Euro NCAP otestovalo bezpečnosť novej generácie „malej elektrickej rodiny“: Volkswagen e-up!, Škoda CITIGOe iV a Seat Mii.
Ak vás model Škoda CITIGOe iV zaujal, tak je už opäť v ponuke.
Keďže tieto elektromobily zdieľajú rovnaké súčiastky a sú takmer rovnaké, testovali len e-up. Tento výsledok potom privlastnili všetkým týmto autám.
Konečné výsledky pre posádku sú relatívne dobré keď berieme do úvahy veľkosť áut. Horšie je na tom ochrana chodcov či systémy aktívnej bezpečnosti:
- Dospelí cestujúci – 81 %
- Detskí cestujúci – 83 %
- Chodci – 46 %
- Aktívna bezpečnosť – 55 %
Výsledok je teda 3 hviezdičky. Nie je to najlepšie hodnotenie, aj keď sú to malé autá. No ak vás zaujíma, prečo starší test z 2011 udelil 5 hviezdičiek a tento iba 3, dôvodom pravdepodobne bude, že testy sú čím ďalej, tým viac prísne.
Celé správy o testoch daných modelov:
Celé oficiálne video s crash testami od Euro NCAP si môžete pozrieť tu:
Pozrite si detaily testov, AEB (automatic emergency braking) tam nie je ako asistencny system, ale novy e-up 2020 (a myslim aj citigo a mii) ho maju (a dokonca e-up ho mal uz aj starsi model). Toto su testy generickeho benzinoveho modelu a nevztahuju sa uplne na elektricku verziu aj ked je tam uvedene „all VINs“. Co sa tyka samotnych crash testov ked si pozriete ochranu cestujucich tak je to na velmi velmi slusnej urovni. Naozaj na povodnych 5* z r 2011. S AEB by to teraz dosiahlo minimalne 4* ak nie aj plnych 5*. Ono to hviezdickovanie je hodne nestastny system. Uvidime ci VW da specialne elektricku verziu testovat, ale pochybujem tie testy su hodne drahe nedava to velky zmysel. Este viac si podkopu predaj benzinoveho? 😉
No nie. Na začiatku je síce vo videu písané up ale potom si môžeš všimnúť na dverách napísané e-up. Takže je to reálny e-up. Záleží asi na výbave daného modelu v danej krajine. U nás niečo pridali do základu, aby sa za tie peniaze predával. Od októbra sa menil ceník e-upu na Svk 3x do decembra, plus pridávali nejaké drobnosti.
len e-up to ma v zaklade vsade nielen u nas 😉 to ze zakladny benzinovy model to nema musia zohladnit v testoch a hviezdickach.. takze plati co som napisal.. toto je stranka o elektromobiloch, bavime sa o e-up a ten by mal 4-5* keby bol v teste samostatne a nie s spolu s benzinovymi, ktore to tahaju ku dnu bez asistecnych systemov
Tak som to hľadal a v cenníku je uvedené takto.
Bezpečnosť
-Airbag vodiča a spolujazdca, bočné a hlavové airbagy vpredu
-ESC elektronický stabilizačný systém
-ASR protipreklzový svstém
-ABS brzdy s antiblokovacím svstémom
-EBV elektronické rozdeľovanie brznej sily
-EDS Qlektronická uzávierka diferenciálu
-MSR regulácia krútiaceho momentu
-Lane Assist – asistent zachovania jazdného pruhu
-Kontrola stavu tlaku v pneumatikách cez snímače ABS
-Kotúčové brzdy vpredu
-Tretie brzdové svetlo
-Trojbodové bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách
-Indikácia nezapnutia bezpečnostných pásov vodiča a spolujazdca, zvuková a optická, (zadné sedadlá optická)
-Opierky hlavy vpredu integrované do sedadiel
-2 opierky hlavy v 2.rade sedadiel
-ISOFIX systém na uchytenie 2 detských sedačiek na zadných sedadlách
-Imobilizér
-Komfortné bočné smerovky
-Elektromechanický posilňovač riadenia
s meniacim sa účinkom v závislosti na rýchlosti
-Centrálne zamykanie s dialkovým ovládaním
Nenašiel som tam asistenta núdzového brzdenia.
pozrel som znovu, beriem vsetko spat, AEB v novom modeli prekvapivo vyhodili a pridali lane assist, co je uplna blbost, v meste to brzdenie davalo perfektny zmysel zato drzanie v pruhoch takmer vobec (to je fajn na dialnicu) – som teraz vazne sklamany ked ten model mam objednany 🙁 svoje prispevky som pre istotu zmazal aby nahodou niekoho nepomylili…
Nebudeš mi veriť, ale aj ja ho mám objednaný a viac by mi pasovalo to núdzové brzdenie. Je to predsa mestské auto a asi kvôli tomu tam ani hmlové svetlá nedali. No VW spravil u tohto auta viac protichodných vecí.
co take este spravili? mne to doteraz davalo zmysel, pozeral som testy predchadzajucej verzie, nova ma len zopar a bolo to fajn, vratane City AEB, to mi tam naozaj tiez bude chybat a uz pozeram ako to sa to tam da pridat, dufam ze to je len jeden radarovy senzor (aj ked mozno drahy) a snad abs pumpa bude kompatibilna, ono pri VW cez VCDS (obdeleven) ide vselico pozapinat, vacsina veci tam je pripadne ide lahko pridat. napr. https://forums.ross-tech.com/showthread.php?7223-Enable-Autonomous-Braking-in-15-GTI-DAP (osobne uz planujem prepnutie klimy nech si pamata poslednu hodnotu a nezacina na 22 stupnoch stale, vypnutie pipania ked otvorim dvere a kluc je este v aute, autolock po pohnuti – ale to su vsetko jednoduche drobnosit, AEB bude ina kava rozchodit)
Je to len zopár drobností, niečo si už teraz spomeniem len hmlovite.. Napríklad kvitujem že nedali do základu vydávanie zvuku do určitej rýchlosti (paradoxne je to len za príplatok a kdo by si to priplácal za 140eur) ale myslel som že to EÚ dala ako povinnosť v meste pre BEV.
Lane assist tam je zbytočne a zas nedali to Núdzové brzdenie čo by sa dalo v meste využiť viac. A škoda tých hmloviek čo znamená že niekto nerátal vo VW s jazdou mimo mesto keď Citygo-e ich má a dokonca s funkciou Cornering (prisvetľovanie do zákrut) tak čo si má človek o tom myslieť. A jedna Groupa
hej no su to take drobnosti, ktore nepotesia ale hlavne je ze takmer zvojnasobili kapacitu baterky a znizili cenu, niekde sa to muselo prejavit.. podla mna celkovo ako balik je to vyskladane velmi rozumne, to city AEB ma ale sklamalo to som nejak automaticky bral ze tam bude, aj ked funguje len do 30kmh a len pre objekty priamo pred autom (teda prevazne myslene ako ochrana pri jazde v kolone, na chodcov co vosli z boku pred auto to moc nefungovalo)
Ten zvuk je povinny u novych vyrobenych elektro-vozidiel, ktore presli homologizaciou po 1.7.2019. Novy e-up bol este pred tymto datumom homologizovany a preto chcu este aj na tomto zarobit 🙁
neviem ci zarobit, ale chvalabobu to tam nie je inak by som strihal kable a tahal poistky 😀 predajca prve co povedal „nedavajte si tam ten zvuk“ nejde to len von ale aj do kabiny a po case to zacne byt hooodne otravne… hento si nik rozumny neda
Aky kabel na to pouzivas? Dik.
https://obdeleven.com/ dokaze presne to iste co VCDS s win notebookem ale pekne cez bluetooth a android (a bude aj IOS) navyse niekore funkcie long code ma ako appky kde to ide spravit na 1 klik za kredity…ako hobby definitivne lepsie riesenie (ja mam aj nejaky stary VAG kabel z netu ale netusim aky to je, urcite dake vygooglis ak xces ist do toho VCDS)
Ked sa pripravoval novy e-up, tak sa pocitalo aj s AEB. Ale vyrobca sa nakoniec rozhodol ze to bude funkcne asi az u nasledujucich modeloch. U povodneho e-up sledoval priestor pred autom laser umiestneni na celnom skle. U noveho to je kamera ktoru softwer pouziva na ten LINE ASISTENT. Ta ista kamera mala byt pouzita aj na ten AEB. Teda hardwer tam je. Preto si myslim, ze to tam je len to treba softwerovo aktivovat / aktualizovat.
Údajne aj rozpoznávanie dopravných značiek by mal mať a asi to bude všetko v jednom systéme.. vďaka tej kamere.
No povodne to tak bolo zamyslane a aj tak o tom pisali. Ale text upravili a teraz sa tam pise, ze: „Zobrazovanie dopravných značiek z navigačnej aplikácie na telefóne užívateľa“. Tak teraz neviem, ci tie znacky bude fakt ta kamera citat alebo si to bude tahat len z tej navigacie.
to su vyborne spravy, uvidime ci to pojde cez VCDS/OBDELEVEN nakodovat 🙂
No uvidime, ked to pojde tak sa to bude dat aktivovat a deaktivovat len tym nakodovanim, kedze u tohto modelu uz nie je fyzicke tlacidlo (u povodneho bolo vedla tlacidla ECO/ECO+) s ktorym by sa dal aktivovat/deaktivovat AEB. Potom sa u teba zastavim, mi to nakodujes 🙂 Ale je zaujimave, ze na Rakuskej stranke ked si konfigurujes novy e-up je aj toto: City-Notbremsfunktion (funkcia núdzového brzdenia v meste). Viem ze v Bratislave sa ani jeden novy e-up nevyrobil taky, kde by bolo aj fyzicke tlacidlo na aktivaciu a deaktivaciu tohto systemu AEB, takze predpokladam, ze to bude chyba lebo v tom rakuskom konfiguratore zas nie je LINE ASISTENT.
Uprimne povediac, ja to nudzove brzdenie v aute mam, e-up gen 1, no ale ani raz som nezaregistroval ze by zasiahol…
Tak to znamená že si dobrý vodič.. kdežto ja ho nechám žene; )
Elektromobil je ekologický aj ekonomický nezmysel. Keby jeho fanúškovia tušili, aké trampoty obnáša už len samotná jeho batéria (jej ne-ekológia, cena náhradnej, jej ne-bezpečnosť, ne-stabilita a ne-odolnosť nárazom, extrémna horľavosť a ne-možnosť uhasenia, degradácia kapacity časom, servis, výmena, skladovanie, ne-existencia spôsobu spracovania starej baterie apd. apd.), tak by sa ich naivné nadšenie razom zmenilo v hysterickú paniku, nechuť až zlosť. Toto bežní ľudia netušia, vedia to len servisáci, ktorí už majú prvé školenia ohľadom servisu elektromobilov za sebou, pre bežných ľudí je to tabu. Ale veď OK, tí ľudia na to prídu časom sami a pocítia to na vlastnej koži i peňaženke 😄.
Wau. Mal si potrebu rozkopnúť dvere na krčme v Terchovej a zakričať že Jánošík bol aj tak Maďar.. super. zdvihol si si ego a bez ujmy. Vieš čo? Ďakujeme že si nám to tu všetkým ozrejmil a teraz ideme všetci predať svoje objednané elektromobily a nákupime 25 ročné dízle. Spotreba 3,5 litra už sa teším….
Pracujem v automobilovom priemysle 26 rokov a poviem ti, ze ty si ten co nic netusi. Myslis ze tazba, distribucia a vyroba derivatov z ropy je ekologickejsia? Naco by mi bola nahradna bateria, ked ta bateria povacsinou prezije zivotnost toho auta. Bateria nebezpecna a neodolna? Si pozri aspon video crash testu na zaciatku tohto clanku? Niekolko e-up tam rozbili a fakt kazdy jeden zhorel do tla. Servis daleko jednoduchsi, len to chce viac elektrikarov zaskolit ale to je asi neriesitelny problem, vsak? Stare baterie pojdu z auta pod nabijacie stanice alebo sa pouziju na ine ulozisko energie a po dalsich 10 rokov sa budu recyklovat. Dnes je mozna recyklacia na urovni 60%, a za par rokov to bude na urovni 90%. Ano bezni ludia o tychto veciach nic netusia a ty si presne ten jeden z nich.
Môj 9 ročný diesel je taký ekologický, že spálil už asi 20tis litrov paliva, pričom vyprodukoval cca 39 ton CO2. Že servis je drahý určite nemusím pripomínať.
Čo je oproti tomu 400kg batéria?