MojElektromobil

Nabíjanie elektromobilov je veľkou témou. Neustále sa hovorí o tom klasickom káblovom, no na svete už máme aj technológie bezdrôtového nabíjania. Tie síce ešte nie sú komerčne dostupné, no rôzne testy ukazujú, kam by sme sa v tomto smere mohli v blízkej budúcnosti posunúť. Najnovšia iniciatíva, respektíve testovacia prevádzka, sa odohrá vo Francúzsku. Na tému upozornil portál Electrive.

Špičkový výkon až 300 kW

Konzorcium vedené francúzskou diaľničnou spoločnosťou Autoroutest plánuje testovať indukčné nabíjanie elektromobilov počas jazdy na úseku diaľnice A10 neďaleko Paríža. Začiatkom tohto roka už začala aj inštalácia cievok do povrchu vozovky, pričom prenášať budú špičkový výkon 300 kW, respektíve trvalý výkon 200 kW.

Nemali by ste prehliadnuť:

Testovacia časť sa nachádza neďaleko mesta Angervilliers a je dlhá približne 1,5 kilometra. Využitý bol systém od izraelskej spoločnosti Electreon, ktorá sa špecializuje práve na indukčné nabíjacie systémy. Tento systém „novej generácie“ má výrazne vyššiu prenosovú kapacitu, ale aj funkcie ako monitorovanie v reálnom čase a podobne.

„Tri laboratóriá z Univerzity Gustava Eiffela vykonali testovacie kampane na mieste v reálnych podmienkach. Ich počiatočná analýza zozbieraných údajov je už teraz sľubná. Nainštalovaný indukčný systém dokáže bezpečne dodávať špičkový výkon nad 300 kW a priemerný výkon nad 200 kW za optimálnych ustálených podmienok,“ uvádza sprievodné vyhlásenie.

Testovanie na viacerých typoch vozidiel

Na prvotné testovanie nabíjania bolo použité jedno nákladné auto, dodávka, osobné auto aj autobus. Všetky mali nainštalované prijímacie cievky, ktoré im umožnili priame testovanie indukčného nabíjania rôznych typov vozidiel. Zdroj uvádza, že výsledky sú zatiaľ pozitívne a potvrdzujú zistenia predchádzajúcich štúdií.

Electreon indukcne nabijanie
Zdroj: Electreon

Ak sa takéto riešenie dostane aj do reálnej praxe, nabíjanie elektromobilov priamo počas jazdy by bolo skvelým spôsobom, ako predĺžiť ich dojazd. No a pokiaľ by bol nabíjací výkon dostatočný, teoreticky by autu nemusela dôjsť energia nikdy.

Podobný projekt momentálne prebieha aj v Nemecku na diaľnici A6 v Hornom Falcku. Momentálne je vo fáze prípravy testovacej trate, ktorej dĺžka má byť necelý kilometer. Aj v tomto prípade je technologickým partnerom spoločnosť Electreon.

Náš tip
Tento revolučný elektromotor má výkon 750 kW, no váži len 12,7 kilogramu

 

28. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+