MojElektromobil

Elektromobil Mercedes-Benz CLA je očakávaným elektromobilom a jedným z modelov, na ktorý sme sa tento rok tešili najviac. Niet sa čomu čudovať, s cenovkou pod 60-tisíc eur má ponúknuť dojazd takmer 800 kilometrov, čo je jedinečná hodnota v tejto cenovej kategórii.

Elektromobil Mercedes-Benz CLA s technológiou EQ

Ako jedni z dvoch zástupcov zo Slovenska sme sa exkluzívne zúčastnili prvých jázd s novinkou v dánskej Kodani a okolí, kde sme mali možnosť zľahka vyskúšať aj spotrebu a dojazd elektroauta Mercedes-Benz CLA v meste, po okreskách, aj na diaľnici.

Mercedes-Benz CLA 250+ EQ AMG Line 2025 test copenhagen
Prvé jazdy s Mercedes-Benz CLA 250+ EQ | Zdroj: Tomáš Meňuš

Keďže hlavným lákadlom tohto modelu má byť práve nízka spotreba a dlhý dojazd, siahli sme po verzii s najväčšími ambíciami v tejto oblasti – Mercedes-Benz CLA 250+. Ide o model s pohonom zadnej nápravy a veľkou baterkou.

Na druhú stranu bolo vozidlo vybavené AMG Line Paketom a 18-palcovými kolesami. V oboch prípadoch ide o prvky, ktoré majú negatívny vplyv na aerodynamiku, a teda aj spotrebu a dojazd.

Mercedes-Benz CLA 250+ EQ AMG Line 2025 test copenhagen
Mercedes-Benz CLA 250+ EQ AMG Line | Zdroj: Tomáš Meňuš

Cieľom konštruktérov bolo čo najviac znížiť spotrebu v diaľničnom režime pre maximálny dojazd na dlhých trasách. Používali pri tom merací cyklus s priemernou rýchlosťou až 97 km/h zodpovedajúci aj nemeckým diaľniciam, zatiaľ čo štandardný cyklus WLTP dosahuje priemernú rýchlosť 46 km/h a čínska norma CLTC dokonca iba 26 km/h. Čím vyššia rýchlosť, tým väčší vplyv má aerodynamika.

Tou aj začneme, aerodynamika je najlepšia v triede s koeficientom odporu vzduchu cx = 0,21; aj keď nami testovaná konfigurácia má hodnotu 0,22 (ako takmer všetky s 18-palcovými kolesami). Zníženie koeficientu odporu vzduchu len o 0,01 zvyšuje dojazd na dlhé vzdialenosti približne o 2,5 %.

mercedes-cla-aerodynamics
Aerodynamika Mercedes-Benz CLA | Zdroj: Mercedes-Benz

V porovnaní s predchodcom majú však jednotlivé špecifikácie novej generácie veľmi blízke hodnoty. Dokonca sa vyrábajú dva typy nárazníka pre verziu bez aj s ťažným zariadením – tak, aby oba varianty boli čo najlepšie z pohľadu aerodynamiky. Konštruktéri optimalizovali predný aj zadný spojler, dizajny diskov kolies, ako aj zakrytovanie podvozku.

Potrebujete viac priestoru? Čoskoro príde kombi

Dizajn sme si už prebrali pri predstavení verzie sedan, zúčastnili sme sa aj svetovej premiéry odvodenej verzie kombi pod názvom Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Tá ponúkne o 50 litrov väčší objem batožinového priestoru a rozhodujúcich 26 mm miesta nad hlavami zadných cestujúcich. Daňou za to je o niečo málo kratší dojazd (cca. 30 kilometrov).

2026 BEV Mercedes-Benz CLA EQ kombi shooting brake photos
Elektrické kombi Mercedes-Benz CLA Shooting Brake AMG Line | Zdroj: Mercedes-Benz

Ak budete jazdiť v aute najmä sám, vo dvojici, či s menšími deťmi a stačí vám praktickosť sedanu (najmä z pohľadu otvoru batožinového priestoru), dizajnovo zaujímavejší aj efektívnejší sedan je lepšia voľba. Naopak v prípade, že plánujete vzadu voziť aj dospelé osoby či väčšie deti, alebo potrebujete praktický vstup do batožinového priestoru, začiatkom roka 2026 obohatí ponuku kombi.

Sedan Mercedes-Benz CLA má síce o niečo menší zadný batožinový priestor (405 l) v porovnaní s predchodcom, no ako prvý model značky prichádza s batožinovým priestorom aj pod prednou kapotou. Tzv. frunk (predný kufor) nového CLA má poriadny objem až 101 litrov.


Nemali by ste prehliadnuť:


2026 Mercedes-Benz CLA: Interiér a infotainment

Palubnej doske dominuje obrazovka MBUX Superscreen, ktorá sa rozprestiera po celej šírke interiéru. Digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 10,25″ a centrálny displej infotainmentu s uhlopriečkou 14 palcov na želanie aj samostatná 14-palcová obrazovka pre spolujazdca. Ak oželiete displej pred spolujazdcom, namiesto neho dostanete efektný čierny panel s podsvietenými hviezdičkami. Tým bolo vybavené aj nami testované vozidlo.

test interior Mercedes-Benz CLA 250+ EQ AMG Line mbux mbos
Interiér Mercedes-Benz CLA 250+ EQ AMG Line | Zdroj: Tomáš Meňuš

Nové CLA je prvým vozidlom s novým operačným systémom MB.OS z in-house developmentu Mercedes-Benz, ktorý bude počas najbližších rokov dostávať pravidelné aktualizácie. Infotainment MBUX štvrtej generácie kombinuje umelú inteligenciu od Microsoftu a Googlu, čím ponúka majiteľom vozidiel ešte kvalitnejší digitálny zážitok.

Virtuálny asistent s funkciami umelej inteligencie dokáže viesť komplexné konverzácie, rozpoznať emócie a ponúknuť personalizované odpovede. Oproti predchádzajúcej verzii sa jeho funkčnosť zásadne zlepšila, no ako sme si vyskúšali, stále nedokáže nadviazať konverzáciu s výmenou niekoľkých odpovedí – vždy pracuje len s vašim aktuálnym hlasovým vstupom.

mercedes-benz cla 3D navigation google maps
Nové zobrazenie 3D navigácie niekedy vidí aj seba v odraze

Navigačný systém je postavený na platforme Google Maps a prináša presné plánovanie trás s inteligentným výpočtom zastávok na nabíjanie. Okrem toho prináša aj nové možnosti zobrazenia situácie pred vozidlom – môžete tak presne vidieť to, čo vidí vozidlo. Niekedy však aj svoj odraz v skle vyhodnotí ako auto pred sebou.

Všetky verzie CLA sa štandardne dodávajú s panoramatickou strechou, časom pribudne aj variant s elektrochromatickým zatemňovaním. Táto pevná sklenená strecha nemá stredovú výstuhu a plynulo sa rozširuje od rámu čelného skla smerom dozadu. V porovnaní s predchodcom prispieva aj k väčšiemu priestoru nad hlavou v oboch radoch sedadiel.

Technické údaje

Nová generácia CLA bude dostupná ako plne elektrický model, no podľa zverejnených informácií by mali byť onedlho dostupné aj hybridné varianty so 48-voltovou technológiou. Tie budú vybavené 1,5-litrovým benzínovým štvorvalcom a akumulátorom s kapacitou 1,3 kWh.

Pozrime sa však na elektrické verzie:

bev mercedes-benz cla electric 250+ 350 4MATIC eq
Technické údaje Mercedes-Benz CLA EQ

Spočiatku budú v ponuke dve čisto elektrické verzie, základ aktuálne predstavuje Mercedes-Benz CLA 250+ s pohonom zadnej nápravy. Obe verzie pracujú s NMC baterkou s využiteľnou kapacitou 85 kWh. Výkonnejšia verzia s pohonom 4×4 (Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC) pridáva predný elektromotor.

Elektromobil Mercedes-Benz CLA EQ 2025: Dojazd a nabíjanie

Elektrická verzia Mercedes-Benz CLA 250+ ponúka dojazd až 792 km (WLTP). Vďaka 800voltovej elektrickej architektúre sa batéria dokáže nabiť na takmer 50 % kapacity už za 10 minút a nabíjanie z 10 na 80 % SoC má trvať 22 minút. Maximálny nabíjací výkon je na špičkovej úrovni 320 kW, čo je najvyššia hodnota spomedzi všetkých elektromobilov značky Mercedes-Benz.

mercedes-benz cla eq charging speed kw battery kwh time
Nabíjací port sa nachádza v pravom zadnom blatníku

Popri tom má byť k dispozícii aj alternatíva. Budúci základný variant ponúkne batériu s chemickým zložením z lítia, fosfátu a železa (LFP / LiFePo) a kapacitou 58 kWh. Vozidlo ale má byť v budúcnosti dostupné aj vo vrcholnej verzii výkonom až do 536 koní. Maximálna rýchlosť modelu s výkonom 536 k bude údajne 240 km/h.

Noviniek na zvýšenie účinnosti je neúrekom – napríklad nové tepelné čerpadlo vzduch-vzduch (odpadajú straty pri výmene tepla cez vodu), alebo nový systém bŕzd. Na rozdiel od väčšieho EQS, kde sa vždy po dotyku brzdového pedálu najprv dotknú platničky brzdových kotúčov; v prípade CLA sa hydraulické brzdy aktivujú až pri potrebe ich účinku – dovtedy vozidlo brzdí výhradne cez elektromotor v režime generátora – teda rekuperáciou.

mercedes-benz cla platform battery electric motor
Platforma Mercedes-Benz CLA | Zdroj: Tomáš Meňuš

Svoj podiel na vysokej efektivite pri diaľničných tempách má aj dvojstupňová prevodovka. Radenie prevodov vôbec necítiť, a preto sme ani nevedeli kedy vozidlo radí. Ucítiť ho môžete akurát pri výraznejšej akcelerácii, s pedálom na podlahe sa „dvojka“ zaradí okolo 110 až 120 km/h. Naopak v úspornom režime pri „ľahkej nohe“ CLA preraďuje na druhý prevodový stupeň už okolo 60 km/h. Dvojstupňová prevodovka je v tejto triede novinkou, no poznáme ju už dlhšie napríklad z Porsche Taycan, či sesterského Audi e-tron GT.

Elektromobil Mercedes-Benz CLA EQ 2025: Spotreba a dojazd po diaľnici

Jedným z najpodstatnejších aspektov novinky je dojazd, a teda aj spotreba. Tú sme vyskúšali v dvoch režimoch. Hoci nešlo o domáce podmienky, nástrel výslednej spotreby môže niečo napovedať.

Mercedes-Benz CLA 250+ EQ AMG Line 2025 test copenhagen consumption range highway kwh 100 km
Spotreba a dojazd Mercedes-Benz CLA 250+ EQ AMG Line | Zdroj: Tomáš Meňuš

Testovacie podmienky boli takmer ideálne, vonkajšia teplota sa pohybovala okolo 20 stupňov Celzia. Konfigurácia bez AMG Line paketu a so 17-palcovými kolesami by dosiahla ešte o kúsok lepšie hodnoty, no aj tieto sú viac než sľubné.

Stokilometrová trasa s kombináciou mesta a okresiek (v Dánsku je na okreskách maximálna povolená rýchlosť 80 km/h, väčšinou sme však išli 50 alebo 60 km/h) vyšla na 11,4 kWh / 100 km, čo by znamenalo teoretický dojazd 746 kilometrov.

Na diaľničnom úseku s priemernou rýchlosťou 117 km/h (teda viac, než obvykle dosahujeme na našich diaľniciach) vyšla spotreba EV Mercedes-Benz CLA na 13,3 kWh / 100 km, čo je unikátny výsledok. Teoretický dojazd po diaľnici je teda na úrovni 639 kilometrov aj pre energeticky trošku náročnejšiu konfiguráciu vozidla.

Elektrický Mercedes-Benz CLA: Cena a dostupnosť na Slovensku

Slovenská cena elektromobilu Mercedes-Benz CLA bola zverejnená koncom apríla, prvé vozidlá by sa na slovenských cestách mali objaviť začiatkom leta. Cena za nový model Mercedes-Benz CLA 250+ EQ s najdlhším dojazdom skoro 800 km na úrovni 55 719 eur s DPH. Výkonnejšia verzia s pohonom 4×4, Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC EQ stojí od 60 560 eur.

bmw i4
Súčasné BMW i4 2025 | Zdroj: Redakcia

Mohol by potenciálne konkurovať Tesle Model 3 alebo BMW i4, to však aktuálne štartuje tesne nad hranicou 60 000 eur.

Náš tip
Redakčný test spotreby 40 elektromobilov – ktorý má najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
17. júla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+