MojElektromobil

Národná rada Slovenskej republiky schválila návrh novely zákona, ktorá prináša významné zmeny pre EČV na Slovensku. Keď nové pravidlá prídu do platnosti, EČV sa začnú vydávať bez označenia skratky okresu a zároveň bude možná ich migrácia medzi majiteľmi.

O novom návrhu sa hovorilo už dlhšie, no parlament ho schválil a už čaká iba na podpis prezidentky. Od marca 2022 sa uľahčí vodičom a majiteľom áut veľké množstvo zbytočnej byrokracie, s ktorou sa mnohí trápili najmä pri predaji či prepise vozidla. Podobné problémy museli riešiť aj tí, ktorí sa iba presťahovali, teda zmenili si trvalý pobyt do iného okresu. V súčasnosti si vozidlá ponechávali evidenčné číslo iba vtedy, ak sa predávali v rámci okresu.

✅ Nemali by ste prehliadnuť:

TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 29. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou.  Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk

Zásadné zmeny EČV

Vďaka novej novele zákona bude takáto migrácia evidenčného čísla možná plošne na celom Slovensku. Ide o dôležitú zmenu, ktorá v iných okolitých štátoch platí už niekoľko rokov. Evidenčné číslo vozidla ale nemusí byť nutne previazané s konkrétnym autom. Do platnosti sa dostane aj možnosť preniesť si pôvodné EČV z jedného auta na druhé. Priraďovanie vodiča ku konkrétnemu okresu len na základe prvých dvoch písmen EČV bude náročnejšie aj vďaka ďalšej zmene.

Nové tabuľky bude štát vydávať od marca 2022 v rovnakom rozložení znakov, teda dve písmená, tri číslovky a dve písmená, ale už podľa abecedy. Ako príklad uvádzajú evidenčné číslo AA-001AA, teda okres sa zo značky úplne vytratí. Nakoniec prišlo aj na zrušenie dvojkrokového prepisu vozidla. Naďalej už nebude potrebné, aby starý majiteľ vozidlo odhlásil na svojom dopravnom inšpektoráte a potom ho nový vlastník prihlásil na svojom. Všetko potrebné bude možné vyriešiť na ktoromkoľvek inšpektoráte, a to spolu s vydaním dokladov. V prípade potreby budú môcť byť doklady a EČV zaslané kuriérom.

Zmena sa pochopiteľne v plnej miere dotkne aj zelených EČV, ktoré sú určené pre plug-in hybridy a elektromobily. Téme zelených EČV sme sa venovali v samostatnom článku.

Prihlásenie auta z iného okresu

Kým zmena vstúpi do platnosti, tak prihlásenie auta z iného okresu zostáva fungovať po starom. To znamená, že pri prepise dochádza z zmene evidenčného čísla a tabuliek.

V praxi platí, že pôvodný majiteľ musí vozidlo odhlásiť a až následne ho nový majiteľ môže prihlásiť vo svojom okrese, pri čom dôjde k spomínanej zmene evidenčného čísla a k vydaniu nových tabuliek s týmto evidenčným číslom.

Na samotné prihlásenie má nový majiteľ 30 dní od termínu, kedy vozidlo odhlásil pôvodný majiteľ. Ako to celé funguje a ktoré doklady sú potrebné pri spomínaných úkonoch popisuje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na svojom oficiálnom webe.

Pri odhlásení vozidla do iného okresu je držiteľ vozidla povinný v pôvodnom okrese evidencie vozidla preukázať svoju totožnosť a predložiť:

  • osvedčenie o evidencii časť II alebo technický preukaz vozidla,
  • platný doklad totožnosti,
  • splnomocnenie, ak je držiteľ alebo vlastník vozidla zastupovaný, s úradne osvedčeným podpisom splnomocniteľa,
  • v prípade, že o zmenu žiada držiteľ vozidla, ktorý nie je vlastníkom, je potrebný úradne osvedčený súhlas vlastníka vozidla alebo úradné rozhodnutie,
  • platné potvrdenie o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla (povinné zmluvné poistenie),
  • písomné plnomocenstvo s osvedčeným podpisom osoby, na ktorú sa držba vozidla previedla alebo dokladu o nadobudnutí vlastníckeho práva k vozidlu s osvedčeným podpisom osoby, na ktorú sa držba vozidla previedla

Pri prihlásení vozidla z iného okresu je držiteľ vozidla povinný preukázať svoju totožnosť a predložiť: 

  • osvedčenie o evidencii časť II so zápisom odhlásenia, alebo pôvodne vydané osvedčenie o evidencii alebo technický preukaz vozidla so zápisom odhlásenia a osvedčenie o evidencii vozidla,
  • pôvodné tabuľky s evidenčným číslom,
  • čipovú kartu osvedčenie o evidencii časť I, ak bolo vydané,
  • platné potvrdenie o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla,
  • splnomocnenie, ak je držiteľ alebo vlastník vozidla zastupovaný, s úradne overeným podpisom splnomocniteľa,
  • ak vozidlo nebolo prihlásené ani do 30 dní, aj odborný posudok o kontrole originality vozidla nie starší ako 15 dní, s výsledkom „spôsobilé“ ,
  • správny poplatok podľa výkonu vozidla a dátumu prvej evidencie + 33 € za štandardné 2 ks plechových TEČ, vozidlá iba s jednou TEČ 1 x 16,50 €;
  • pri presťahovaní pôvodného držiteľa sa správny poplatok za prevod držby neplatí; platí sa len poplatok 33 € za 2 ks TEČ alebo 16,50 za 1 ks TEČ

Obidva prípady sprevádza aj niekoľko špecifických prípadoch, možností a výnimiek. Práve preto je dobré skontrolovať si to priamo na webe Ministerstva vnútra SR.

Náš tip
Zelené EČV na Slovensku – všetky dôležité informácie
29. júla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

3 odpovede na “EČV na Slovensku čakajú zmeny: Viazané na auto a bez skratky okresu”

  1. Viazané na auto a bez skratky okresu – tento nadpis je podľa podstaty novely zákona absolútne nezmyselný.

    Značka totiž už nebude viazaná absolútne na nič. Ani na auto, ani na majiteľa. Jeden majiteľ auta môže auto aj so značkou posunúť ďalšiemu majiteľovi do iného okresu. Druhý majiteľ si môže značku postupne prenášať na svoje nové autá a nakoniec ju aj s autom predať tretiemu majiteľovi. Ten znovu to isté až do úplného zošúchania písmenok. V konečnom dôsledku môže mať jedna značka neobmedzený počet áut a majiteľov, nie je viazaná na nič. A určité obdobie značka nemusí mať ani žiadne auto, stačí keď má majiteľa.

    V konečnom dôsledku to bude po začiatku platnosti pár rokov úplný bordel a pri stave informatizácie v SR ani divá sviňa nebude vedieť, komu a k akému autu v akom období značka prislúcha/prislúchala.

    A to ani nechcem vedieť, aký bordel to spraví v stovkách informačných systémov (hlavne štátnych), ktoré počítajú s tým, že konkrétna značka patrí len jednému autu. Napríklad diaľničný kontrolný systém – dnes má značku jedno auto, zajtra tú istú značku môže mať celkom iné auto a o pol roka zase iné. Ktoré je ktoré? A ktoré z nich má zaplatenú diaľničnú známku a na aké obdobia?

    • Snad v centralnom registry budu presne zaznamy komu/comu patrila znacka od do.

      Predpokladam, ze dialnicnu bude mat zaplatenu znacka, a bude jednom ake auto pouziva ako podlozku na pohyb po dialnici. Ako bolo povedane znacka moze byt bez auta, auto bez znacky jazdit nemoze…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+