MojElektromobil

Svet pomaly prechádza na čistejšie formy dopravy a spaľovacích vozidiel sa predáva čoraz menej. Situácia v rôznych krajinách je samozrejme rôznorodá, no väčšinou platí, že tie vyspelejšie sú v tomto smere ďalej. Najnovšie debaty momentálne prebiehajú v najľudnatejšej krajine sveta, v Indii. Na tému upozornil portál Hindustantimes.

Podpora elektromobility ako nikdy predtým

Najvyšší indický súd naznačil, že krajina by mohla zvážiť odvážny krok – zákaz luxusných benzínových a naftových vozidiel. Podľa súdu by práve táto skupina mohla byť prvým testovacím poľom, kde by sa prechod na elektromobilitu dal urobiť rýchlo, efektívne a bez sociálnych otrasov.

„Na trhu už máme veľké a komfortné elektrické autá, ktoré sa môžu stať plnohodnotnou náhradou za dnešné spaľovacie či naftové autá. Zákaz by nezasiahol bežných ľudí, pretože luxusné vozidlá vlastní len malá časť obyvateľstva, prevažne VIP osoby či veľké korporácie.“

Senát sudcov Surya Kanta a Joymalya Bagchi

Indická vláda už roky hovorí o podpore elektromobility. Existujú plány ako National Electric Mobility Mission Plan či rámec Zero Emission Vehicles, ktoré sľubujú dotácie, daňové úľavy, elektrifikáciu štátnych vozidiel či rozsiahlu sieť nabíjacích staníc. Realita je ale trochu iná a podľa kritikov výrazne zaostáva za očakávaniami.

Nemali by ste prehliadnuť:

Vláda údajne nekoná dostatočne rýchlo, čím, ohrozuje občanova a ignoruje rastúci problém znečistenia ovzdušia. Niektorí dokonca hovoria, že v mestách „vzniká sieť virtuálnych plynových komôr.“

Samotná realizácia nie je vôbec jednoduchá

India je obrovská krajina a problematika elektromobility sa týka trinástich ministerstiev. Realizácia zmien si vyžaduje koordináciu, čas a pozornosť. Súd ale naznačil, že trpezlivosť sa míňa. Politiky boli schválené už pred vyše desiatimi rokmi, revidovanie prebehlo pred piatimi rokmi. Viditeľný pokrok je ale veľmi slabý. Podľa súdu je nevyhnutné začať aspoň pilotné projekty vo veľkých metropolách.

Test Xpeng G6 AWD Performance

Problémom v krajine je údajne aj nízky počet verených nabíjacích staníc. To by však mohlo byť vyriešené umiestnením nabíjačiek na existujúce čerpacie stanice, autobusové terminály či iné verejné dopravné uzly. Rozhodnutie odstrániť z trhu luxusné spaľovacie autá by mohlo mať výrazný presah. Ak by práve VIP osoby, vysokí predstavitelia a veľké firmy prešli na elektromobily ako prví, vytvorilo by to tlak na trh, znížilo ceny a dodalo dôveru celému odvetviu.

Náš tip
Z druhého najpredávanejšieho modelu urobili elektromobil. Toyota C-HR+ narástla do všetkých smerov
1. decembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+