MojElektromobil

Elektrifikácia lodnej lopravy prebieha aj v hlavnom meste Thajska, Bangkoku. Elektrický trajekt MINE Smart Ferry odvezie 235 pasažierov. Batérie dobije len za 20 minút, potrebuje na to 26 rýchlonabíjacích nabíjacích staníc.

Elektrický trajekt MINE Smart Ferry

Podľa portálu Bangkok Post hlavné mesto Thajska týmito loďami snaží propagovať alternatívne pohony a znížiť koncentráciu pevných častíc PM2,5 v ovzduší. Lode prevádzkuje podnik E Smart Transport Company na rieke Chao Phraya v Bangkoku.

Výrobca Energy Absolute ich vyrába z hliníkovej zliatiny. Každý elektrický katamarán (katamarán – plavidlo s dvoma trupmi pre lepšiu stabilitu, pozn.red.) je dlhý 24 metrov, vie odviezť 235 pasažierov – 104 miest na sedenie a 131 na státie. Na jedno nabitie prejde 80-100 km, prevádzková rýchlosť je 11 uzlov (20,4 km/h) a maximálna rýchlosť je 15 uzlov (27,8 km/h).

Elektrický trajekt MINE Smart Ferry (Foto: Bangkok Post)
Elektrický trajekt MINE Smart Ferry (Foto: Bangkok Post)

Tieto lode sú napojené na integrovaný dopravný systém v Bangkoku za dostupné ceny lístkov. Sú napojené na pozemnú verejnú dopravu v meste, sú plne klimatizované a majú priestranný interiér s miestami na sedenie aj na státie.

Spoločnosť Absolute Energy má veľmi ambiciózne plány. Plánuje postaviť fabriku na výrobu batérií za 3 miliardy dolárov a vyrábať sériu vozidiel s elektrickým pohonom – osobné autá, nákladné autá aj autobusy.

Obsadí 26 nabíjačiek súčasne

Nabíjanie prebieha samozrejme na móle, kde je vybudovaných 14 vysokonapäťových nabíjacích staníc a masívny prívod elektrickej energie. Podľa propagačného videa trajekt používa na nabíjanie spolu 26 CCS2 nabíjacích konektorov.

Keď trajekt potrebuje „šťavu“, napojí sa na 26 nabíjačiek súčasne, čím obsadí takmer všetky nabíjacie konektory na móle. Ide o DC rýchlonabíjacie stanice. Batérie majú kapacitu 800 kWh a nabijú sa tu za neuveriteľných 20 minút. Nabíjanie prebieha každé 2 až 4 hodiny prevádzky.

Je takéto nabíjanie potrebné?

Nie je jasné, prečo sa výrobca rozhodol nabíjať trajekt na 26 nabíjačkach súčasne. Môže ísť pravdepodobne o frekvenciu spojov v thajskej metropole. Aktuálne prevádzkuje 23 takýchto lodí, z čoho sú 4 kusy pre účely turistov a ostatné sú pre bežné zabezpečenie verejnej dopravy. Jej frekvencia je s rušných hodinách každých 5-10 minút.

Nabíjanie 800 kWh batérie za 20 minút znamená nabíjací výkon približne 2,4-3,2 MW. To znamená 100-120 kW na jednu nabíjaciu stanicu. Výrobca mohol pokojne použiť menej konektorov. Jeden vysokonapäťový CCS konektor zvládne preniesť výkon 500 kW.

Niektorí európski výrobcovia elektrických lodí používajú automatizované nabíjacie systémy bez veľkého počtu nabíjacích konektorov. Ako príklad môžeme uviesť trajekt od Siemensu, ktorý poskytuje nabíjací systém pre trajekty Ampere v Nórsku. Špecializovaný nabíjací systém pre lode poskytuje aj firma NES.

V súčasnosti sa v automobilovom priemysle vyvíja nabíjací systém na úrovni megawattov. Vlastný systém vyvíja napríklad koncern Daimler pre svoje ťahače eActross alebo Tesla pre ťahače Tesla Semi.

Fotogaléria MINE Smart Ferry:

 

17. januára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+