Elektromobilom po Európe: Estónsko za víkend s Kia e-Niro 2020 (3 350 km) | BLOG

Pri kombinácií elektromobil a diaľkové trasy sa väčšine vybaví Tesla a jej sieť Superchargerov. Mnohí žijú v predstavách, že jazdiť s iným elektromobilom diaľkové trasy je trápenie. Preto sa chcem s vami podeliť o skúsenosti z víkendového výletu do Talinu a späť s bežným Kia e-Niro 2020 64 kWh.

Príprava a stratégia nabíjania

Celá cesta z východzieho Ionity pri Senci je dlhá 3 300 kilometrov a trvá takmer 40 hodín. Trasu sme s bratom vybrali narýchlo pred víkendom. Ak sme ju chceli prejsť do nedele, nebola iná možnosť ako ísť s autom nonstop a striedať sa za volantom. Plán bol dospávať na mieste spolujazdca alebo počas nabíjania.

Korona situácia nám mierne upravila trasu. Česká Republika bola pre Litvu a Estónsko na červenej mape. V aplikácií ABRP sme si pozerali, že nabíjanie s našim typom auta zaberie približne 10 hodín. Z toho vyšiel celkový odhad na 50 hodín. Zostávalo už len zvoliť si vhodný “energetický” mix – cena za nabíjanie verzus komfort (čas / rýchlosť nabíjania), kde a cez koho nabíjať.

Dá sa ísť na istotu napr. cez ZSE drive, alebo skúšať zadarmo s tým, že to nemusí vždy vyjsť. Okrem ZSE a Greenway sme mali čipy Plugsurfing, Chargemap, Elektromaps, Fortum, atď. ktoré sme si ešte pred koronou zaobstarali ako zálohu na Nordkapp do Škandinávie. Ale tie slúžia iba pre prípad núdze.

Zadarmo?

Len nedávno sme objavili stránku chargeprice.app, ktorá po zakliknutí filtrov “43kW a viac” a “voľné nabíjačky” zobrazí prehľadne iba tie, ktoré sú DC a bezplatné. Slovensko a Česká Republika zodpovedá prakticky realite. V Poľsku ukazovalo dokonca aj ultrarýchle UFC a Litva sa nemala tiež za čo hanbiť. Tesne pred odchodom sme sa rozhodli minimálne v Poľsku a Litve vytrápiť s bezplatnými nabíjačkami a zistiť ich funkčnosť.

Štart od Senca

Vyrážame v piatok o 11 z Ionity smer D1 Žilina. Nabíjať nemusíme. To nás čaká až v Žiline na 50 kW Next-e Slovnaft (26% -> 74%). Pre tých čo nevedia, tak elektromobil mení rýchlosť nabíjania podľa úrovne nabitia v baterke, aby zabezpečil ochranu batérie. Konkrétne e-Niro vie do 53 – 58 % nabíjať výkonom 65 – 78 kW (závisí od teploty batérie). Do 73 – 78 % sa výkon drží okolo max. 56 kW a potom skokom spadne na 35 kW, a tak ďalej. Pri dlhých trasách sa nám osvedčilo nabíjať iba do tých 73 – 78 %. Keď rýchlosť klesne na 35 kW, je dobré ukončiť nabíjanie a ísť ďalej. Nemá zmysel strácať čas s pomalým nabíjaním a 75 % dá e-Nirovi solídny dojazd. V tomto režime sa dá ísť trasa bez výraznej časovej straty.

Poľské vytriezvenie

Na 100 kW bezplatnom Orlen pri Katoviciach dostávame prvú facku. Nabíjačka je vypnutá. Kým vymýšľame čo bude ďalej, po pár minútach prichádza slečna z pumpy a odistí “núdzový” vypínač na nabíjačke. Hovorí, že nabiť si môžeme kartou Orlen alebo cez aplikáciu Orlen Charge. V Google Play mi ponúklo iba aplikáciu Orlen Pay. Po 10 minútovom trápení, kde aplikácia nedovolila zadať iné PSČ a telefónne číslo ako poľské, sme to vzdali (ako fungujú sme zistili pri ceste späť).

Batérie je ešte dosť, tak ideme o 80 km vyššie na Greenway v meste Čestochove. Nabíjame (25 % -> 75 %) a cez chargeprice.app vo Varšave vyberám ďalší bod. Tentokrát bezplatný Lidl. Po príchode o 21 hodine druhá facka. Nabíjačka je obalená v čiernej fólií. Nemá zmysel hľadať ďalšiu, presúvame sa opäť na Greenway. Dobíjame (19 % -> 75 %) a ideme rovno na Greenway v Bielostoku. Tak toto bola tá temná stránka BEV. Nie vždy to jednoducho vyjde.

Od Varšavy preberám volant konečne ja. Brat sa snaží po ceste niečo naspať, aby mohol šoférovať až do rána. Na dnes experimentov stačilo. V Bielostoku nabíjame z 15 % na 80 %. Brat ma budí o pol druhej v noci, že už ideme. Na predných sedadlách sa dá núdzovo relatívne pohodlne prespať v každom ročnom období. Stačí iba zložiť sedadlo a vybrať hlavovú opierku. Klíma beží po celý čas a auto vie zabezpečiť s plnou baterkou v zime tepelný komfort približne na 2-3 dni aj bez nabíjania. Do Litvy pokračuje opäť brat.

Litva prekvapila

Hranice prechádzame o 4 ráno. Žiadne kontroly, vlastne celú cestu nikde nič. Baterka mala okolo 50 %, tak rovno pokračujeme na nabíjačku pri Marijampolė. Pod prístreškom žiari osvetlená 50 kW ABB. Bezplatne nabíjame zo 40 % na 76 %. Pre predstavu, e-Niro na bežnom “pomalom” 50 kW nabije 1 % batérie za približne 1 minútu. Zdržali sme sa okolo 35 minút, vybavili raňajky a pokračujeme na sever. Pred opustením krajiny dobíjame auto na poslednej stanici pri dinoparku v Raubonių parkas (22 % -> 79 %).

Litva nás príjemne prekvapila ich bezplatnou sieťou DC staníc, ktoré sú roztrúsené úplne po celej krajine. Lepšia podpora štátu snáď neexistuje. Nabíjačky sú tiež osadené kamerami a cez plugshare sa dá nájsť odkaz na live stream. Tento zážitok nás motivoval pokračovať v bezplatnom režime až do Estónska. Okrem Chargeprice.app sa dajú bezplatné stanice pozerať cez filter v aplikácií Plugshare. Tá je menej intuitívna, ale má veľa nastavení a pri staniciach sú komentáre, fotky a posledné použitia od prispievateľov.

Súvisiacie články

Prvú cenu na tomto tripe dostáva Chargemap. Nabíjaciu kartu som mal doteraz iba do zálohy. Aplikácia zobrazuje online stav a obsadenosť staníc ako ZSE. Ale po zapnutí filtra “bezplatné”, zobrazí aj niektoré roamingové stanice, ktoré sú v iných sieťach platené a vie ich reálne spustiť.

Lotyšsko bez nabíjania

Krajina je celkom slušne zastúpená aj v roamingu ZSE / Plugsurfingu a podobne. Okolo Rigy sú po ceste aj dve DC nabíjačky zdarma. Ale ani sme ich nevyužili. E-Niro bez problémov prechádza so 63 % batérie z Litvy do estónskej Pärnu (283 km). Zdržali nás opravy na cestách a nehoda auta s párom na motorke odstavila hlavný ťah na Fínsko na približne hodinu.

Estónsko

Nabíjačka od Delty je situovaná v Pärnu pri pumpe a Hesburger Eesti. Túto platenú nabíjačku spustí karta od Chargemapu zadarmo, inak sa platí. Kým sa auto nabíjalo (17 % -> 72 %), odskočili sme si na burger. Hneď ako sme odchádzali, prišiel Leaf a za ním Tesla. Pokračujeme posledných 178 km do Talinu. Pri mori si dávame 15 minútovú prestávku, ktorá je akože náš cieľ. Dlhšie sa nevieme žiaľ zdržať, lebo kvôli dopravnej situácií máme už aj tak veľký sklz. Priamo v Taline sme našli jednu bezplatnú 50 kW Deltu (pri Möller Auto Ülemiste). Ukážková 50 kW stanica s dvoma CCS s výkonom 135A. Aspoň takto by to mohlo byť všade.

Späť domov…

Cestou späť ideme po tých istých nabíjačkách Pärnu / Estónsko (Chargemap), Raubonių parkas / Litva, pred hranicami tiež bezplatná LKW-Parkplatz mit Rastätte / Litva. Vo Varšave chceme ešte zistiť, ako fungujú čerpacie stanice Lotos, ktoré by mali byť tiež bezplatné. Neboli. Je nutné ísť za obsluhou a zaplatiť 24zl (5.4 eur) za celé nabíjanie. Suma je výborná, ale kým dievča prišlo s kartou, aktivovalo stojan, ktorý aj tak nakoniec dával iba pomalých 36 – 40 kW. Pre ukončenie opäť za obsluhou, mladí nevedeli ako stanicu vypnúť. Tak sme tam stratili dosť času. Stanica doslova za trest, takýmto sa vyhnúť oblúkom.

Druhá šanca pre Poľsko

V Čestochove dávame druhú šancu ďalšej bezplatnej 100 kW Orlen. V zálohe máme samozrejme neďaleký Greenway. Po príchode stojan okupoval Leaf. Čakáme asi 5 minút a potom som sa išiel opýtať, koľko bude ešte nabíjať. Mladý chalan si len dotláčal posledné 1 % do 100 %. Toto je veľké zlyhanie stojanov, že sú často po jednom kuse a majú iba jeden CCS kábel, ktorý je zdieľaný s Chademo. Aplikácia Orlen Charge nie je dostupná v Google Play pre Slovensko. Je nutné ju nainštalovať cez APK ručne.

Rozhranie vyzerá presne ako v aplikácií Greenway. Stojan sme najskôr aktivovali priamo cez aplikáciu. Len tá po vypnutí zabudla, že nám beží nabíjanie a nevedeli sme ho nijako zastaviť. Cez tlačidlá na stojane vyžadovalo kartu. Hotline je iba v poľštine, tak sme boli nútení použiť núdzový vypínač na stanici. Konektor z auta stanica nechcela uvoľniť, ale tu stačilo iba v e-Nire otvoriť kapotu a potiahnuť lanko pre núdzové uvoľnenie konektora. Ešte sme skúsili aktivovať druhé nabíjanie cez Chargemap kartu. Nabíjanie sa spustilo a aj išlo normálne vypnúť.

Na Slovensku chceme dobiť v Žiline, ale miestna bezplatná Next-E nabíjačka Slovnaft začína byť v poslednom čase dosť vyťažená. V nedeľu večer tam stáli dve Citigoe iV. Zachrániť nás musel teda opäť Greenway. Celý výlet nás stal na nabíjaní okolo 45 eur (3×13+5). Ak by sme mali ísť znova, v Poľsku by sme využili bezplatné UFC na Orlen pumpách, ktorých je dosť až po Varšavu. Ušetrili by sa približne 2-3 hodiny a celá cesta by bola za nulu.

Sumár

Celkový čas 3 350 kilometrového výletu bol 56,5 hodín. Auto bolo v pohybe 44,5 hodín. Zvyšných 12 hodín si zobrali obmedzenia na cestách a nabíjanie. Priemerná spotreba celej trasy vyšla na slušných 15.4 kWh / 100 km. Prakticky celú cestu sme jazdili maximálnou povolenou rýchlosťou. S elektromobilom sa vynikajúco predbiehajú pomalšie autá a to aj na úsekoch, kde by to bolo pre spaľovacie auto nebezpečné.

Nabíjacia sieť je po Estónsko vzhľadom na súčasný počet elektromobilov dobre pokrytá a neustále sa rozrastá. Kolízie pri nabíjaní sú minimálne. Osobne mi len vadí, že nabíjačky sú väčšinou osadzované iba po jednom kuse a s jedným CCS konektorom. Robí to zbytočné obavy pre prípad, ak by bol náhodou obsadený. Ak sa majú elektromobily viac rozšíriť, bolo by vhodné umiestňovať stojany aspoň s 2 káblami CCS a výkonmi aspoň 75kW, kedy je už aj čas pri nabíjaní prijateľný.

Diaľkové trasy s Kia e-Niro/Hyundai Kona

Súhrn rád pre cestovanie s e-Nirom. Nabíjať baterku do 3/4, kým výkon nespadne na 35 kW a potom pokračovať na ďalšiu nabíjačku. Preferovať ulrarýchle UFC, dá sa potom ušetriť približne tretina času stráveného na nabíjačkách. Pri ZSE drive roamingu využiť stanice siete Ionity, ktoré sú od seba primerane vzdialené, bývajú osadené viacerými stojanmi a sú v cene roamingu.

Ak sa dá, je vhodné si pozrieť v aplikácií stav stanice, či je online a má funkčné CCS. Ak sú stojany umiestnené iba po jednom, určite nejazdiť s baterkou úplne na doraz, ale nechať si rezervu na presun ku ďalšej nabíjačke. V prípade bezplatných staníc mať pripravenú platenú alternatívu. Poznať nabíjací graf auta. Je oveľa rýchlejšie nabiť batériu z 5 na 75 %, ako z 20 na 90 %. Sledovať priebežne či klesá dojazd rýchlejšie ako kilometre do cieľa a podľa toho si včas upraviť rýchlosť.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.