Vo februári som bol autom vo Fínsku. Nakoľko sú tam stanice siete IONITY momentálne rozostavané, rozhodol som sa na nabíjanie použiť miestneho operátora VIRTA.
V aplikácií VIRTA som si vytvoril účet ako súkromná osoba, priradil som si súkromnú platobnú kartu. Spustenie nabíjania bolo cez aplikáciu bez väčších komplikácií a za 176 kilowatthodín som zaplatil rozumných 36,1€.

2000 kilometrov vzdialení prevádzkovatelia
Nemilé prekvapenie nastalo na ďalší mesiac, kedy mi od nášho operátora ZSE DRIVE prišla na firmu faktúra vo výške 178€. Väčšinou platím faktúry „mechanicky“. Tu ma zaskočila vysoká suma, lebo až toľko veľa doma nenabíjam. Po preskúmaní zoznamu nabíjaní som tam našiel tie isté nabíjania, ktoré som už zaplatil cez Virtu. Faktúru som vzápätí reklamoval.

Chyba v systéme…
Ako som zisťoval na CZ/SK EV fóre, problém mali už aj iní. Hlavne v kombinácií českého EON a slovenského ZSE DRIVE. ZSE DRIVE zareagovalo ústretovo a po overení informácií faktúru dopropisujú.
Problémom je chyba v spoločnom backende, ktorý používajú niektorí prevádzkovatelia. Zákazník by nemal používať rovnaký email a telefón medzi prevádzkovateľmi používajúcich tento backend.

Problematický backend používajú rôzne národné EONy, ZSE DRIVE a VIRTA. Osobne ma zaráža, že EÚ politika rieši viac zákaz spaľovákov ako prípravu nabíjacej infraštruktúry na „masívny“ prechod na elektromobilitu.
Nabíjanie vs PHM?
Na zamyslenie sú aj ceny v roamingu, ktoré sú až 5x vyššie ako ceny miestneho operátora. Kým VIRTA bola s cenou v prepočte na PHM pod úrovňou „nafty“ 4,1€/100km, s roamingom dosahovala pri menšom crossovery až 20€/100km.
Nabíjanie elektromobilu pri zahraničných cestách teda skôr pripomína mobilných operátorov v minulosti ako alternatívu ku spaľovacím autám a ich tankovanie.
Čo s tým?
Pre masívne rozšírenie elektromobilov bude nevyhnutné, aby sa EÚ venovala viac aj nabíjacej legislatíve a infraštruktúre. Prípadne je na čase zaviesť centrálne európske peeringové centrum a začať regulovať ceny nabíjania.

Uplny suhlas, nebolo by od veci to spravit ako to ma Tesla, pripojis, nabijes, ale na hociktoru nabijacku a za domace ceny, ziadne roamingy, ty si vyberes nabijacku kde budes v zahranici nabijat, samozrejme v navigacii ti ukaze ceny za kwh,bez potreby sa kdekolvek registrovat, karty zadavat atd atd… Asi daleka buducnost, ci?
Btw ceny SCH 0.6e/kWh tiez nie su vyhra. Stary diesel jazdil za menej. Napr. ionity mam za 0.29e/kWh. Nehovorim, ze za tuto cenu to musi byt, ale musi mat aspon nejaku vyhodu voci nafte, ked auto je o kus drahsie kvoli aku.
Tesla, ale nevie nabijat za tu cenu na nabkach mimo ich SCH. Tu je DCS uz dost daleko – k dispozicii je 500 tis stanic v eu, ale tie ceny su v ramci roznych automobiliek, prevadzkovatelov su v sialenom rozpati. EU by sa mala do toho opriet ako pri mobilnych operatoroch kedysi, spravit EU riadeny peering a dat tomu pravidla. Tak by aj Tesla vedela priamo nabijat inde a vsetky za rozumne ceny. SCH by nechal len Tesle, predsa len kratky kabel, konektory na opacnej strane u inych aut zbytocne zablokuju 2 stojany s 1 autom.
Teslu som uviedol iba ako priklad, ze nemaju milion inych kariet ale len napoja kabel a hotovo, viem ze vw uz tiez pracuje na tejto technologii
Nemam milion kariet, ja chodim len s jednou KiaCharge. Plug and charge uz tiez funguje davno na dialkovych stojanoch. VW/Mercedes/Ioniq6 to priamo podporuje. S EQS sme takto isli po ionity uz pred vysse rokom. Ale aj s tou 1 kartou to nijako nezdrzuje. Je to pohodlne.