MojElektromobil

Nákladné vozidlá s dizajnom podobným elektrickému ťahaču Tesla Semi budú v Európe čoskoro normou. Poslanci Európskeho parlamentu odhlasovali zákon, ktorý bude vyžadovať, aby výrobcovia vyrábali aerodynamickejšie a energeticky efektívnejšie vozidlá. Prijatím týchto zmien bude odvetvie diaľkovej nákladnej dopravy v Európe produkovať menej oxidu uhličitého, spotrebovávať menej paliva a dokonca zachraňovať viac životov.

Podľa nových pravidiel budú môcť výrobcovia nákladných vozidiel predĺžiť konštrukciu kabín svojich ťahačov až o 80-90 cm za predpokladu, že sa využije viac priestoru pre lepší výhľad vodiča.

Tento krok bude pravdepodobne viesť k tomu, že nákladné vozidlá novej generácie v Európe budú vyzerať veľmi podobne ako elektrický ťahač Tesla Semi, ktorá je vybavená veľkým a šikmým oblúkovým čelným sklom, ktoré vodičom poskytuje panoramatický výhľad na cestu a okolie vozidla.

Budú bezpečnejšie

Očakáva sa, šikmé panoramatické čelné sklá by mohli odvrátiť vysoký počet kolízií s chodcami a cyklistami. Chodci zasiahnutí bežnými ťahačmi s plochým predkom sa po náraze ľahko dostanú pod kolesá ťahača. Toto riziko sa výrazne znižuje u vozidiel so šikmým čelným sklom.

Znížia emisia aj počet obetí

Európska federácia pre dopravu a životné prostredie (European Federation for Transport and Environment) hovorí, že Európa má približne 4 000 smrteľných nehôd ročne súvisiacich s nákladnými vozidlami. Z tohto počtu približne 1 000 obetí tvoria cyklisti a chodci. James Nix, riaditeľ pre dopravu v tejto inštitúcií poznamenal, že nový zákon je víťazstvom tak pre nákladnú dopravu, ako aj pre verejnosť. „Kamióny budúcnosti budú aerodynamickejšie, znížia náklady za palivo a emisie. Budú  tiež bezpečnejšie vďaka lepšiemu výhľadu vodičov.

Ušetria náklady na palivo

Očakáva sa, že prechodom na aerodynamickejšie karosérie znížia aj emisie uhlíka v priemysle o 7-10%. Odhaduje sa tiež zníženie nákladov na palivo v bežných ťahačoch až o 5% a  v ťahačoch vybavených vyspelejšími motormi až o 10%.

Aerodynamické nákladné ťahače sa začnú vyrábať pravdepodobne v septembri 2020, čo sa stretlo s pomerne chladnou reakciou Európskej asociácie výrobcov automobilov. Ešte pred schválením v Európskom parlamente sa výrobcovia vyjadrili skepticky a uviedli, že takéto ťahače pravdepodobne nebudú pripravené na výrobu do roku 2020.

Tento krok Európskeho parlamentu však vytvára veľký trh pre výrobcov elektrických ťahačov ako je Tesla, ktorej model Semi už teraž zodpovedá dizajnu podľa tohto nového zákona. Na meniacom sa trhu nákladnej dopravy v Európe môže zamiešať karty aj ďalší výrobca Nikola so svojimi modelmi Nikola One a Nikola Two.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

19. apríla 2019
Zdroj: Teslarati

+