MojElektromobil

Sandy Munro je poradca svetových priemyselných výrobcov a automobiliek a expert na reverzné inžinierstvo. Z demontážou elektromobilov Tesly začal už pri Modele 3. Tentokrát demontuje nový Model Y a za konštruktívnu kritiku si zaslúžil pochvalu aj od Elona Muska.

Sandy začína aktiváciou výbuchu bočného airbagu Modelu Y v ochrannej maske a bezpečnej vzdialenosti. Vybuchnutý airbag je pevný a jeho úlohou je udržať telo pasažiera pri nehode vnútri vozidla.

Vybuchnutý airbag Tesly Model Y
Vybuchnutý airbag Tesly Model Y (Foto: Sandy Munro)

Munro rozobral vysokonapäťovú batériu Long Range Modelu Y s využiteľnou kapacitou 74 kWh. Tá ma elektromobilu zabezpečiť dojazd 505 km (WLTP). Batéria má kovový obal, ktorý je zalepený podľa Sandyho veľkým množstvom uretánového alebo butylového lepidla a niekoľkými skrutkami, ktoré držia modul skutočne silno. Následne tu vidíme modul s elektronikou batérie, ktorý je podľa Sandyho namontovaný dosť zložito.

Elektronika batérie Tesly Model Y
Elektronika batérie Tesly Model Y (Foto: Sandy Munro)

Akumulátor vyzerá veľmi podobne, alebo až totožne s Modelom 3, no je opäť o čosi efektívnejší a lacnejší na výrobu. Pod obalom akumulátora sa nachádzajú 4 batériové moduly a v nich celkovo 4416 článkov typu 2170 zapojené do sérií. Prepojenia batériových modulov tu tiež totožné s Modelom 3.

Batéria Tesly Model Y (Foto: Sandy Munro)
Batéria Tesly Model Y (Foto: Sandy Munro)

Tesla v Modeli Y šetrila na počte skrutiek niektorých komponentov – napríklad tie, ktoré držia batériu v kovovom obale. V 10 otvoroch na jednej strane sa nachádza dokopy iba 8 skrutiek. Je dôležité zdôrazniť, že tieto úsporné opatrenia žiadnym spôsobom neznižujú odolnosť alebo bezpečnosť batérie, no o kúsok znižujú náklady na výrobu. Tieto úsporné opatrenia boli vypočítané na základe analýzy finálnych komponentov alebo pri crash teste.

Menší počet skrutiek na batérii Modelu Y
Menší počet skrutiek na batérii Modelu Y (Foto: Sandy Munro)

Na každom zo 4 modulov sa v Modeli 3 nachádzalo 5 senzorov, v Modeli Y sú len dva. To znamená zefektívnenie výroby tohto komponentu. Tesla pri niektorých komponentoch batérie prešla z mechanického opracovávania na odliatky, čo je pozitívne z inžinierskeho hľadiska.

Štyri batériové moduly sú namontované k obalu vďaka skrutkám s vnútorným aj vonkajším závitom. Podľa Sandyho ide o skrutky používané v obrábacích strojoch a leteckom priemysle.

Sandy bude v demontáži pokračovať viac do hĺbky. Ak chcete vidieť demontáž, analýzu a odporúčania na zlepšenie ďalších komponentov Modelu Y, Sandy na svojom YouTube kanáli zverejnil už 30 videí.

30. apríla 2020
Zdroj: Sandy Munro

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+