Prechod na elektromobilitu je komplexný. Zabúda sa na kľúčové veci

Radovan Hlôška

Prechod na elektromobilitu prináša viacero skrytých nástrah a proces bude omnoho náročnejší, než sa dnes môže zdať. Často spomínaný “zákaz” predaja nových áut so spaľovacími motormi stanovený na rok 2035 je mimoriadne ambicióznym plánom.

Predaje elektrifikovaných modelov skutočne postupne narastajú, hoci treba povedať, že krajiny východnej Európy za trhom západnej Európy zaostávajú.

Napriek tomu, že na realizáciu európskej transformácie zostáva viac než 10 rokov, vyriešiť treba ešte mnoho problémov, ktorým dnes úrady zdanlivo nevenujú žiadnu pozornosť. Myslí si to Matas Buzelis, odborník na automobilový segment zo spoločnosti carVertical.

Jasné benefity, pre tých, ktorí si to môžu dovoliť

Podiel elektrických áut na platforme pre overovanie histórie vozidiel dosahoval v roku 2021 len 0,2 %. O rok neskôr to bol dvojnásobok a v roku 2023 sa číslo zatiaľ pohybuje na 0,6 %. To môže pôsobiť ako kvapka v mori, avšak reálne ide o desiatky tisícov overovaných vozidiel, čo poukazuje na skutočnosť, že čoraz väčší počet zákazníkov uvažuje nad prechodom na elektrickú jazdu.

Matas Buzelis vysvetľuje, že veľkým lákadlom sú hlavne nízke prevádzkové a servisné náklady. Hoci otázka zostatkovej hodnoty elektrických áut môže byť pre niekoho znepokojujúca, vo všeobecnosti sa s elektrickými autami má žiť ľahšie, pretože sú menej náchylné na poruchy a vyžadujú len minimálnu údržbu. Úplne napríklad odpadá potreba meniť prevádzkové kvapaliny a filtre po každých 30 000 kilometroch.

Na nabíjanie si samozrejme treba zvyknúť, ale vodiči, ktorí si úspešne vybudujú základný zvyk, považujú dopĺňanie energie za pohodlnejšie než tankovanie. Väčšinu nabíjania vykonávajú v noci, keď elektromobil tak či tak stojí zaparkovaný, a verejné nabíjacie stanice navštevujú len zriedkavo.

Infraštruktúra ako brzda

Buzelis pripomína, že to, že si človek môže dovoliť kúpiť elektromobil ešte automaticky neznamená, že je to preňho vhodná voľba. Ľudí, ktorí nemajú možnosť využívať vlastnú nabíjaciu stanicu alebo nabíjací bod počas pracovnej doby, typicky čaká nepohodlie, pretože sa musia spoliehať na verejné nabíjacie stanice, ktoré v porovnaní s tankovaním ťahajú za kratší koniec.

Nielen, že to trvá omnoho viac času než tankovanie benzínu alebo nafty, no súčasne je nutné využívať špecializované aplikácie na to, aby bolo vôbec možné nabíjať. V praxi je to diametrálne odlišné od toho, na čo sú vodiči zvyknutí pri jazdení na autách so spaľovacími motormi.

Súvisiacie články

Buzelis ďalej uvádza, že elektromobily sú veľmi efektívne v mestách a prostrediach, kde dochádza k častému brzdeniu, no v prípade jázd na diaľniciach a rýchlostných cestách “nie sú až také schopné”

Svoju myšlienku zdôvodňuje tým, že ak rýchlosť elektromobilu narastie dvojnásobne, aerodynamický odpor sa zvýši až štvornásobne (kvadratická závislosť), čo znamená, že vyššie rýchlosti zrážajú dojazd, ale aj priemernú cestovnú rýchlosť, kvôli čomu elektromobily majú stále ďaleko od ideálu pre dlhé cesty.

Problémy, na ktoré nikto nemyslí

Viaceré z prezentovaných myšlienok spadajú do veľmi všeobecnej roviny, no Buzelis otvára aj pomerne zaujímavú tému.

Spomína, že v pozadí transformácie na elektrickú jazdu majú číhať omnoho väčšie problémy, o ktorý sa dnes prakticky nerozpráva. Menuje napríklad otázku pripravenosti viacpodlažných parkovacích domov, ktoré neboli vybudované s ohľadom na váhu elektromobilov.

Tie sú kvôli batériám ťažšie než autá so spaľovacími motormi, pričom ich rozmery sú prakticky identické. Niektoré budovy a ich kľúčové prvky, ako napríklad mosty, by preto potrebovali opätovné prehodnotenie.

Riešiť treba aj otázku ohľadom bezpečnosti, hlavne s ohľadom na prípadné požiare. Najväčším problémom sa momentálne javí byť hasenie požiarov v priestoroch ako sú podzemné garáže a iné komplikovanejšie priestory s ťažkým prístupom pre hasičsky zbor.

Otázniky nad budúcnosťou elektromobility majú vznikať aj v súvislosti so stavom ojazdených elektromobilov, napríklad po 20 rokoch od ich výroby. Buzelis kladie jasnú otázku: Ako bude vyzerať trh s ojazdenými elektromobilmi pri modeloch, ktorých batérie budú na pokraji využiteľnosti?

Náš tip
7 tém do diskusie o elektromobilite
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.