Domáce nabíjanie elektromobilu prináša benefity vo forme nízkych prevádzkových nákladov a súčasne zvyšuje pohodlie. Nabíjate vo svojej réžii, čo do značnej miery znižuje závislosť na verejných nabíjacích staniciach. Majitelia elektromobilov si to dobre uvedomujú.
Ako upozornil portál InsideEVs, podľa nedávneho prieskumu analytickej spoločnosti J.D.Power svoj elektromobil doma nabíja až 68 % majiteľov. Napriek tomu klesá spokojnosť s využívaním tejto možnosti. Čo je vo veci?
Štúdia Electric Vehicle Experience (EVX) Home Charging Study presnejšie zistila, že až 68 % majiteľov elektrických vozidiel v USA má doma nainštalovanú nabíjaciu stanicu 2. úrovne. Povedané ľudskou rečou to znamená, že majú wallbox s nabíjacím výkonom až 19,2 kWh (v Európe je to typicky 22 kW).
Prieskum na vzorke 13 860 respondentov s vozidlami vyrobenými medzi rokmi 2017 až 2023 sa zameral na hodnotenie spokojnosti naprieč 8 kategóriami: cena nabíjacej stanice, dĺžka kábla, veľkosť nabíjacej stanice, jednoduchosť manipulácie s nabíjacím káblom, cena nabíjania, rýchlosť nabíjania, spoľahlivosť a celková jednoduchosť používania.
Na základe hodnotenia týchto parametrov sa zostavoval rebríček najlepších domácich nabíjacích staníc, avšak vyplynuli z toho aj všeobecnejšieho charakteru. Kľúčová je informácia, že spokojnosť s domácim nabíjaním elektromobilov medziročne poklesla najmä kvôli narastajúcim nákladov z dôvodu vyššej ceny elektrickej energie.
Paradoxná situácia
Druhým hlavným dôvodom má byť nespokojnosť s rýchlosťou nabíjania elektromobilov pri využívaní domácich wallboxov. V tomto prípade došlo k paradoxnej situácii, ktorá nie je bližšie vysvetlená. Majitelia novších elektromobilov (2022 a 2023) sú s rýchlosťou nabíjania spokojní menej, než majitelia áut staršieho dáta (napr. 2021 a 2020).
Paradoxné je to v tom, že práve novšie elektrické vozidlá zvyknú obsahovať modernejšie nabíjacie technológie, a teda všeobecne vyššiu rýchlosť nabíjania. Prieskum, bohužiaľ, nerozoberá detaily, takže nevieme, či je vo veci napríklad zvolenie domáceho wallboxu s nízkym výkonom alebo ide o vec príliš vysokých očakávaní, a podobne.
Základné tipy
J.D. Power s prihliadnutím na získané výsledky zverejnila niekoľko základných tipov ako je možné zvýšiť spokojnosť s domácim nabíjaním elektromobilov:
- Oboznámte sa so svojim dodávateľom elektrickej energie – zistite si, či neponúka špeciálne tarify, ktoré by znížili náklady na nabíjanie elektromobilov.
- Plánujte si nabíjanie – ak je to možné, tak nabíjajte v časoch, kedy platí takzvaná nízka tarifa elektrickej energie.
- Kľúčová je poloha – cena za elektrickú energiu sa môže líšiť v závislosti od lokality/krajiny/štátu odberného miesta.
- Zvoľte si wallbox s dostatočným výkonom – pri výbere domácej nabíjacej stanice siahnite po modeloch, ktoré umožnia využívať plný potenciál technológie elektrického auta. To znamená, že ak máte elektromobil s palubnou nabíjačkou s výkonom 22 kW, tak by ste prirodzene mali siahať po nabíjačke, ktorá je schopná tento výkonom dodávať.
S poslednym bodom by som aj polemizoval. Bezny rodinny dom bez el. kurenia ma pripojku 25A, co by na 22kW walbox nepostacovalo. To znamena papierovacky s navysenim pripojky, pripojovaci poplatok a zvysena mesacna platba za istic.
Uz aj 11kW walbox isteny 16A zabezpeci nabitie za max. 5-6h, cize kazde rano mozem vyrazat s „plnou“.
Nezaskodi mat rezervu. A aj 25A umozni das 17kw, tak na to treba 22kw wallbox. A v US pre ktorych tipy od J.D. Power su mozno maju bezne viac ako 25A. Skor tych aut, co maju OBC 22kw je pomenej.
Ale suhlas ze aj len 16A/11kw je na domace pouzitie dostatocne. I 100kwh bat sa nou cez noc nabije.
Ano, rezerva je ok, ale zaroven ten vykon musi podporovat aj nabijacka auta. Dnes je standard vacsiny EV prave tych 11kW, 22kW mali prve Tesly a tusim Zoe, takze realne to aj tak nevyuzijes.
A v USA to je trochu ine, kedze maju jedno, resp. dvojfazove pripojky a bezne tam hlavny istic ma 100A
Ano dnes standart je 11kw, ale 22kw sa da zvacsa priplatit. A Renault ma stale na vsetkych 22kw seriovo, cize okrem Zoe aj na novsich Megan E-tech, Twingo … predpokladam ze aj na buducich bude drzat tuto liniu a konkurencnu vyhodu.
Občas nastane doma situácia, že by bolo treba rýchlo dobiť auto na ďalšiu cestu. V 95% prípadov mi však domáce nabíjanie z pôvodnej 2.3 kW nabíjačky stačí. Moje autá (Hyundai Ioniq) majú len 28 a 38.3 kWh baterky. V skorej dobe montujem 5.2 kW solárnych panelov (rozdelené na dve polia juhovýchod a juhozápad) k tomu jednofázový 5kW menič a nabíjačka 3.7 kW. To by v letnej polke roka malo stačiť. Dom nemám vykurovaný elektrinou takzže mám len 25A prípojku. O wallboxe preto neuvažujem.
Cau, ked to chces na 2 polia tak si zisti ci ten menic podporuje na pole tolko panelov kolko tam chces dat, vacsinou maju urcene ze musi byt nejake minimun na string. A bez wallboxu sa da, ale potom je tazsie monitorovat ked to chces nabijat napr. iba z prebytkov
Mám Superb combi luxus,náklaďák, spotreba 3až 5 litrov nafty, priemer 4,3 dojazd cca1200-1300km. Žiadny kábel, žiadne menenie bateriek, nepotrebujem ani elektráreň na streche Rd . Žiadne problémy, ktoré uvádzate. Vďaka močovine mi z výfuku ide čistý vzduch. Moje auto bude mať aj po 15 rokoch ešte slušnú hodnotu, ľahko predám. Vaše elektrobučory kúpi len ekohujer. Vďaka za pozornosť, Timmi, Timmermansi polib mi šos!!!
Len tak pre zaujimavost ZSE DRIVE ako systemovy dodavatel nema ani len klientske centrum kde je mozne zavolat. Celu komunikaciu riesite mailom aspon s 3 ludmi. Ak sa chcete ako clovek ktory nema sajn v tejto oblasti nieco opytat , tak ste v prdeli. Ak si myslite ze mate rodinny dom a tam len tak zapojite wallbox tak sa mylite. Cakaju vas aj stavebne upravy ako rozsirenie rozvadzaca a vyvedenie kablov ….. Zmena tarify aj ked su ZSE tak si ju musite riesit z pohladu ceny vy zo ZSE….. v SR nulova podpora aj zo strany statu. Vsetko je len zeleny marketing ako este viac zarobit….napriklad CENA DD4 ZSE 0,11 U SPP 0,64… ..na stranke regulatora sietovych odvetvi je porovnavacia kalkulacka ktora tvrdi ze ZSE ma DD4 lacnejsiu ….totalny chaos pre obycajneho cloveka. DALEJ PRE ZAUJIMAVOST v DE dotacia na elektromobil minuly rok bola 9000e a dostal ju kazdy. V SR je aka dotacia??? Ziadna. Dalej realna prax z prevadzky elektromobilu ist z DE na SK rychlost na dialnici 110 nou znamena na trase cca 980 km 8x nabijat. Spalovakom tankujem 1x a idem 130 a viac…. cize pouzitelnost pri zachovani scipky zdraveho rozumu elekromobilu je len pre mestsku a primestku dopravu. Potrebujete aj tak pre dlhsie trasy spalovak.