MojElektromobil

Elektromobily vypustia počas svojho životného cyklu menej skleníkových plynov ako dieselové vozidlá, aj keď je elektrina, ktorá ich poháňa, vyrobená tým najmenej ekologickým spôsobom.

Aktuálna štúdia bruselskej univerzity VUB, ktorá bola vypracovaná na požiadanie mimovládnej organizácie Transport & Environment, vyvracia pochybnosti o ekologickosti elektrických automobilov. Dokonca aj v krajinách, kde sa vyrába elektrina spaľovaním uhlia, pri ktorom vzniká najviac emisií skleníkových plynov v rámci produkcie elektrickej energie, je prevádzka elektromobilov ekologickejšia ako v prípade dieselov.

Ekologickejšie v priemere o 55 %

V Poľsku, kde sa vyrába 90 % elektriny v tepelných elektrárňach, je prevádzka elektromobilov o 25 % ekologickejšia, ako je tomu v prípade dieselových automobilov. Pritom výroba 1 kWh elektrickej energie u našich severných susedov si vyžiada 650 g emisií CO2, čo je obrovské číslo. Na opačnej strane stojí Švédsko, kde sa vďaka obnoviteľných zdrojom vyprodukuje len 20 g CO2 na výrobu 1 kWh elektrickej energie. V tejto škandinávskej krajine je tak jazda elektromobilom o 85 % ekologickejšia, ako je tomu v prípade diesela. A to počas celého životné cyklu. Priemer krajín EÚ je pritom 55 %.

elektromobily ekologia prevadzky

A keďže je predpoklad, že efektivita elektromobilov, ako aj ich výroby, vrátane batérií, bude naďalej rásť, ekologickosť prevádzky by sa mala neustále zvyšovať. Rovnako tak bude narastať aj podiel elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov.

Lítium na 185 rokov

Štúdia taktiež skúmala dostupnosť kovov ako kobalt a lítium, ktoré sú kriticky dôležitými surovinami pre výrobu batérií do elektromobilov. Kritici elektromobility totiž poukazujú na to, že nedostatok týchto kovov neumožní rozvoj elektrickej dopravy. Podarilo sa však zistiť, že napríklad lítium by malo byť dostupné odhadom na najbližších 185 rokov. Inovácie v tejto oblasti však majú výrazne znížiť dopyt po týchto relatívne vzácnych surovinách. Takže kým ich vyčerpáme, je veľmi pravdepodobné, že ich pri výrobe elektromobilov už nebude treba.

Klesať má aj nepriaznivý vplyv výroby batérií na životné prostredie, pričom zastaralé batérie bude možné efektívnejšie recyklovať, či využívať v rámci batériových úložísk elektrickej energie.

Zdroj: tlačová správa

2. novembra 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+