MojElektromobil

Nižšie uverejnený text je druhou kapitolou z e-booku Príručka elektromobilistu 2024 – Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?, ktorý si môžete úplne bezplatne stiahnuť tu.

V prípade, že máte záujem o tlačenú formu 2. revidovanej verzie Príručky elektromobilistu, získať ju môžete počas výstavy Salón Elektromobilov 2024. Najbližšie sa vidíme 14. až 16. júna v Trenčíne. Viac informácií nájdete na oficiálnej stránke podujatia.

Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu?

Dnešná ponuka automobiliek je všestran­ná. Aj v nižších cenových kategóriách sa nachádzajú zaujímavé elektromobily, ktoré si zaslúžia pozornosť. Hoci v tomto prípade je, samozrejme, potrebné počítať aj s nejakým tým kompromisom. Ceny nových elektromobilov dnes začínajú na hranici 20 000€.

Pri výbere nového auta má každý z nás svoj vlastný postup. Pre niekoho je dôleži­tý vzhľad, niekto potrebuje veľký priestor pre prepravu rodiny, ďalší sa zase často vydáva na dlhé trasy, kedy je kľúčový dojazd. Dojazdu sa ale často kladie príliš veľká váha. Ak týždenne najazdíte 100 ki­lometrov po meste, tak pre vás nemá príliš veľký zmysel okamžite obzerať elektro­ mobily s dojazdom 500 či 600 kilometrov. Stačiť vám môže aj niečo podstatne lac­nejšie s polovičným dojazdom. V prípade, že každý deň kvôli práci jazdíte dlhé trasy po diaľnici, to už je niečo iné.

Karoséria vozidla

Treba si hlavne zvážiť, či budete mať možnosť využívať domáce nabíjanie, a ako vyzerá váš bežný nájazd. Na začiatok si proste treba ujasniť svoje očakávania a požiadavky. Skutočne potrebujete veľké luxusné SUV? Nestačil by pre vaše potreby malý mestský automobil či aerodynamic­ká limuzína na dlhé diaľničné presuny? Tieto základy v kombinácii s rozpočtom predstavujú dobrý počiatočný filter.

Náš tip
Porovnanie diaľničnej spotreby elektromobilov – aký veľký je rozdiel medzi SUV a aerodynamickou limuzínou?

400 V vs. 800 V architektúra

Väčšina elektrických vozidiel je vy­bavených architektúrou pracujúcou s napätím 400 V, ktorá poskytuje dosta­točnú rýchlosť nabíjania pri udržaní relatívne nízkych výrobných nákladov. Platforma s 400 V napätím ale ťažko dosahuje nabíjací výkon nad 200 kW. Po­užitie 800 V architektúry vyžaduje oveľa menší prúd pri rovnakom nabíjacom vý­kone, čo umožňuje dosiahnutie rýchlostí nabíjania aj vyše 350 kW. Má to na svedomí jednoduchá rovnica – Volt x Ampér = Watt

Náš tip
800 V alebo 400 V architektúra. Aké sú výhody a nevýhody?

Pohon vozidla

Konfigurácia pohonného ústrojenstva ovplyvňuje rozloženie hmotnosti vozidla výkonu, jeho jazdné vlastnosti, a vo výsledku aj cenu. Základná konfigurácia s jedným elektromotorom je jednoduchá a môžete ju nájsť v štandardných elektromobiloch, najmä v triede malých a kompaktných vozidiel. Spravidla sa spája s pohonom jednej nápravy, či už ide o prednú alebo zadnú – obvykle podľa miesta uloženia motora v rámci vozidla.

Elektromobily s dvomi motormi sú najčastejšie vybavené pohonom všetkých kolies, ktorý spolu s lepším rozložením hmotnosti (jeden motor na prednej náprave, druhý na zadnej) poskytuje vyrovnanejšie jazdné vlastnosti. Pri niektorých prémiových či vysokovýkonných elektromobiloch je možné nájsť aj väčší počet elektromoto­rov, napr. tri alebo štyri. V takom prípade môže byť výkon motora prenášaný len na jedno konkrétne koleso.

Rýchlosť a čas nabíjania

Okrem základných technických parametrov, ako je veľkosť vozidla, priestor v interiéri, objem batožinového priestoru či jazdné vlastnosti, ktoré prezradia odborné testy, je dobré overiť rýchlosť, a teda aj čas  nabíjania. V tomto smere je vhodné zistiť aj to, aký výkon má palubná nabíjačka, kde by vašim cieľom mala byť aspoň hodnota 11 kW. Ak máte možnosť nabíjať doma alebo v práci cez wallbox s výkonom 22 kW, tak by ste prirodzene mali siahnuť po nabíjačke s týmto výkonom.

Príplatkové položky

V oblasti voliteľnej výbavy by ste mali zvážiť zvolenie rozšírenej záruky, ako aj zakúpenie vhodného nabíjacieho kábla, nakoľko ten nie je vždy súčasťou nabí­jacích staníc či základnej výbavy auta. Určite by ste mali zvoliť modely, ktoré majú tepelné čerpadlo, čo je skvelý po­mocník pre efektívnejšie využívanie ener­gie počas chladného počasia.

Ojazdený elektromobil

Poriadne preklepnutie stavu batérie pri “jazdenke” je nutnosťou. Hoci aj za cenu, toho že budete musieť navštíviť autorizovaný servis a tento úkon zaplatiť, pretože svojpomocne posúdiť stav batérie je pre drvivú väčšinu ľudí nerealizovateľné. Stá­le je to omnoho lepšie, než kupovať mačku vo vreci. To, že kupujete auto, pri ktorom už neplatí záruka na batériu (štandardne 8 rokov ale­ bo 150 000 km, no líši sa podľa výrobcu), automaticky neznamená, že je batéria na odpis. Jej parametre síce budú poznačené, čo sa prejaví na nižšom dojazde, ale batéria normálne funguje ďalej.

Základom je overenie celkového stavu, ako pri každom aute. Treba počítať s tým, že pri kúpe ojazdeného elektromobilu sa objavia drobné závady. Niekedy to môže byť o to komplikovanejšie, že na stránke bazáru nenájdete kľúčové údaje a musíte si ich vyžiadať. Prípadne sú uvedené ne­zmyselné hodnoty. Nízky počet kilometrov a prívetivá cena na prvý pohľad vyzerajú ako jasná výhra. Realita je ale skôr taká, že by sa okamžite mala vynoriť otázka „Prečo za tie roky najazdil tak málo?”.

Podvodné inzeráty majú zväčša veľmi výhodnú cenu, ktorá podlieza všetky možné priemerné sumy v da­ nej kategórii pre dané vozidlo. Ak inzerent začne zahmlievať a bude tvrdiť, že vozidlo je mimo Slovenska, a že požaduje zálohu na transport a podobné veci, tak s veľkou pravdepodobnosťou ide o podvod, ktorý treba nahlásiť. Ďalšia z možností, ako odhaliť pod­ vodný inzerát, je použitie fotiek, ktoré nie sú fotkami konkrétneho vozidla, ale sú z jeho predstavenia automobilkou (absencia evidenčného čísla, výrobného čísla (VIN), fotky, ktoré sa dajú spätne nájsť cez Google). Najdôležitejšie je zapojiť zdravý ro­zum a preveriť si veci viackrát, aby ste neprišli k ujme.

Spotreba a dojazd elektromobilu

Dojazd elektromobilov je intenzívne diskutovanou záležitosťou. Automobilky ho udávajú, rovnako ako pri vozidlách so spaľovacími motormi, na základe normovaného cyklu, ktorý je pre všetkých rovnaký. Stále ale treba myslieť, že ide o normu, čo znamená, že situácia v reálnej premávke môže byť dosť odlišná. Odchýlky sú bežnou vecou. V pozadí spotreby totiž stojí množstvo, niekedy až prekvapivo premenlivých, faktorov.

V súčasnosti sa pre udávanie hodnoty dojazdu používa testovací harmonogram WLTP. Nový cyklus bol zavedený hlavne preto, aby udávané hodnoty dojazdu či spotreby lepšie zodpovedali realite, ktorú je šofér schopný dosiahnuť. Využíva vyššiu maximálnu aj priemernú rýchlosť, dôraznejšie zohľadňuje hmotnosť vozidla a je celkovo dynamickejší. Testovanie spotreby podľa WLTP sa skladá z dvoch častí: laboratórneho cyklu a praktickej jazdy (RDE). Háčik je v tom, že cyklus RDE, ktorý sa vykonáva v reálnej premávke slúži na zistenie emisií, nie spotreby.

Zjednodušene povedané, reálny dojazd a dojazd udávaný výrobcom sa budú líšiť. Dôvodov je hneď niekoľko. Aerodynamika, valivý odpor, hmotnosť, počasie, štýl jazdy, profil trate. Toto sú len niektoré z faktorov, ktoré sa podpisujú na výslednej spotrebe. Platí to pre elektromobily, rovnako ako pre autá so spaľovacími motormi. Pre bežného vodiča platí, že udávaný dojazd by mal brať s rezervou a lepšie je očakávať nižšiu hodnotu.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - letné pneu
VozidloSpotrebaVonkajšia teplota
Fiat 500e9,9 kWh / 100 km13 °C
Peugeot E-200810,5 kWh / 100 km19 °C
Škoda Enyaq 6011,2 kWh / 100 km16 °C
MG5 Electric11,8 kWh / 100 km17 °C
Kia EV914,2 kWh / 100 km22 °C
BMW i5 M60 xDrive Touring15,4 kWh / 100 km19 °C

Okrem spomínaného počasia je pri elektromobiloch silným faktorom jazdný štýl. Pre demonštráciu si môžeme popísať ideálny stav, čo je plynulá predvídavá jazda bez prudkých akcelerácií v teplom počasí, bezvetrí na rovnej trati s nezaťaženým autom. To ale nie je v bežnom živote dosiahnuteľné každý deň.

Testovací cyklus navyše nepočíta s chladením či zohrievaním kabíny vozidla, v dôsledku čoho môžeme napríklad pozorovať takú veľkú odchýlku pri zimných jazdách. Do rovnice vstupujú aj trochu skryté premenné. Napríklad zbytočné zohrievanie batérie pri neustálom zrýchľovaní a brzdení, kedy musí zasiahnuť tepelný manažment batérie, čo vyžaduje energiu.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu
VozidloSpotrebaTeoretický el. dojazdVonkajšia teplota
Citroen ë-C4 X11,2 kWh / 100 km413 km12 °C
Fiat 600e11,3 kWh / 100 km450 km12 °C
MG4 Electric Elegance11,7 kWh / 100 km527 km11 °C
Hyundai Ioniq 6 Premium11,8 kWh / 100 km627 km10 °C
Škoda Enyaq 8512,9 kWh / 100 km597 km7 °C
Jeep Avenger13,1 kWh / 100 km387 km7 °C
Volkswagen ID.7 Pro13,7 kWh / 100 km562 km5 °C
Škoda Enyaq Coupé 85x13,8 kWh / 100 km558 km7 °C
Hyundai Kona Electric14,2 kWh / 100 km461 km12 °C
Volkswagen ID. Buzz Pro15,1 kWh / 100 km510 km12 °C
Kia EV6 GT15,3 kWh / 100 km474 km21 °C
BMW i5 M60 xDrive15,8 kWh / 100 km514 km10 °C
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km4 °C
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km416 km7 °C
Volvo EX30 Single Motor Long Range16,7 kWh / 100 km383 km4 °C
Mercedes-Benz E 300de 4MATIC18,0 kWh / 100 km117 km (Plug-in hybrid)16 °C
Renault Kangoo EV4518,4 kWh / 100 km245 km8 °C
Porsche Cayenne E-Hybrid23,3 kWh / 100 km94 km (Plug-in hybrid)10 °C

Náš tip
Veľký test spotreby a dojazdu elektromobilov 2024

Dojazd elektromobilov z druhej ruky

Staršie elektrické vozidlá, ktoré najazdili veľkú porciu kilometrov, poskytujú síce podobný dojazd ako keď boli nové, no stále platí, že celková využiteľná kapacita sa postupom času znižuje. To znamená, že klesá aj celkový dojazd, ktorý je elektromobil schopný dosiahnuť. Napriek tomu, že pri dnešných elektromobiloch nie je degradácia veľkým problémom, netreba na to zabúdať.

Jazda po diaľnici

Osobitnou kapitolou je jazda po diaľnici. Pre ľudí, ktorí budú často cestovať týmto spôsobom, je vhodnou voľbou karoséria typu sedan, liftback, kupé, či iné nižšie autá. Naopak, pri modeloch z kategórie SUV sa treba pripraviť na vyššiu spotrebu, a to všeobecne, nielen na diaľnici. Ako veľmi zjednodušený príklad z praxe si môžeme uviesť prechod z SUV Hyundai Kona Electric na Tesla Model 3.

Porovnanie diaľničnej spotreby 2024
VozidloSpotrebaTrasaVonkajšia teplotaPoznámka
Fiat 500e18,9 kWh / 100 kmBratislava-Dunajská Streda a späť17 °CTempomat 120 km/h
Hyundai Ioniq 619,5 kWh / 100 kmSenec-Piešťany a späť7-11 °CLimit 110 + 130 km/h
BMW iX221,0 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť10-11 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC21,0 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť10-11 °CTempomat 120 km/h
Škoda Enyaq 6021,1 kWh / 100 kmBratislava-Žilina14-17 °CTempomat 120 km/h
Škoda Enyaq 8521,4 kWh / 100 kmBratislava-Budapešť a späť7-13 °CTempomat 120 km/h
Volkswagen ID.7 Pro21,5 kWh / 100 kmBratislava-Žilina a späť1,5-7 °CLimit 110 + 130 km/h
Škoda Enyaq Coupé 85x21,5 kWh / 100 kmBratislava-Žilina a späť10-15 °CLimit 110 + 130 km/h
MG4 Electric Elegance21,6 kWh / 100 kmBratislava-Žilina7-8 °CLimit 110 + 130 km/h
Volvo EX30 Single Motor Long Range21,9 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť14 °CTempomat 120 km/h
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC22,4 kWh / 100 kmKúty-Bratislava12 °CTempomat 120 km/h
Hyundai Kona Electric22,7 kWh / 100 kmBratislava-Žilina17-19 °CLimit 110 + 130 km/h
BMW i5 M60 xDrive23,8 kWh / 100 kmBratislava-Žilina7-8 °CLimit 110 + 130 km/h
Volkswagen ID. Buzz Pro24,2 kWh / 100 kmBratislava-Malacky a späť16 °CTempomat 120 km/h
Renault Kangoo EV4529,1 kWh / 100 kmBratislava-Piešťany a späť10-11 °CLimit 110 + 130 km/h
Kia EV932,4 kWh / 100 kmBratislava-Žilina1,5-7 °CLimit 110 + 130 km/h

Po výmene áut sa stane to, že pri rovnakej spotrebe môžete reálne jazdiť rýchlejšie. Podobnú spotrebu akú by ste mali na Kone pri 120 km/h budete mať na nízkej a aerodynamickej Tesle pri tempe 140 km/h. Ako sme uvádzali, spotrebu elektromobilov ovplyvňuje množstvo faktorov. Medzi tie hlavné patria práve rýchlosť. jazdný štýl a profil trate, ktoré vedia spotrebu vyhnať poriadne vysoko.

Náš tip
Stiahnite si zdarma 2. edíciu Príručky elektromobilistu: Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu
27. mája 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+