Svet pomaly prechádza na čistejšie formy dopravy a spaľovacích vozidiel sa predáva čoraz menej. Situácia v rôznych krajinách je samozrejme rôznorodá, no väčšinou platí, že tie vyspelejšie sú v tomto smere ďalej. Najnovšie debaty momentálne prebiehajú v najľudnatejšej krajine sveta, v Indii. Na tému upozornil portál Hindustantimes.
Podpora elektromobility ako nikdy predtým
Najvyšší indický súd naznačil, že krajina by mohla zvážiť odvážny krok – zákaz luxusných benzínových a naftových vozidiel. Podľa súdu by práve táto skupina mohla byť prvým testovacím poľom, kde by sa prechod na elektromobilitu dal urobiť rýchlo, efektívne a bez sociálnych otrasov.
„Na trhu už máme veľké a komfortné elektrické autá, ktoré sa môžu stať plnohodnotnou náhradou za dnešné spaľovacie či naftové autá. Zákaz by nezasiahol bežných ľudí, pretože luxusné vozidlá vlastní len malá časť obyvateľstva, prevažne VIP osoby či veľké korporácie.“
Senát sudcov Surya Kanta a Joymalya Bagchi
Indická vláda už roky hovorí o podpore elektromobility. Existujú plány ako National Electric Mobility Mission Plan či rámec Zero Emission Vehicles, ktoré sľubujú dotácie, daňové úľavy, elektrifikáciu štátnych vozidiel či rozsiahlu sieť nabíjacích staníc. Realita je ale trochu iná a podľa kritikov výrazne zaostáva za očakávaniami.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- V Európe chce vyrábať elektromobily ďalšia čínska automobilka. Kde vznikne nová továreň?
- Odzvonilo dieselovým autám v Európe? V predajoch ich predbehli už aj plug-in hybridy
- Veľký prieskum: Spokojnosť s elektromobilmi je vysoká, dôležitá je reputácia značky a problémy sú najmä s dezinformáciami
![]()
Vláda údajne nekoná dostatočne rýchlo, čím, ohrozuje občanova a ignoruje rastúci problém znečistenia ovzdušia. Niektorí dokonca hovoria, že v mestách „vzniká sieť virtuálnych plynových komôr.“
Samotná realizácia nie je vôbec jednoduchá
India je obrovská krajina a problematika elektromobility sa týka trinástich ministerstiev. Realizácia zmien si vyžaduje koordináciu, čas a pozornosť. Súd ale naznačil, že trpezlivosť sa míňa. Politiky boli schválené už pred vyše desiatimi rokmi, revidovanie prebehlo pred piatimi rokmi. Viditeľný pokrok je ale veľmi slabý. Podľa súdu je nevyhnutné začať aspoň pilotné projekty vo veľkých metropolách.
Problémom v krajine je údajne aj nízky počet verených nabíjacích staníc. To by však mohlo byť vyriešené umiestnením nabíjačiek na existujúce čerpacie stanice, autobusové terminály či iné verejné dopravné uzly. Rozhodnutie odstrániť z trhu luxusné spaľovacie autá by mohlo mať výrazný presah. Ak by práve VIP osoby, vysokí predstavitelia a veľké firmy prešli na elektromobily ako prví, vytvorilo by to tlak na trh, znížilo ceny a dodalo dôveru celému odvetviu.





