MojElektromobil

V uplynulých týždňoch sme testovali trojicu veľmi podobných elektromobilov, no dva z nich sú viac-menej úplne identické. Hovoríme samozrejme o Peugeot e-2008 a DS 3 Crossback E-Tesne, pričom test Peugeot e-208 ešte pripravujeme a prinesieme vám ho v blízkej dobe. Zatiaľ sme pre vás pripravili duel elektromobilov Peugeot a DS.

Skupina PSA Group má k dispozícii elektrickú platformu, ktorá je v tejto chvíli jednotná pre všetky elektrické vozidlá tohto koncernu. Okrem spomínanej trojice sem patrí aj Opel Corsa-e, ktorý sme testovali ešte v lete a na pár detailov sme boli s autom spokojní. Vzhľadom na cenu je nabíjanie či ponúkaný dojazd veľmi slušný, no s pribúdajúcimi modelmi na trhu je konkurencia vysoká. Napríklad príchod Volkswagen ID.3, aj napriek vyššej cene, môže práve týmto modelom skomplikovať situáciu.

Dizajnovo odvážne

Ak by sme mohli spomenúť iba jednu vec, ktorá sa Peugeot na aktuálnych modeloch podarila najviac, tak je to určite dizajn. Ten dokáže najviac osloviť pri modely e-208, avšak aj e-2008 má určite čo ponúknuť, nakoľko vychádza z rovnakej filozofie. Jasné línie, výrazná predná maska v novom face-lifte či kly v podobe denného svietenia skrátka vyzerajú veľmi dobre. Toto je ale duel Peugeot e-2008 práve s koncernovým DS 3 Crossback E-Tense, ktorý v tomto smere, do istej miery, drží kartu, no konečné prvky diamantov dáva do každého detailu.

Predná maska v oboch prípadoch nie je zaslepená. DS má otvory vyrezané do tvaru diamantov a tento dizajnový prvok prechádza aj do svetiel. Peugeot drží menej nápadné rovné línie, DS im opäť dáva ostré hrany.

Interiér ako dva protiklady

Práve vo vnútri narazíte na najväčšie rozdiely. Samozrejme, exteriér DS vyžaruje výrazným spôsobom eleganciu, no v interiéri je jej ešte viac. Možno Peugeot ponúka na pohľad elegantnejšie sedačky, no zase komfort v interiéri vyvažujú materiálmi na palubnej doske či dverách. V DS síce nájdete aj plasty, no tie sú dopĺňané látkou, čo práve pridáva na elegancii a komforte. Množstvo prvok ladených do diamantov tu samozrejme chýbať nemôže – či už ide o výduchy klimatizácie, displej kokpitu alebo aj infotainment.

Síce infotainment je úplne totožný z pohľadu funkcií, dizajn je samozrejme mierne upravený tak, aby sa aj tu nachádzali grafické prvky dobre známych tvarov. Funkciami sa ale naozaj nelíši. Čo sa už ale líši je kokpit, s ktorým jednoznačne vyhráva elektrický Peugeot. V aktuálnom modelovom rade totiž automobilka stavila na novinku, a to 3D kokpit. Ten vyzerá naozaj skvelo. Ponúka síce úplne bežné a vlastne skôr základné funkcie. 3D obraz je ale niečo, na čo len tak v aute nenarazíte. DS 3 Crossback E-Tense si musí vystačiť iba s obyčajným kokpitom, ale opäť je funkciami úplne rovnaký.

Najväčší rozdiel v interiéri medzi Peugeot e-2008 a DS 3 Crossback E-Tense je určite v stredovom tuneli. Peugeot ho má klasický, teda približne taký, na aký ste zvyknutí aj u iných áut a presne taký aký je aj v iných Peugeotoch. DS ide ale svojou vlastnou cestou. Áno, radenie je rovnaké, odkladací priestor tiež, tlačidlo pre zmenu režimov rovnako a nájdete tu aj podobné miesto na odloženie telefónu. Zároveň sa tu ale nachádza aj ovládanie okien, ktoré sa sem presunulo z dverí a na to si je potrebné zvyknúť. Aj my sme si zvykali, a za tých pár dní sa nám to úplne nepodarilo, no dá sa to. Navyše, možno si aj po pár dňoch poviete, že takéto riešenie je predsa len praktickejšie.

Porovnanie spotreby

Keď sme sa pozreli na Peugeot a aj DS, čakali sme, že DS by mohlo mať o niečo vyššiu spotrebu ako Peugeot. Síce má Peugeot papierovo o niečo väčšie rozmery, hmotnosť je naopak nižšia. Peugeot e-2008 váži 1548 kg, no DS 3 Crossback E-Tense až 1614 kg. Aj napriek väčším rozmerom mi ale DS príde o niečo mohutnejšie – menej aerodynamické. Konkrétne hodnoty aerodynamického odporu sa nám bohužiaľ dohľadať nepodarilo.

Pri reálnom teste sa ale naše predpoklady viac-menej potvrdili. Otestovali sme obe autá na rovnakej diaľničnej trase z Bratislavy do Trnavy. Zatiaľ čo DS 3 Crossback E-Tense to zvládlo so spotrebou 23,8 kWh / 100 km, Peugeot e-2008 na to stačilo o niečo menej energie, presne 21,9 kWh / 100 km. Spotreby pri mestských a okresných – kombinovaných trasách nie sú stopercentne relevantné, nakoľko sme nešli úplne totožné trasy. Z pozorovaní počas týždenného testu môžeme povedať, že aj tu vyhráva práve Peugeot e-2008.

Tak napríklad pri čisto mestskej jazde sa spotreba DS 3 Crossback E-Tense dostala na 17,1 kWh / 100 km, avšak s Peugeot e-2008 sme dokázali jazdiť za 15 kWh / 100 km, či dokonca aj menej. Ak zoberieme mestské a okresné trasy, teda kombinovanú jazdu, pri DS 3 Crossback E-Tense sme sa dostali na hodnotu 18,7 kWh / 100 km. S Peugeot e-2008 sme dosiahli presne o 2 kWh nižšiu spotrebu, teda 16,7 kWh. Vyššia spotreba DS-3 sa nakoniec pretavuje aj do WLTP dojazdu. DS má v papieroch hodnotu 320 kilometrov, Peugeot 331 kilometrov.

Nabíjanie bez rozdielov

Ako som už spomenul, obe autá sú postavené na totožnej platforme s identickými parametrami. Do budúcna síce môžeme očakávať aj niekoľko ďalších variantov s väčšou batériou či rýchlejším nabíjaním. Peugeot e-2008 a aj DS 3 Crossback E-Tense sú osadené batériou s veľkosťou 50 kWh, z toho je však využiteľných 45 kWh. Nabíjanie je možné výkonom maximálne 100 kW a čas nabíjania je z 10 na 80 % asi 30 minút. Ak nabíjate na 50 kW nabíjačke, počítať musíte s o niečo dlhším časom nabíjania. Maximálny výkon 100 kW si síce auto drží iba do asi 25 %, no následne nabíja výkonom 75 kW, ktorý si už drží do 50 %.

Výhody 100 kW nabíjačky teda dokážete využívať do 50 % nabitia batérie. Je preto škoda, že takto rýchlych nabíjačiek je po Slovensku ešte pomerne málo. V nami testovanej verzii malo DS iba 1-fázovú palubnú nabíjačku s výkonom 7,4 kW, zatiaľ čo Peugeot bol vybavený až 3-fázovou palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW.

Podľa cenníka ale má byť aj DS vybavené totožnou palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW, je preto možné, že nami testovaná verzia v tomto smere nekopírovala klasickú sériovú výrobu. Z hľadiska úspory v týchto chladných mesiacoch poteší prítomnosť tepelného čerpadla v oboch modeloch.

Peugeot alebo DS?

DS 3 Crossback E-Tense nie je elektromobil určený na úspornú jazdu, jeho priority sú úplne niekde inde. Automobilka si ide svojim vlastným štýlom a zaujať sa nesnaží efektivitou alebo veľkým dojazdom. Priorita je zaujať možno práve až atypickou eleganciou s užšou cieľovou skupinou. Niežeby Peugeot e-2008 chcel byť veľmi efektívny elektromobil, takto by sme ho označiť asi nechceli, no v meste či práve na okresných cestách vie jazdiť za veľmi solídne hodnoty. Pri jazde na diaľnici sú na tom spotreby oboch elektromobilov horšie, nakoľko tu sa ukazuje práve vyšší aerodynamický odpor.

Nami testovaná verzia Peugeot e-2008 bola v cene 36 390 €, DS 3 Crossback E-Tense v cene 39 990 €

Ktorý model zaujal vás a prečo?

 

9. decembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+