dvoma motormi, ktorá sa však nezmestí do auta a neposlúži ako “last mile” kolobežka, model Mercedes-Benz eScooter s kľudným svedomím odporúčam.

Ponúka veľmi dobrú aplikáciu, slušný dojazd, pomerne rýchle nabíjanie a je extrémne spratná a ľahká. Na druhú stranu, podobne vybavené kolobežky je možné zohnať už približne za tretinu ceny. Väčšinou síce nebudú odpružené, skladateľnosť tiež nebude na takej úrovni a hlavne nebudú mať značkovú batériu a hlavne bude chýbať logo Mercedes.

Plusy

  • Kompaktná a ľahká
  • Jednoduché skladanie
  • Príprava na ŠPZ
  • Dobre prístupný nabíjací konektor
  • Dobrá aplikácia
  • Kvalitná batéria od LG

Mínusy

  • Cena
Náš tip
Mestská mobilita – posledný kilometer, ktorý zaváži
27. apríla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+