MojElektromobil

Práve nákladná doprava by mohla byť ideálna pre širší rozmach vodíkových elektromobilov, keďže v osobnej doprave zatiaľ všetky pokusy stroskotávajú na problémoch s nedostatočnou sieťou plniacich staníc. Hyundai patrí medzi najväčších priekopníkov tohto pohonu a na veľtrhu Advanced Clean Transportation Expo 2025 v kalifornskom Anaheime predstavil nové nákladné vozidlo. Konkrétne ide o Hyundai XCIENT Fuel Cell s hmotnosťou viac ako 15 ton.

Určený do podmienok v Severnej Amerike

Toto vozidlo je primárne určené pre severoamerický trh, kde chce automobilka využiť rozsiahle know-how a silné zázemie. Patrí tu medzi lídrov na trhu.

„Budúcnosť čistej logistiky vytvárame inovatívnymi riešeniami, ktorých prioritou je bezpečnosť spoločne s hospodárnosťou a udržateľnosťou. Využívaním najmodernejších technológií, akými sú vyspelé asistenčné systémy ADAS, a nadväzovaním strategických partnerstiev zameraných na zlepšovanie prevádzky a infraštruktúry, posilňujeme našich fleetových partnerov tak, aby sa dokázali ešte lepšie vyrovnávať s rýchlymi zmenami a mohli stáť na čele prechodu na udržateľnejšiu budúcnosť.“

Ken Ramirez, výkonný viceprezident divízie úžitkových vozidiel spoločnosti Hyundai Motor Company

Ide o celosvetovo prvé veľkosériovo vyrábané ťažké nákladné vozidlo s vodíkovým pohonom, pričom navrhnuté bolo špeciálne pre spomínaný severoamerický trh. Samotný rad vozidiel XCIENT Fuel Cell bol po prvýkrát uvedený už v roku 2020 a v súčasnosti tieto modely jazdia v 13 krajinách. Prvou z nich bolo Švajčiarsko, kde už flotila najazdila viac ako 13 miliónov kilometrov.

Nemali by ste prehliadnuť:

Najnovší model je vybavený vylepšeným systémom palivových článkov, pričom testovanie prebiehalo už od roku 2021 v rôznych podmienkach, ktoré boli orientované najmä na využitie v Severnej Amerike. Hlavné využitie nájde tento nákladiak v preprave na stredné vzdialenosti.

Hyundai XCIENT Fuell Cell a jeho základné parametre

Nákladiak obsahuje dva palivové články s výkonom 90 kW (spolu 180 kW), ktoré zaisťujú spoľahlivú výrobu elektrickej energie. Akumulátor má kapacitu 72 kWh a o výkon sa stará elektromotor s výkonom 350 kW a krútiacim momentom 2237 Nm. Za optimálnych podmienok dokáže Hyundai XCIENT Fuel Cell prejsť 724 kilometrov. Vodík je uložený v 10 nádržiach, pričom vozidlo ho pojme celkovo 68 kilogramov. Najvyššia prípustná hmotnosť súpravy je 37 ton.

Optimalizovaný bol aj dizajn kabíny, ktorý je teraz praktickejší a komfortnejší. Vodič má k dispozícii 12,3-palcový digitálny panel s prehľadom najdôležitejších informácií, na ktorý nadväzuje další 12,3″ dotykový displej infotainmentu. Vozidlo je vybavené komplexným súborom vyspelých asistenčných systémov ADAS, ktorý okrem iného obsahuje aj autonómne núdzové brzdenie, asistenta pre jazdu v pruhu, adaptívny tempomat, upozorňovanie na vozidlá v mŕtvom uhle, upozornenie na prekážky vpredu.

Konkurencia

Náš tip
Rusi húfne kupujú lacné čínske autá, sťažujú sa na ich kvalitu a aj cenu
6. mája 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+