MojElektromobil

Výrobcovia elektrických áut sú dnes prakticky závislí na využívaní kobaltu, ktorého ťažba je náročná, drahá a má aj svoje tienisté stránky na poli etiky i ľudských práv. Preto sa batériové články bez kobaltu a celé pozadie okolo nich v ostatnej dobe stali tak horúcou témou.

Pravidelne sa stretávame s informáciami o výskume a vývoji nových batérií, ktoré by sa obišli bez kobaltu, no pritom by si zachovali vlastnosti, na ktoré si výrobcovia elektromobilov zvykli. A hoci by sa automobilky chceli od kobaltu odpútať, cesta je to pomerne komplikovaná a tŕnistá.

Viaceré projekty

V tejto oblasti sa aktívne angažuje napríklad Tesla. Tá len nedávno oznámila, že v spolupráci s čínskym CATL predstaví lacné batérie so zárukou až 1 milión míľ, a to bez použitia kobaltu. Podľa všetkého by malo ísť o lítium-železo-fosfátové batérie LFP, pri ktorých je problémom ich nízka hustota energie, no na druhej strane majú vysokú výkonovú hustotu a môžu sa nabíjať z 0 na 80% za menej ako 20 minút.

Zaujímavé je to aj z pohľadu výrobnej ceny. Batérie LFP/LFMP od spoločnosti CATL neobsahujúce kobalt sa totiž majú vyrábať s cenou nižšou ako 60 € za kWh. Tesla však nie je osamotenou lastovičkou. Len krátko po správe o spolupráci s CATL sa do obehu dostala ďalšia zaujímavá správa. Vynoril sa statný konkurent. Čínska firma SVolt vraj Teslu nielenže predbehne, no dokonca ponúkne batérie bez kobaltu s lepšími vlastnosťami.

A to je len zlomok zo všetkých informácií, ktoré sa pravidelne objavujú. O vynikajúcich batériách bez kobaltu počúvame z každej strany. Pomaly to vyzerá tak, že do tejto technológie fušuje snáď každá väčšia firma, no a potom sú tu samozrejme aj vedeckí pracovníci.

Univerzitný výskum

Aj tento týždeň sa dozvedáme o ďalšom prevratnom vedeckom úspechu. Portál InsideEVs informuje, že vedci z „Cockrellovej školy inžinierstva“ spadajúcej pod Texaskú univerzitu vyvinuli novú batériu bez kobaltu. Dosiahnuť to mali jedinečnou kombináciou niklu, mangánu a hliníka, čím získali rovnomernejšiu distribúciu iónov na katódach.

V konečnom dôsledku tak mali vyvinúť batériu bez kobaltu, ktorá netrpí problémom s nízkym počtom nabíjacích cyklov či pomalým nabíjaním. Nová technológia má byť dokonca lacnejšia než to, čo sa používa dnes. Proces, ktorý stojí v pozadí prevratného pokroku má byť škáľovateľný a výskumníci z tímu dokonca založili vlastný startup TexPower, aby technológiu čo najskôr dostali na trh. Ak sú tieto informácie skutočne správne, tak už čoskoro by sme o tom mali počuť viac.

Náš tip
Prírodná protónová batéria sa nabije za pár sekúnd, zvládne aj nízke teploty
29. júla 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+