Elektrifikácia neobchádza ani nákladné vozidlá či autobusy. Dôkazom toho je elektrická verzia gigantického „nákladiaka“ Komatsu HD605-7 „Dumper“. Postarali sa o ňu dve švajčiarske spoločnosti, ktoré jej dali do vienka, okrem iného, batériu s neuveriteľnou kapacitou 700 kWh.
Úspora paliva a emisií aj vďaka 4,5 tonovej batérii
Klasická naftová verzia „Dumpera“ spotrebuje v závislosti od jeho použitia 50 000 až 100 000 litrov nafty za rok a vyprodukuje 131 až 262 ton emisií CO2. Spoločnosť Lithium Storage GmbH v spolupráci so spoločnosťou Kuhn Schweiz AG rozobrali nákladný automobil Komatsu HD605-7 a vymenili jeho naftovú pohonnú jednotku za synchrónny elektromotor s výkonom 590 kW (800 k) a krútiacim momentom až 9 500 Nm, ktorý doplnili o 4,5 tony vážiacu batériu.
Pôvodné plány naznačovali inštalovanie Li-Ion batériových článkov s kapacitou asi 600 kWh. Nakoniec sa podarilo do tela vozidla dostať 1440 NMC článkov so s celkovou kapacitou 700 kWh. Podobnou kapacitou batérie sa môžu pochváliť len niektoré elektrické autobusy. Napríklad 18-metrový model BYD s kapacitou batérie 547 kWh.
Za deň zrekuperuje až 800 kWh el. energie
Zaujímavosťou zo sveta nákladných automobilov je, že sú používané často pri preprave rudy do kopca a z kopca. Kým naftové agregáty spaľujú palivo aj cestou z kopca, elektrický pohon pritom naopak energiu vyrába a ukladá do batérie, a to vďaka regeneratívnemu brzdeniu – rekuperácii. Prototyp elektrického nákladného auta bude použitý v lome, ktorý prevádzkuje spoločnosť Ciments Vigier SA na svahoch Chasseral vo Švajčiarsku.
Švajčiarske federálne laboratóriá (EMPA) tvrdia, že vozidlo bude schopné vďaka rekuperácii získať až 40 kWh energie. Túto cestu v rámci lomu robí vozidlo približne 20-krát denne, čo by znamenalo zisk približne 800 kWh energie len touto technológiou. Investícia na úpravu jedného nákladného vozidla činí približne 1 milión dolárov. Ak bude prototyp úspešný, spoločnosť Ciments Vigier SA plánuje vyrobiť ďalších 8 vozidiel.
Zdroj: electrek.co