MojElektromobil

Spoločnosť Daimler Buses ukázala svoju víziu budúcnosti diaľkovej autobusovej dopravy. Objavil sa prvý vodíkový augobus značky Setra, ktorý momentálne brázdi nemecké cesty v rámci testovania. Vozidlo s označením H₂ Coach má otvoriť cestu k bezemisnej doprave na dlhé vzdialenosti a doplniť stratégiu výrobcu v oblasti batériových elektrických autobusov. Plánom je zaradiť vodíkové modely do portfólia do konca tohto desaťročia.

Dojazdom výrazne prekonáva batériové elektrobusy

Základom pohonu tohto autobusu sú komponenty z nákladného vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck a na jedno naplnenie má byť schopný prejsť až 800 kilometrov. V porovnaní s batériovými autobusmi ide o výrazný skok vpred. Vozidlo je dlhé 13,9 metra a nádrže majú celkovú kapacitu 46 kilogramov. Samotné palivové články boli vyvinuté spoločnosťou Cellcentric, ktorá je spoločným podnikom Daimler Truck a Volvo Group.

H2 Coach
Zdroj: Daimler

Palivový článok s výkonom 300 kW premieňa vodík na elektrickú energiu, ktorá následne poháňa elektromotor. Ten dosahuje trvalý výkon 320 kW, pričom jeho špičkový výkon je až 400 kW s maximálnym krútiacim momentom 2470 Nm. Samozrejmosťou je aj integrovaný batériový modul, ktorý slúži na dočasné uskladnenie elektrickej energie a dočasnú podporu výkonu.

Nemali by ste prehliadnuť:

Vozidlo má celkovú prípustnú hmotnosť 24,7 tony a vybavené sú už aj všetky potrebné certifikáty na testovanie nielen na testovacích tratiach, ale aj na verejných komunikáciách.

Ekologickejšia forma dopravy

Vodíkový autobus je v porovnaní s jeho naftovým variantom v prvom rade ekologickejší, tichší a prispieva k lepšej kvalite ovzdušia v mestách či turistických oblastiach. V porovnaní s batériovými elektrobusmi má zase výhodu v podobe dlhšieho dojazdu a rýchlejšiemu natankovaniu. Samotná prevádzka je však zatiaľ drahšia.

H2 Coach
Zdroj: Daimler

Spoločnosť zároveň pokračuje vo svojom pláne elektrifikácie. Už od roku 2018 vyrába mestský autobus Mercedes-Benz eCitaro, ktorý je od roku 2023 dostupný aj s vodíkovým palivovým článkom ako predlžovačom dojazdu. V roku 2026 sa k nemu pridá medzimestský batériový model Mercedes-Benz elntouro, ktorý bude predstavený už onedlho.

eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van

Téme elektrických kamiónov sa venujeme pravidelne. Aj  z tohto dôvodu každoročne pripravujeme konferenciu eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti  elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej dopravy. Pozornosť bude venovať aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.

Na podujatí sa dozviete, aké sú reálne skúsenosti a výsledky firiem, ktoré prešli na elektrický fleet. Zároveň zistíte, aké sú možnosti nabíjania, účtovania, financovania elektrického fleetu.

Náš tip
Škoda ukázala elektrickú budúcnosť modelu Octavia. Od súčasnej sa líši takmer vo všetkom
11. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+