Robinson je jednou z najuznávanejších značiek vo svete helikoptér. Spoločnosť, ktorá ich vyrába už takmer pol storočia, dnes ponúka rôzne modely, z ktorých každý je prispôsobený špecifickým potrebám. Jedným z modelov je aj R66. Tento päťmiestny vrtuľník, odvodený od modelu R44, sa používa v civilných aj policajných úlohách a od svojho uvedenia na trh (v roku 2007) sa predalo približne 1 500 kusov, informuje autoevolution.
R66 je bežne poháňaný turbo motorom Rolls-Royce RR300, ktorý mu umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 130 mph (200 km/h) a dolet 400 míľ (650 km). Avšak teraz sa blíži zmena, ktorá by mohla znamenať prechod na elektrický pohon, ktorý dokáže byť vo veľa prípadoch efektívnejší a o dosť ľahší na prevádzku.
Má tento projekt budúcnosť?
Spoločnosť Robinson tento týždeň oznámila novú spoluprácu s americkou firmou magniX, ktorá sa špecializuje na riešenia elektrickej mobility. Spolu vytvoria elektrický prototyp na báze R66. magniX je spoločnosť, ktorá sa už podieľala na projektoch, akým je aj NASA Electric Powertrain Flight Demonstration, kde hybridný elektrický pohon bol použitý v lietadle De Havilland Dash 7.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Solárne auto malo priniesť revolúciu. Teraz si ho môžete kúpiť za menej ako 1 000 €
- Test BMW iX xDrive45 Facelift: Podstatne dlhší dojazd aj veľa vylepšení, na jedno sa ale zabudlo
- Kráča po tenkom ľade? Volkswagen chce od majiteľov ID.3 príplatok za plný výkon
Pre projekt R66 však magniX prejde na plne elektrický pohon a použije motory HeliStorm a batérie Samson. Motory HeliStorm, predstavené v marci, sú ľahšie ako bežné turbínové motory, s rozsahom otáčok 6 000 – 7 000 rpm a škálovateľným výkonom. Batérie Samson sú na druhú stranu navrhnuté špeciálne pre letectvo, majú energetickú hustotu 300 Wh/kg, integrovanú elektroniku a distribučný systém, pričom sú modulárne a vymeniteľné.
Prvý let elektrického R66 sa plánuje na koniec budúceho roka. Tento projekt nie je prvýkrát, čo Robinson a magniX spolupracujú. Už v roku 2022 úspešne vzlietol elektrický R44, a v marci 2025 prišiel ďalší R44 s vodíkovým elektrickým pohonom, čo zvyšuje pravdepodobnosť úspechu tohto celého projektu.