MojElektromobil

Batérie bez kontroverzného kobaltu, s vyššou energetickou hustotou, prelomovou cenou a so zárukou na 1,2 milióna kilometrov. Toto ponúkne čínska firma SVolt už budúci rok.

Tesla prednedávnom oznámila, že predstaví v spolupráci s čínskym CATL lacné batérie so zárukou až 1 milión míľ (1 609 000 km). Odborníci sa zhodli, že to bude batéria s lítium-železo-fosfátovým zložením (LFP). Mala ju využiť na výrobu základnej verzie Modelu 3 v čínskej fabrike pri Šanghaji.

SVolt LFP batéria
Predstavenie SVolt batérie pre elektromobily (Foto: YouTube SVolt)

SVolt je startup financovaný čínskym Great Wall Motor Company a aktuálne divíziou spoločnosti Honeycomb Energy Technology. Výrobu bezkobaltovej batérie oznámili už v roku 2019. Serióznosť táto spoločnosť získala, keď si u nej (bližšie nešpecifikovaná) európska automobilka objnednala až 7 GWh takýchto batérií.

Svolt tvrdí, že batéria vydrží 1,2 milióna kilometrov nájazdu, na ktoré poskytne záruku, resp. 15 rokov jej používania vo vozidle. Jedným z komponentov batérie má byť monokryštálová katóda.

Bezpečnejšia batéria s vyššou hustotou

Podľa šéfa SVolt je práve tento komponent zárukou 10x dlhšej odolnosti v porovnaní s NMC (nikel-mangán-kobalt) alebo NMA (nikel-mangán-hliník) batériami. Monokryštál má silnejšiu štruktúru častíc a má tak aj vyššiu bezpečnosť pri poškodení.

V prezentácii prezident Svoltu hovorí o ďalších vylepšeniach batérie, vďaka ktorým máo 40% vyššiu energetickú hustotu ako jej LPF ekvivalent (pravdepodobne vyvíjaná Teslou).

Protipožiarny test batérií SVolt
Požiarny test batérií SVolt pri 150°Cpo dobu 30 min. (Foto: SVolt)

Vrstvy namiesto valčekových článkov

Čínsky startup používa navrstvený oxid lítia, mangánu a niklu. Neroluje ho do valčekov, ako klasické batériové články typu 18650 alebo 2170, ale prekladá tento materiál a vrství ho do batériových modulov. Len tento krok prináša 5% zvýšenie energetickej hustoty oproti valčekovým článkom a 10% zvýšenie odolnosti.

Toto usporiadanie materiálu zároveň zabezpečuje 80% hmotnosti valčekových ekvivalentov a zlepšuje termálny manažment. Ten zabezpečujú spodná a vrchná vrstva batérie.

880 km dojazdu

Podľa šéfa spoločnosti je tento systém o 40% efektívnejší ako tradičné systémy riadenia tepla a batéria len tak ľahko nezhorí. Fabrika, kde sa budú batérie vyrábať, má prísne kontroly znečistenia.

V predaji budú dve kapacity batérie s prekvapivými parametrami. Najmenšia (115 Ah alebo 46 kWh) bude mať energetickú hustotu 245 Wh/kg a sľubuje dojazd až 600 km (NEDC). Automobilkám bude k dispozícii v júni 2021.

Väčšia varianta batérie s kapacitou 226 Ah (90,4 kWh) a sľubuje dojazd svojho prvého elektromobilu dnes nepredstaviteľných 880 km. K dispozícii bude v druhej polovici 2021. Má však nižšiu emergetickú hustotu na úrovni 240 Wh/kg.

Túto batériu dostane “prémiový model spoločnosti Great Wall”. Pravdepodobne pôjde o model Wey P8 s elektrickým pohonom. Pre porovnanie, Model 3 od Tesly má emergetickú hustotu batérie 160 Wh/kg a je v súčasnosti považovaná za najvyspelejšiu batériu.

Great Wall Wey P8 plug-in hybrid
Great Wall Wey P8 plug-in hybrid (Foto: Great Wall Motor)

 

26. mája 2020
Zdroj: InsideEVs, InsideEVs

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+