V Európe sa rozbieha ambiciózna iniciatíva s názvom MACBETH (Multipoint megAwatt Charging for Battery Electric Truck Hubs), ktorú vedie Technické výskumné centrum vo Fínsku. Projekt potrvá do januára 2029 a do jeho realizácie sa zapája viacero partnerov z rôznych krajín. Hlavným cieľom je vyvinúť efektívne riešenia pre megawattové nabíjacie systémy (MCS) určené pre spoločné nabíjacie uzly. Informácie poskytol portál electrive.
Projekt MACBETH sprístupní megawattové nabíjanie pre nákladnú dopravu
Projekt počíta s dvoma veľkými demonštračnými prevádzkami, ktoré budú slúžiť ako skúšobné stanice pre nové technológie. Tieto hybridné nabíjacie stanice budú vybavené zariadením na nabíjanie ťažkých a stredne ťažkých úžitkových vozidiel, no zároveň budú dostupné aj pre bežné elektromobily. Ide o kľúčový krok k univerzálnemu využitiu technológie naprieč rôznymi segmentmi dopravy.

Jedným z technologických príspevkov bude aj robotické rameno od holandskej spoločnosti Rocsys, ktoré urýchli proces nabíjania tak, aby počas nabíjania vodiči nemuseli vystupovať z vozidla. Toto riešenie by malo zvýšiť komfort, bezpečnosť a prevádzkové problémy elektrickej dopravy. Ďalším partnerom je fínska spoločnosť Kempower, ktorá sa špecializuje na jednosmerné nabíjanie pre osobné aj nákladné elektromobily.
Mohlo by vás zaujímať:
- Renault 4 E-Tech na Slovensku: Toto sú jeho ceny
- Toyota to nevzdáva. Ohlásila spoluprácu s gigantami ako Xiaomi a Huawei
- Autonómne vozidlá Waymo sa stali obeťou demonštrácií v Los Angeles
Projekt MACBETH získal podporu Európskej komisie, ktorá prisľúbila financovanie vo výške 10 miliónov eur. Výsledkom by malo byť vytvorenie rozsiahlej nabíjacej siete pre elektrické nákladné vozidlá do roku 2030. Podľa slov projektanta sa tím inžinierov zameria na komplexný prístup k vývoju infraštruktúry. Bude skúmať nielen technickú stránku hardvéru a štandardov, ale aj reálne skúsenosti dopravcov pri prevádzke elektrických vozidiel.

Európa v tejto oblasti zaostáva za Čínou, kde spoločnosť BYD ohlásila plány na vybudovanie siete megawattových nabíjacích staníc, ktoré budú dostupné len pre osobné vozidlá. Shell pracuje na testovacom centre MCS v Hamburgu, ktoré má byť najvýkonnejším svojho druhu v Nemecku a poskytne nabíjací výkon až do piatich megawattov. Na vývoji megawattových riešení pracujú aj ďalšie spoločnosti, no MACBETH patrí medzi prvé veľké európske projekty, ktoré sa zameriavajú na kombinované využitie pre súkromný aj komerčný sektor.