MojElektromobil

Zo Štuttgartu dorazili oficiálne informácie o novej elektrickej vlajkovej lodi Mercedes-Benz. Automobilka predstavila elektromobil Mercedes-Benz EQS, ktorý berie luxus top Triedy S a kombinuje ho s novou elektrickou platformou. Tá má zabezpečiť nielen prémiový luxus, ale aj podobne nadpriemerné parametre dojazdu a nabíjania.

Mercedes-Benz EQS príde do predaja najskôr v dvoch verziách, no v budúcnosti plánujú priniesť ešte výkonnejšiu verziu s mohutným výkonom až 560 kW. Najskôr si ale bude možné zakúpiť verzie EQS 450+ a EQS 580 4MATIC, ktoré sa budú líšiť predovšetkým výkonom a počtom motorov. Zatiaľ čo Mercedes-Benz EQS 450+ bude vybavená iba jedným motorom na zadnej náprave, ako je vám už asi jasné, verzia EQS 580 4MATIC bude vybavená elektrickým motorom aj na prednej náprave. Hodnoty výkonu sú ale v oboch prípadoch naozaj  vysoké.

Obrovský výkon a dojazd až 770 km

Mercedes-Benz EQS 450+ dokáže vyprodukovať maximálny výkon 245 kW a krútiaci moment 568 Nm. Verzia s dvojicou motorov, Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC, ponúkne výkon až 385 kW a krútiaci moment 855 Nm. Aj vďaka enormnému krútiacemu momentu sa takmer 2 a pol tonový kolos dokáže rozhýbať z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Avizovaná performance verzia, ktorá príde do predaja neskôr, bude vybavená motormi, ktoré spoločne dokážu vyprodukovať výkon až 560 kW.  Samozrejme, vyššie výkony sa prejavia aj na spotrebe. EQS 450+ má papierovú WLTP spotrebu od 15,7 do 20,4 kWh / 100 km.

Verzia EQS 580 4MATIC ide so spotrebou na 17,4 až 21,8 kWh /100 km. O dostatok energie sa na trasách postará masívna batéria s využiteľnou kapacitou 107,8 kWh, čo je asi o 26 percent viac ako malo EQC. K dispozícii ale bude aj voliteľná batéria s kapacitou 90 kWh. Mercedes-Benz uvádza, že WLTP dojazd modelu EQS s väčšou batériou je až 770 kilometrov. Ak si hodíme najmenšiu spotrebu do kalkulačky spolu s veľkosťou batérie, takéto vysokého číslo nám ale nevychádza. Uvidíme, ako sa auto bude správať v praxi, avšak momentálne to skôr vyzerá na optimistický dojazd do 680 kilometrov, čo stále nie je zlé.

V rozhovore s Mercedes-Benz sme sa na tento nesúlad čísel spýtali a zástupcovia automobilky to vysvetlili pomerne jednoducho. WLTP spotreba je počítaná z energie, ktorá je do auta dodaná. V skutočnosti by teda mala byť spotreba vozidla, teda energie z batérie, ešte nižšia ako 15,7 kWh / 100 km, čo je skutočne zaujímavé pre tak veľké auto. Mercedes sa taktiež chváli najlepším koeficientom odporu, ktorý je iba 0,20 Cd, vďaka čomu je EQS najaerodynamickejšie sériovo vyrábané auto na svete.

Výkonnejšia rekuperácia ako nabíjanie

Mercedes-Benz EQS podporuje maximálny výkon nabíjania až 200 kW. Zaujímavosťou je, že rovnako ako Tesla, aj Mercedes-Benz nepotrebuje na dosiahnutie takýchto výkonov 800V systém. Batéria a aj ďalšia elektronika v aute, okrem tej nízkonapäťovej, beží na 400V napätí. Za 15 minút strávených na nabíjacej stanici sa vozidlo dokáže nabiť na ďalších 300 kilometrov jazdy podľa WLTP. Na bežných nabíjacích staniciach so striedavým prúdom sa EQS zvládne nabíjať výkonom až 22 kW. Takáto výkonná palubná nabíjačka je ale samozrejme iba za príplatok. V základnej verzii je do auta montovaná 11 kW palubná nabíjačka.

Nabíjacie časy sa potom prirodzene líšia jednoduchou matematikou. S 11 kW palubnou nabíjačkou sa EQS nabije z 0 na 100 percent za 10 hodín, s 22 kW za 5 hodín. Zaujímavosťou je, že EQS podporuje aj obojsmerné nabíjanie, ktoré bude možné napríklad v Japonsku. Pozornosť si určite zaslúži aj systém rekuperácie. Pre EQS 450+ je maximálny možný výkon rekuperácie 186 kW, pre verziu s dvomi motormi je to dokonca až 290 kW, čo je teda viac ako auto dovolí pustiť do batérie z verejnej DC nabíjačky. Samozrejme, aj pre EQS bude k dispozícii Mercedes me Charge karta, vďaka ktorej nabijete na 200 000 miestach po celej Európe.

Elektrická inteligencia a špeciálne funkcie

Navigácia v Mercedes-Benz sa už v súčasných modeloch veľmi dobre prispôsobila elektrickej jazde. Vozidlo vie samé počítať dojazd do cieľa a potrebné zastávky pre nabíjanie. Využíva pritom online informácie o dostupnosti nabíjacích staníc, obsadenosti, údaje z navigácie, ako je napríklad aj topológia terénu, ktorá je dôležitá pre presné vypočítanie dojazdu. Highlightom modelu EQS je enormný a zakrivený Hyperscreen, ktorý je tvorený samostatnými obrazovkami, pričom jednu má k dispozícii aj pasažier. Systém je pochopiteľne pripravený aj na OTA aktualizácie, vďaka čomu sa zabezpečí nepretržitý prístup k všetkým aktuálnym a novým funkciám.

Mercedes-Benz EQS je skutočne naplnený technológiami. Jednotku tvorí 8 procesorov, 24 GB RAM s priepustnosťou 46,4 GB / s. Vozidlo môže byť osadené až 350 senzormi, v závislosti od výbavy. Všetky tieto prístroje sledujú rýchlosť, vzdialenosti, zrýchlenie, svetelné podmienky, počasie, kto sedí na akých sedadlách, oči vodiča a zároveň dokáže rozpoznať požiadavky od ktoréhokoľvek pasažiera. Automobilka o systéme hovorí ako o mozgu a EQS sa navyše dokáže učiť vďaka umelej inteligencii.

Do auta sa samozrejme dostali funkcie ako automatické parkovanie alebo vzdialené vyparkovanie vozidla. Zaujímavá je funkcia Drive Pilot, ktorá je voliteľná a vďaka nej EQS dokáže prevziať riadenie do rýchlosti 60 km/h. Táto funkcia je určená napríklad do hustej premávky a zatiaľ bude funkčná iba na nemeckých cestách. Mercedes-Benz ale pri tejto funkcii hovorí, že systém prevezme nad autom kontrolu, aby si vodič mohol pozrieť internet alebo vybaviť e-mail v „in-car“ kancelárii. Prémiová trieda EQS sa predvádza aj ďalšou špeciálnou funkciou – dvere vodiča sa po priblížení k autu samé otvoria.

Špecifikácie Mercedes-Benz EQS

EQS 450+ EQS 580 4MATIC
Motorizácia Zadný náhon Predný aj zadný
Elektrický(é) motor(y) Model Synchrónny motor
Maximálny výkon kW 245 385
Maximálny krútiaci moment Nm 568 855
Zrýchlenie 0-100 km/h s 6.2 4.3
Maximálna rýchlosť km/h 210 210
Využiteľná kapacita batérie kWh 107.8 107.8
Palubná nabíjačka kW 11/22 11/22
Dĺžka nabíjania na AC h 10/5 10/5
Dĺžka nabíjania cez DC min 31 31
Maximálny výkon nabíjania DC kW 200 200
Počet km nabitých na DC za 15 minút km do 300 do 280
Kombinovaná spotreba (WLTP) kWh/100 km 20.4-15.7 21.8-17.4
CO2 emisie (WLTP) g/km 0 0
Vozidlo
Dĺžka/Šírka/Výška mm 5216/1926/1512
Dĺžka/Šírka/Výška (USA) mm 5265/1926/1513
Track vpredu/vzadu mm 1667/1682
Polomer otáčania (so zadným natáčaním kolies 4.5°/10°) m 11.9/10.9
Kapacita kufra / po zložení sedadiel L 610-1770
Váha vozidla kg 2480 2585
Užitočné zaťaženie kg 465-545 475-550
Maximálna hmotnosť kg 2945-3025 3060-3135
15. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+