Spoločnosť Daimler Buses ukázala svoju víziu budúcnosti diaľkovej autobusovej dopravy. Objavil sa prvý vodíkový augobus značky Setra, ktorý momentálne brázdi nemecké cesty v rámci testovania. Vozidlo s označením H₂ Coach má otvoriť cestu k bezemisnej doprave na dlhé vzdialenosti a doplniť stratégiu výrobcu v oblasti batériových elektrických autobusov. Plánom je zaradiť vodíkové modely do portfólia do konca tohto desaťročia.
Dojazdom výrazne prekonáva batériové elektrobusy
Základom pohonu tohto autobusu sú komponenty z nákladného vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck a na jedno naplnenie má byť schopný prejsť až 800 kilometrov. V porovnaní s batériovými autobusmi ide o výrazný skok vpred. Vozidlo je dlhé 13,9 metra a nádrže majú celkovú kapacitu 46 kilogramov. Samotné palivové články boli vyvinuté spoločnosťou Cellcentric, ktorá je spoločným podnikom Daimler Truck a Volvo Group.

Palivový článok s výkonom 300 kW premieňa vodík na elektrickú energiu, ktorá následne poháňa elektromotor. Ten dosahuje trvalý výkon 320 kW, pričom jeho špičkový výkon je až 400 kW s maximálnym krútiacim momentom 2470 Nm. Samozrejmosťou je aj integrovaný batériový modul, ktorý slúži na dočasné uskladnenie elektrickej energie a dočasnú podporu výkonu.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Vietnamské mestá významne elektrifikujú. Jazdia v nich stovky elektrobusov
- Budapešť zakúpi 160 nových batériových trolejbusov. Škoda v súťaži pohorela, dodajú ich Číňania
- Letisko v Mníchove má novú vozovňu pre elektrobusy. Je doslova prepchatá nabíjačkami
Vozidlo má celkovú prípustnú hmotnosť 24,7 tony a vybavené sú už aj všetky potrebné certifikáty na testovanie nielen na testovacích tratiach, ale aj na verejných komunikáciách.
Ekologickejšia forma dopravy
Vodíkový autobus je v porovnaní s jeho naftovým variantom v prvom rade ekologickejší, tichší a prispieva k lepšej kvalite ovzdušia v mestách či turistických oblastiach. V porovnaní s batériovými elektrobusmi má zase výhodu v podobe dlhšieho dojazdu a rýchlejšiemu natankovaniu. Samotná prevádzka je však zatiaľ drahšia.

Spoločnosť zároveň pokračuje vo svojom pláne elektrifikácie. Už od roku 2018 vyrába mestský autobus Mercedes-Benz eCitaro, ktorý je od roku 2023 dostupný aj s vodíkovým palivovým článkom ako predlžovačom dojazdu. V roku 2026 sa k nemu pridá medzimestský batériový model Mercedes-Benz elntouro, ktorý bude predstavený už onedlho.